Ga naar inhoud

Ik kom verschillende dingen tegen op verschillende sites.


Gast

Aanbevolen berichten

Tja, zo veel kennis en ervaring ik heb met caafjes, zo weinig kennis en ervaring heb ik helaas met nijnen...


Maar omdat ik mijn kruidenpakketten dus ook 'konijn-veilig' wil hebben vraag ik het maar aan de experts zelf ;)


Zoals de titel van dit topic het als zegt...ik stuit op tegenstrijdigheden omtrent kruiden, groenten, fruit en zaden mbt. konijnen.


Eerlijk is eerlijk, ik weet dus niet wat ik moet geloven daar ik een leek ben op konijnen gebied.


Zo lees ik dat rode klaver in principe niet mag?


Dat erwten en tuinbonen schadelijk kunnen zijn?


Maar betreft het dan de gedroogde erwten- en tuinboonvlokken of niet?


 


Als jullie zin en interesse hebben, help mij dan om alle verboden kruiden, planten, groente en fruit hier te melden waar nog onduidelijkheden over zijn...ik heb de uitgebreide plantenlijst doorgenomen, maar dit strookt dus met hetgeen ik elders tegen kom...


Ik zal anders hier een overzicht plaatsen van kruiden die ik zelf gebruik in mijn pakketten en wanneer jullie dan willen aangeven of deze ook veilig zijn voor de nijnen, dan ben ik zeer geholpen  :goed:


 


Kruiden en Bladeren


Link naar reactie
Delen op andere sites

En aanvulling: zelf geef ik aardbeiblad, berkenblad, brandnetel, citroenmelisse, dille, echinacea, goudsbloem, kamille, luzerne, marjolein / oregano, paardenbloem + blad, petersie, rozemarijn, rozenblaadjes, salie, sellerie, tijm, wilgenbast. Van de wilg eten ze overigens alles: van de bladeren tot aan de complete tak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe staat er niets op wat echt giftig is, alleen hibiscus weet ik helemaal niks van.

Wel staan er een aantal dingen op waarover getwijfeld wordt of het nou wel zo gezond is om echt als voer te gebruiken.

Dat zijn hop, maïsbladeren, heermoes, rode klaver, en walnootblad.

Het zijn geen dingen waar konijnen dood van neervallen als ze er wat van eten, maar de gezondheid ervan heeft wel ter discussie gestaan hier.

Allemaal om verschillende redenen.

Hop is een plant die positieve werking heeft maar er zijn artikelen over mensen met de hopplukkersziekte, mensen die hop oogsten (dus er veel mee in aanraking komen) zouden oa problemen met de hormonen krijgen. Mensen zijn natuurlijk geen konijnen en iemands vader hier woonde vroeger op een boerderij waar hop verbouwd werd. Hij had hier nog nooit van gehoord maar wist wel te vertellen dat de wilde konijnen graag van de hop aten.

Er zitten dus in grote hoeveelheden mogelijk risico's aan maar waar die grens precies ligt voor konijnen is volgens mij niet duidelijk.

Maïsblad zou mogelijk slecht te verteren zijn en voor verstopping kunnen zorgen maar heb hier geen goede onderbouwing voor.

Laatst was hier ook iemand met de vraag over heermoes, ze kende iemand die het haar konijnen veel gaf, en de plant zelf zou op zich waarschijnlijk ook niet giftig zijn, maar is wel in staat tot het opnemen van grote hoeveelheden zware metalen uit de bodem wat natuurlijk weer niet bepaald gezond is.

Rode klaver wordt heel vaak bij gezegd dat het met mate gegeven moet worden ivm kans op gas.

Dan nog walnootblad, ook al laatst een vraag over geweest waarbij de antwoorden ook verschilden en je dan al gauw uitkomt op 'voor de zekerheid maar niet veel laten eten'.

Het is dus niet zo dat deze dingen echt niet in konijnenvoer mogen, het is meer dat de vraag is in welke hoeveelheden het schadelijk zou kunnen zijn als het al schadelijk is.

Oh ja gedroogde erwtenvlokken mogen konijnen wel, het wordt wel eens gebruikt om konijnen die te mager zijn snel aan te laten komen.

Maar bonen en erwten zo, rauw, zijn inderdaad giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard bestaan de pakketten met kruiden uit meerdere kruiden, dus de hoeveelheid (concentratie) van enkel één kruid valt daardoor wel mee.


Maar ik vind het wel erg belangrijk om op de hoogte te zijn van problemen die veroorzaakt kunnen worden, want cavia's en konijnen mogen beiden dan een bijzonder hoog knuffel gehalte hebben, hun spijsvertering vertoont toch de nodige verschillen ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, Lonja is de plantenkenner hier ;)

Nou eigenlijk zijn al deze dingen juist met behulp van veel anderen hier op het forum besproken en zijn de mitsen en maren en hoe en waaroms juist hier allemaal door verschillende leden geplaatst. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lonja: Klopt, maar jij onthoudt het allemaal, omdat het je interesseert. Als er vragen zijn over planten, jij weet het altijd. Dus ongeacht waar je de info vandaan haalt: jij weet het. Wat mij betreft dus alle lof voor jou, hoor!

En dat laatste is ook. We leren hier allemaal voortdurend van elkaar :) Het medisch aspect is juist wat mij heel erg interesseert. En zo heeft iedereen ook zijn interesses en kennis.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide :) Ik werk als drogist, waar je ook zeer veel leert over fytotherapie en homeopathie. En van sommige planten is wetenschappelijk bewezen dat het bepaalde uitwerkingen heeft op de gezondheid, zowel negatief als positief. En ja, mede daardoor is mijn interesse in ziekten en aandoeningen ook gewekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je mij, wellicht even via PB om dit topic verder schoon te kunnen houden, willen doorgeven van welke kruiden jij inmiddels weet dat hun effectiviteit nihil is?


Hoeft niet gelijk nu, als je tijd hebt ;)


Want ik wil uiteraard wel een eerlijk pakket aan klanten verkopen en als ik weet dat bepaalde kruiden niet doen wat men zegt, dan haal ik die liever uit de pakketten want dan heeft het in mijn ogen geen toegevoegde waarde?


En indien mogelijk welke kruiden een negatief effect hebben?


 


Alvast onwijs bedankt!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .