Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie het groenvoer?


bloemmie29

Aanbevolen berichten

zoals de titel al zegt: hoe bewaren jullie je groenvoer voor de konijnen?


Ik doe vaak maar 1x in de week boodschappen en dan koop ik voor Napoleon een andijvie, witlof, radijsjes en koopraap.


Ik bewaar het in de koelkast, maar alles wordt al zo snel slap. Ik zet de koolraab bladeren in een glas met water, maar de radijsjes zijn slap, andijvie net zo.


Iemand een tip?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja das wel een nadeel ja. Misschien kun je er een natte theedoen overheen leggen? Dan wordt het minder snel slap. Maar beter nog is om vers te voeren, als het al meerdere dagen in de koelkast ligt is het voor je nijn ook niet meer zo lekker denk ik.


Bij mij gaat alles op tijd op, dus misschien hebben anderen nog een goede tip voor je.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof heb ik ook standaard in huis maar bewaar het buiten de koelkast. Daar doe ik dan een week mee.

Met andijvie heb ik ook meer moeite, ik haal het thuis meteen uit de zak want anders gaat het al snel verstikken. Ik leg de groenten op een schaal in de keuken.

Bijv een aangesneden witlof leg ik wel in de koelkast maar dan voer ik die de dag erna op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem. Bij de andijvie laat ik altijd de buitenste bladeren hangen, die worden dan elke dag slapper, maar de blaadjes die meer naar binnen zitten blijven precies langer goed heb ik het gevoel. Als ik elke dag de buitenste bladeren neem, zijn die altijd al (te) slap. Witlof zit hier altijd in zo'n kartonnen zakje als ik het gekocht heb, daar laat ik het in zitten en eigenlijk blijft het dan best lang goed. Radijsjes tja, als je de blaadjes wil geven, moet dat echt nog diezelfde dag of anders is het hopeloos. De radijsjes zelf blijven hier ook maar maximum drie dagen goed. Broccoli en komkommer blijven hier het langst goed eigenlijk, samen met witlof. Vers voeren is inderdaad beter maar je kan moeilijk elke twee dagen drie kwart van een andijvie weggooien om dan een nieuwe te kopen... Of ja, kan wel, maar dat is ook best verspilling, tenzij je het zelf op eet (maar ik eet zelf niet graag andijvie haha). Kruiden kan je wel zelf kweken, dan is dat altijd vers, doe ik ook, maar groenten zijn wat moeilijker denk ik dan. 


Dat van die natte theedoek heb ik nog niet gehoord, ga ik ook eens proberen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij halen het ook een keer in de week en ik gooi het dan altijd in de groente la, aan het eind van de week zie ik geen verschil met aan het begin van de week het ziet en ruikt dan allemaal nog lekker vers.. Toen we nog groenten haalden bij de supermarkt hadden we dat idd wel snel. We hebben alleen af en toe dat de buitenste bladeren van de witlof kneuzen maar die haal ik er altijd af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb er ook al niet zo'n probleem mee. Gewoon in de plastic zakjes apart van elkaar in de groentela. Oké op dag 7 is het niet meer zo vers als op dag 1 maar 1 keer in de week boodschappen doen vind ik toch wel meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me laten vertellen dat het aan de vochtigheidsgraad en instellingen van de koelkast kan liggen. Koude lucht houdt minder vocht vast en is dus droger, waardoor er weer meer uitwisseling met producten is (en warme lucht ontvocht weer door verdamping, maar is over het algemeen zelf al vochtiger, wat dus goed zou zijn, maar dan is de temperatuur weer een probleem). Het is altijd wat... Sinds ik daar mee aan het rommelen ben geweest (bakje water in de koelkast, hoger, lager), ben ik erachter dat hij op 3,5 de groenten prima vers houdt, met een stukje keukenpapier eronder, en een bakje water bovenin... maar dat is mijn koelkast. Worteltjes gaan met hun bips in een kannetje met water op de plank, andijvie, witlof en paksoi gaan in hun eigen zakjes met wat lucht erin dichtgeknoopt zo de groentelades in... Niet in papieren zakjes, die trekken het vocht er juist uit... Maar in zo'n luchtig zakje gaat een micro-klimaat heersen, mijn record is dat het na 2 weken nog knapperig was, maar dat was steevast de zakjes weer netjes dichtknopen, de groenten 1 keer per 2 dagen 'wateren' en zorgen dat het plastic niet ging plakken. Je groenten af en toe licht besproeien werkt ook *doen ze in de super om de groentjes er fris en knapperig uit te laten zien voor meerdere dagen, die gaan onder de tuinslang door*. 


 


Goedkoop ding trouwens, die koelkast van mij, vriest nu dus om de haverklap aan, maar je moet wat  (q) Dan maar 1 keer in de twee weken ontdooien, haha! 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal altijd bij de lidl groenten.

2 kroppen andijvie

2 zakjes witlof (6 stronkjes)

En 2 komkommers

blijft eigenlijk de hele week wel goed in de koelkast, andijvie leg ik wel los en nat in de koelkast in de groente la, en de witlof en komkommer in de andere la los.

(De komkommer wisselt wel eens met andere groenten, maar dat geef ik nu juist erbij vanwege het vocht, die 4 van mij zijn niet zo gek op drinken met warm weer zoals nu.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie bewaar ik in een science emmer met laagje water. als de kontjes in het water staan blijft het best aantal dagen vers. Tip van mijn tante(groentetuin gek) die wonder boven wonder prima werkt. Wel opletteb dat alleen de kont in het water staat, bladeren kunnen anders evt. Rot worden.

Witlof ligt in een kast in de schuur donker maar niet gekoeld.

De wortels liggen ook gewoon in de schuur, beetje vochtig maken en dan kun je ze ook aantal dagen bewaren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .