Ga naar inhoud

Clicquot haar gewicht...


Caroline

Aanbevolen berichten

Ik begin me een beetje vragen te stellen bij Clicquot haar lichaamsbouw...

Ik weet nog dat de fokkers hadden gezegd dat zij waarschijnlijk groter zou worden dan Merlot, dat dat typisch is voor voedsters. Dat is dus mooi uitgekomen, ze weegt idd meer dan Merlot.

Waar ik me zorgen om maak,is dat zij ook diegene is die het meeste eet... eigenlijk zet die erwt van een Merlot (hij is eigenlijk een beetje simpel soms) gewoon in 't zak... ze gaat er constant met eten vandoor, neemt veel meer biks in haar mond, het eten gaat veel sneller binnen... Geef ze alletwee dezelfde grote wortel bv en Clicquot heeft de hare op, terwijl Merlot net in de helft is en dat steelt ze hem gewoon van Merlot en eet die ook nog op...

Merlot is een prachtig konijn van bouw, Clicquot lijkt wel een dubbele onderkin te hebben. Niet echt een wam, want het is geen kraag. Ik heb er foto's van genomen.

Kan iemand van de fokkers achterhalen of dit normaal is voor een Sachsengold of zo'n Zwitsers voskonijn bij voedsters? Weet niet of jullie dit kunnen achterhalen?

Of moet ik hen gewoon appart gaan eten geven? Ze krijgen momenteel 20 gr science selective per kg lichaamsgewicht en verder groen en hooi. Elke dag een mini-worteltje...

Volgens mij geef ik echt niet teveel eten (volgens Clicquot zeker niet :) ) ze hebben hier zoveel lichaamsbeweging, rennen zo gek door het hele huis, dat ze best een klein worteltje per dag kunnen verdragen.

Ze laten ook nooit hun bd-keutels liggen. Verder eten ze alles op wat in hun weg ligt... een lege rol huishoudpapier bv , hebben ze binnen de 5 min gewoon opgegeten... laat ik een papiertje vallen, zijn ze er mee weg en eten ze het op... Oh ja en ze zijn ontwormt...

Ik heb een foto van hun zijkant genomen, zo zie je duidelijk het verschil aan de kin:

Clicquot:

IMGP1768.jpg

Merlot:

IMGP1766.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu wel niet zo'n groot kenner, maar heb toch mijn tweede koppel en deze keer is de voedster ook weer dikker en groter dan de ram hoor. Ik denk zelfs dat die ongeveer evenveel eten, want ze moeten het nog delen met vraatzuchtige cavia's die er mee gaan lopen in hun geval.

Was Cliquot al gesteriliseerd? Ik heb altijd intacte voedsters gehad, misschien leggen ze een vetvoorraad aan voor een eventuele dracht? Mensenvoedsters:bunny3: hebben als het goed is meer vet op hun heupen, wie weet waar een konijn dat steekt??:bunny:.

Gaan die eigenlijk nog in de lengte groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk ras is wamgevoelig, het een meer dan het ander.

Tuurlijk is het streven altijd om een dier zonder wam te fokken en wamgevoeligheid verschilt ook per ras.

Bij kruisingsproducten is het helemaal een vraag wat er gaat gebeuren.

Bepaalde eigenschappen kunnen versterkt of verzakt worden.

Ik zou zeggen kijk niet naar de wam, maar naar haar conditie.

Voelt ze te dik aan, zo ja dan is de wam daar waarschijnlijk een conclusie van en dan kan apart gaan voeren een goeie optie zijn.

Dan weet je zeker dat ieder zijn eigen portie krijgt en niet meer of minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus bijna uit gegroeid.Ze kan wel degelijk nu gaan vervetten dus ja het is altijd lastig met 2 konijnen en samen eten.Vaak word er een dikker dan de ander.Wat bix betreft haha met sience kan ik weinig he caroline .Omdat dat voer niet de regel geld 25 gram per kilo konijn.Dat soort bix is van oorsprong ook voor herstelde konijnen of zieke.Die natuurlijk onbeperkt mogen eten.Dus caroline ga eens mailen naar je merk voer voor de goede ballans.Want ik vrees dat je voedster anders nu snel te dik gaat worden.

De onderkin wam zal dan ook groter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een beetje meer info gezocht en volgens de standaar van de Sachsengold mag een voedster een aanzet tot een wam hebben. Ik vermoed dus dat het idd een beetje erfelijk is.

Ik ga al beginnen met elke keer als ze Merlot zijn portie steelt, die af te pakken, appart voeren lijkt me niet erg praktisch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

of meer hooi en groen en minder bix.Kan ook een optie zijn.Van groen komen ze minder aan mits het niet te veel wortels zijn natuurlijk.De wam bij de voedster word bij grotere rassen geacsepteert tot een bepaalde hoogte .Voorkomen kan je het niet als ze het hebben is het vaak erfelijke aanleg en voedsters hebben een dunnere huid dan de rammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer groen? NOG meer groen??? Die 2 eten een overpuilende groentebak leeg per week, denk niet dat er nog veel konijnen zo veel groen eten in alle eerlijkheid. Ik heb de biks op 100gr voor 2 per dag gezet sinds gisteren. Ze wegen samen bijna 8 kg, dus dat is echt wel het minimum. Hooi eten ze ook genoeg, er gaat hier elke week een zak van 2 kg door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van science selective geef ik niet zoveel als van andere biks. Ik heb geen idee of het erg calorierijk is, maar ze krijgen echt heel weinig (nu heb ik ook wel dwergjes natuurlijk). Ik heb steeds gewogen en opgelet of ze niet teveel waren aangekomen. Zo'n wam zou ik dus niet accepteren ook al zou het in het ras veel voorkomen.

Groenvoer geef ik onbeperkt en daar zit op het moment veel takjes van bomen bij en 'gewoon' gras, omdat het aantal onkruiden wat minder is geworden met de kou. Als mijn schatjes aan de plinten beginnen te knagen, liggen er gewoon te weinig takjes voor ze. Gelukkig heb ik een beukenhaag! Maar dit doet me wel aan jouw verhaal denken omdat ze een rondslingerend papiertje opknagen.

Als jij ook onbeperkt groenvoer aanbiedt, denk ik dat je de biks best steeds een beetje kunt verminderen tot het gewicht goed is. Op de foto zie ik echter zaden liggen (zonnebloemzaden en nog wat). Dat is heel calorierijk, dus misschien kun je dat soort tussendoortjes beter beperken en alleen gebruiken bij de beloning. Zonnebloemzaden kun je ook makkelijk laten kiemen (ongepelde en onverhitte uiteraard) en dan de gekiemde plantjes geven. Dat levert nog meer voedingswaarde maar minder caloriën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JIP De wam bij konijnen is erfelijk bepaalt!!!Zelfs konijnen met ondergewicht kunnen wammen hebben.Dus het is niet zo dat een konijn die een wam heeft te dik is of moet zijn.Dat dat fabeltje uit de wereld is!!!! Dat jij dat niet zou acepeteren heel jammer.Ik zelf fok ook nederlandse dwerg hangoren.Inmiddels ook wamloos er tussen.Ik selecteer er op.Maar elke voedster loopt de kans een wam te vormen.Zelfs hier bij mij waar ik zeker goed op het voer let.Het te veel voeren kan dus inpriciepe de wam vorming meer en sneller stimuleren.Maar het stond al vast dat het konijn die kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij het zegt zal het zo zijn, maar ik heb nog nooit een konijn met ondergewicht+wam gezien. Of het betreffende konijn is eerst te dik geweest en daarna wel afgevallen maar daarbij blijft dan wel de wam zitten. Dat heb ik wel eens gezien inderdaad en daarom zou ik een wam ook altijd willen voorkomen. Maar nooit heb ik gezien dat een wam bij een ondergewicht 'uit de lucht komt vallen'.

Ik snap je zorg overigens wel, ik zal een konijn met ondergewicht ook echt niet op dieet zetten als die een wam heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lid van dit forum is dat over komen namelijk.Het betrof een franse hangoor.Ze dacht dat ze te dik was omdat ze een wam kreeg dus gaf niet meer voer.Toen bleek dat ze maar 4.5 kilo woog dus 1 kilo onder gewicht.Nu gaat het goed maar eens een wam altijd een wam.Ik zie natuurlijk dagelijks konijnen juist ook van andere mensen daarom kan ik zeker uit ervaring spreken.En in het wammen probleem heb ik me zeker wel verdiept aangezien ik konijnen fok.Maar een dwerg wat jij hebt de voedster dan heeft zeker kans op een wam die uit de lucht valt.De mannen niet want dan moet je ze wel zo over voeren dat zou uniek zijn.Maar voedsters ook van kleine rassen juist kunnen er zeker aan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als madelief een wam zou krijgen zou ik inderdaad zeggen dat ze te dik is.

Ik heb haar een behoorlijke tijd in mijn hokken gehad en ken haar familielijn en een wam is in haar geval geen erfelijke aanleg.

Maar daar maak ik me ook geen zorgen om (krijgen we nog eens nieuwe foto's van het stel te zien???)

Of een ras nu wel of niet erfelijk is voor wammen, kijk verder dan de wam.

Voelen is en blijft belangrijk.

Zoals al door cindy gezegt een konijn met ondergewicht kan gewoon een wam krijgen als ze de erfelijke factoren er voor heeft.

En voedster minderen in voer omdat ze een wam krijgt ben je ook al te laat.

In 99% van de gevallen zet een beginnende wam door en neemt niet meer af.

Het in het lichaam gestarte proces is vaak niet meer om te keren, wel te stabiliseren.

Zou je het toch proberen dan kan je het een beetje vergelijken met het jojo effect bij mensen die snel proberen af te vallen, het lichaam gaat alleen maar des te harder zijn best doen die stoffen op te slaan en de wam verminderd niet.

Science selective bevat trouwens minder voedingstoffen dan de meeste andere voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JIP het probleem hier op bb is ook veel mensen met ras konijnen kunnen naar een gewicht toe werken kwa voeren.Maar alle mensen die ras loose konijnen hebben moeten zeker maar gokken wat hun dier moet eten eigelijk.Weten pas meer over het gewicht als het dier is uitgegroeid.Dat kan natuurlijk zeker als nadeel werken.Ik heb voor caroline een inschatting gemaakt toen haar konijnen jong waren aan de hand van hun wel ras ouders.Maar beiden andere ras.Wat het gewicht ging worden dat was 4 kilo voor beiden.Ze komen daar zeker goed op uit.Dus caroline heeft er zeker alles aan gedaan om de wam te voor komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het roept wel reacties op geloof ik! Mijn uitspraak is ingegeven omdat ik altijd nog dwergjes heb gehad (gewone of hangoortjes) zonder wammen. Ook denk ik niet dat Clicquot, want daar ging het toch over, een wam heeft én ondergewicht. Ik ben en blijf van mening dat ik liever iets minder tussendoortjes en biks zou geven dan groenvoer te minderen. Iedereen hier is begaan met zijn konijntjes, anders kwamen ze hier niet dus ik denk ook dat iedereen het beste voor heeft mijn zijn nijnen en dit is mijn manier.

Met Madelief gaat het uitstekend, madame is nu 950 gram en Tukker is 1300 gram en hij is naar mijn idee nu iets te zwaar. Ik kijk niet zozeer of een gewicht voor het ras voldoende is, ik kijk alleen naar het betreffende konijn en ik voel aan ze tijdens het aaien. Madelief is bijvoorbeeld een ultra-mini dwerg dus als ze zwaarder zou worden, is ze al snel té zwaar. Dus het ras zegt niet altijd alles maar is over het algemeen wel een goede richtlijn natuurlijk. Foto's, die heb ik de laatste tijd niet gemaakt maar ik zal er weer eens aan denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens ,jongens...ik ben ook effe weg... :baby:

Clicquot heeft geen ondergewicht natuurlijk,maar ook neit teveel vet. Ik weet hoe een konijn met overgewicht er uit ziet. Ze eet altijd met Merlot en die geeft geen enkel teken van een wam, ik twijfel dus gewoon of het erfelijk is, of ze met teveel aan de haal gaat...

Euh, Jip, goed op de foto's kijken, dat zijn geen zaden en tussendoortjes in de vorm van snoepjes of zaden krijgen ze hier zeker niet. Wat je daar op de foto ziet was een gewone truuk om die foto te kunnen nemen en zijn biks die vergelijkbaar zijn met Science, maar Zwitsers merk. Daarvan krijgen ze normaal één keer oer dag een beetje in hun voerbal. Doel is nog altijd dat ze iets gaan betekenen voor het Belgisch voetbal,weet je wel :baby:

Wat ze daar van in hun voerbal krijgen is trouwens verwaarloosbaar, ik schat een gram of 10 per dag voor 2 en daarvan eten ze wel alletwee evenveel.

Om een beetje in te schatten wat ze aan groenvoer eten per week, had deze foto al eens geplaatst. Ik haal dit 2 keer per week op de markt, dus dit krijgen ze elk per week aan groenvoer. (worteltjes niet allemaal natuurlijk, alleen het groen)

IMGP1638.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .