Ga naar inhoud

wond aan achterpoot


Nientje88

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb even een vraag,


 


Mijn wener konijn, voedster van 5 jaar had langdurig last gehad van sore hocks.


Nu heb ik dat met betadine en zalf van DA onder controle gekregen.


Wij dachten dat er een mooi eelt laagje op de hakken was gekomen.. het waren geen wondjes meer.


De ren waar zij heerlijk in leeft met haar man heb ik aangepast.. verschillende ondergronden, 1x per maand spuit ik heel de ren schoon, dagelijks de toiletten. 


 


Tot afgelopen woensdag, ze liep erg mank. Gelijk naar haar pootje gekeken, en zat er rare vorm aan het eelt.. dat heb ik verwijderd, pootje schoongemaakt en zalf erop gesmeerd.


 


Donderdag ochtend liep ze op haar gemakje door de ren ma nog niet van harte, toch maar bezoekje aan de DA regelen, kan pas vrijdag...  Donderdag avond liep ze weer mank en heb ik hetzelfde als woensdag gedaan.. vrijdagochtend gelijk na de dierenarts, en deze dacht dat daar ook een mooie eeltlaagje zat.. 


Voelde ook zo aan, tot hij het ging weken, en de laag los liet, tussen deze laag en de huid zat een ontsteking.. Nu moet ik het weer met betadine schoonmaken en met dermiel wondzalf insmeren.. 


We wilde het gaan verbinden, ma DA is bang voor verdere ontstekingen..


 


Hebben jullie misschien een idee wat ik nog meer kan doen.? 


Vandaag de ren helemaal schoongemaakt en ontsmet.. wond nu 4x behandeld en het gehele vurige is er vanaf..


 


Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties, 


 


Groetjes jeanine


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu de voeten wat ontstoken zijn, is het dan niet handig om ondergrond te nemen wat niet zo nat kan worden? Mijn konijnen hebben gewoon zeil en laminaat als ondergrond, en nooit hebben ze dit gehad. Terwijl ik wel een paar konijnen heb die te dik waren. Eentje is nog steeds te dik. Ik vraag me af hoeveel invloed vocht/urine in de ondergrond heeft namelijk. Misschien is het te overwegen haar een paar weken in een (groot) hok te stoppen met oude handdoeken erin, om goed te genezen. En dan misschien op dieet, als dat nodig is. Ik zou dan vooral minder biks geven. Sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, kan ik haar niet weghalen van de tegels maar heb vele bakken staan met verschillende ondergronden.. maar ze heeft geen sore hocks meer.. 


Daarvoor ben ik vaak bij de DA geweest maar wij dachten dat het eelt was maar daar zat dus tussen de huid en eelt laag een ontsteking..


Het huidje eronder is heel mooi schoon, het zit er echt op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vinyl zeil met een klein beetje structuur, dus glijden ze niet uit. Ik kan het zelfs stomen. Wel goed strak leggen want bij bobbels gaan ze eraan knagen. Als het maar niet spiegelglad is, glijden ze niet weg. Ze rennen er hier keihard overheen. Ik vind het ideaal, ze hebben nooit voetproblemen en de nagels slijten er zelfs op. Ik hoef maar eens in de drie maanden nagels te knippen. Ik wilde eigenlijk hout als ondergrond maar dat blijft ook lang nat als je het schoonmaakt. Nou ik hoop dat het helpt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje had ook kapotte pootjes en zat binnen en liep over het laminaat. Bij hem speelde ws andere problemen een rol(ziekte, hij was niet te zwaar en maar een klein konijntje) ik bedoel hiermee te zeggen dat niet altijd de ondergrond en gewicht konijn alleen mee speelt maar ook andere oorzaken. TS ik hoop dat het bij jou konijntje gewoon door de ondergrond komt, maar wilde het even delen ook met name om wat Dolly zegt.

Beterschap voor je konijntje.

Maar nu de voeten wat ontstoken zijn, is het dan niet handig om ondergrond te nemen wat niet zo nat kan worden? Mijn konijnen hebben gewoon zeil en laminaat als ondergrond, en nooit hebben ze dit gehad. Terwijl ik wel een paar konijnen heb die te dik waren. Eentje is nog steeds te dik. Ik vraag me af hoeveel invloed vocht/urine in de ondergrond heeft namelijk. Misschien is het te overwegen haar een paar weken in een (groot) hok te stoppen met oude handdoeken erin, om goed te genezen. En dan misschien op dieet, als dat nodig is. Ik zou dan vooral minder biks geven. Sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lijst aandoeningen die konijnen kunnen krijgen is lang en groeiende. En van veel weten ze niet exact hoe ze eraan komen, of eraf! Dus ik geloof zeker dat er andere oorzaken kunnen zijn voor die ontstoken voetzolen. Ik heb ook eens een vage ontsteking gehad in het vel van mijn neusgat, nadat er een piercing uit was gehaald. Het duurde maanden voor dat over was. Dus ik duim voor jullie dat die ontsteking ook over gaat en dan wat sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.!! 


 


Laatste stuk 'eelt' is er vanaf.. daar was de huid vurig rood,, nu na 3 dagen later gaat het goed.!


Ze huppelt weer rond.! Ik heb 3/4 ren nu met vinyl.. Oww wat vonden ze het spannend haha.. maar ze liggen er heerlijk op.!!


Makkelijk met schoonmaken zeg.!! 


 


Ik maak haar pootje 3 keer per dag schoon met betadine scrub en zalf van DA..


Hebben jullie een idee wat ik nog meer kan doen.??


 


Bedankt alvast.!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .