Ga naar inhoud

Konijn heeft wondjes.


HuppelPluisLilly

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb 3 konijnen. Huppel, pluis en dochter Lilly. Pluis is niet gecastreerd en zit apart in een hok. Huppel en Lilly (moeder en dochter) zitten samen Lilly is nu 8 maanden en huppel is 2 jaar. Nu onlangs heb ik gemerkt dat als huppel en Lilly samen even in de gang zitten als ik het hok proper maak dan rijdt huppel heel vaak op Lilly. Maar ik het hok als ik ze eten ga geven rijd Lilly op huppel. Dus dan laat ik nooit toe ook niet in de gang. Maar sinds een paar dagen zien ik soms gewoon een plukje haar van Lilly liggen. Dus ik deed dat gewoon weg. Maar vandaag ging ik ze eten geven en ik zag dat Lilly niet veel haar heeft in haar nek en wondjes heeft (lijken wel bijtwondjes van huppel) dus nu ben ik wel ongerust dat ze vechten ofzo. Ik ga wel naar de dierenarts maar wou ook even weten wat jullie ervan denken? Alvast bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk bijt Huppel zich een beetje te stevig vast in Lilly's nek tijdens het rijden. Is het niet een beter idee om ze allebei aan een gecastreerd mannetje te koppelen als dit gedrag blijft? Twee dames samen is meestal niet zo'n heel groot succes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso zou ik het mannetje castreren, het is best zielig dat hij nu apart alleen zit. Castratie is een simpele en niet erg dure ingreep. Nadien (2 à 3 weken wachten na castratie) kan je proberen het mannetje aan één van de twee vrouwtjes te koppelen, of aan allebei. In ieder geval is het héél belangrijk dat je konijntjes genoeg ruimte hebben om te lopen, want als ze teveel samen (of alleen) in een hok worden opgesloten, geraken ze gefrustreerd. Daardoor kunnen ze elkaar enerveren en verwonden. Het is belangrijk dat, ook als ze samen in een koppel zitten, ze genoeg ruimte en schuilmogelijkheden hebben om elkaar te ontwijken als ze even geen zin hebben in gezelschap.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 2 voedsters samen is niet ideaal. Lilly is nu aan het puberen. Je hoort dat vaak, dat het eerst goed gaat tussen 2 jonge voedsters, maar dat het fout gaat als ze volwassen worden. Zitten ze samen in een binnenkooi? Konijnen hebben best veel ruimte nodig. Er wordt meestal 2 m² voor 2 konijnen geadviseerd, zeker voor 2 voedsters is dat belangrijk. Als ze klein gehuisvest zijn kunnen ze elkaar niet uit de weg en dan wordt het eerder knokken. Maar ook bij veel ruimte kan het mis gaan, want 2 voedsters samen is gewoon niet ideaal. Een voedster met gecastreerde ram is de beste combinatie.

Het zou inderdaad een goed idee zijn om de ram te laten castreren. Die moet je dan nog 2 weken na de castratie apart houden, omdat hij dan nog vruchtbaar is. Daarna kan je hem aan 1 van de voedsters koppelen, of aan allebei. Dit moet je wel op neutraal terrein doen, dus even een ruimte met bijvoorbeeld een panelenren afzetten waar alle konijnen nog nooit zijn geweest. Konijnen zijn heel territoriaal, dus een neutrale ruimte is erg belangrijk bij het koppelen. Lees je ook echt goed in over koppelen, dan weet je wat je kan verwachten en wanneer je moet ingrijpen. Er zijn veel koppeltopics op BunnyBunch. Het is ook een goed idee om de konijnen voor een koppelvakantie naar een konijnenopvang te brengen. Zij koppelen de konijnen dan voor je. Ze kunnen er dan proberen er een drietal van te maken, en als dat niet lukt eventueel een viertal (met een gecastreerde ram erbij die zij op het karakter uitzoeken) of 2 koppels. Het spreekt voor zich dat ze thuis dan ook voldoende ruimte nodig hebben. Voor een viertal moet je wel aan minimaal 5 m² denken. 2 aparte koppels is meestal wel stabieler dan een groep.

Wel even handig om de wondjes van Lilly goed te bekijken ja. Dat het niet gaat ontsteken. Kijk je Huppel ook nog even na? Misschien heeft zij ook wel wondjes. ik weet niet of het verstandig is om die twee nu samen te laten. In ieder geval niet in alleen een binnenkooi zonder ren er omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging zowiso ook nog een groot hok laten maken door een vriend en pluis laten castreren zodat hij er bij kan. Moet ik dan nog naar de dierenarts gaan? Ik ben heel blij met jullie reacties maar soms liggen ze gezellig bij elkaar, en lekken ze elkaar maar soms dan rijde ze op elkaar, er staat ook veel op internet dat moeder en dochter een goede combinatie is dus ik dacht dan hou ik er eentje bij dan heb ik echt een konijntje dat ik van dag 1 heb gezien! Dus ja, ik ga hem zo snel mogelijk laten castreren en een kot halen! Dan kunne ze lekker me drietjes samen! En dan hopen dat et goed gaat!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moeder en dochter altijd goed samen gaan is een fabeltje. Net als dat 2 zusjes altijd goed samen gaan zoals nogal eens in de dierenwinkels wordt gezegd. Konijnen onthouden geen familiebanden.

Of je naar de dierenarts moet gaan voor de wondjes kunnen wij via het forum niet beoordelen. Bij enige twijfel wel even langs gaan, ze moeten natuurlijk niet gaan ontsteken. Ik was een keer bij de dierenarts en toen zag ik ook een bijtwond bij 1 van de konijnen (de groep was door vechten van 2 voedsters net uit elkaar gevallen). Hij deed er toen een zalfje op. Het heeft nog best een poosje geduurd voordat het genezen was, bijtwonden kunnen best gemeen zijn. Verwaarloosde bijtwonden kunnen ook abcessen worden. Er was pas nog een lelijk voorbeeld van zo'n abces (door bijtwonden) op het forum.

Fijn dat jullie een groot hok gaan maken. Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .