Ga naar inhoud

Voeding (tijdelijk) veranderen?


Rifca

Aanbevolen berichten

Mijn dames en heren zijn wellicht iets verwend ;)


Maar ik de tijd van chronisch zieke Flappy is er een schema ingeslopen van 3*daags eten. Ze krijgen 's ochtends biks, begin van de avond een bord vers groenvoer en voor mijn slapengaan nogmaals biks. Ik vind dit ritme prima, zie ik ze allemaal ook lekker vaak op een dag.


 


Maar, het is natuurlijk niet zo handig met de vakantie. Drie keer per dag voeren, om nog maar te zwijgen van het klaarzetten en wachten tot het opgewarmd is van het groenvoer is geen beginnen aan voor de oppas die inmiddels een baan heeft ;)


 


Hoe doen jullie dat in de vakantie?


Is het mogelijk om ze snel aan een tijdelijk ritme te laten wennen?


En hoelang moet je doen over het af (en weer op)bouwen van groente?


 


 


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips!


 


 


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze bedoelt denk ik dat het niet meer ijskoud uit de koelkast komt ;)

Wat dat betreft zou ik zeggen dat ze dan maar een keer koude groenten moeten eten met de vakantie.

Ik heb ook zo'n ritme alleen dan avond-brokjes en groen andersom, groen met schemering omdat ze het aan het einde van de winter steeds langer laten liggen en dan met schemering verlept groen gaan eten.

Zou dus nu gewoon het groen steeds wat later geven en de brok steeds wat eerder. Dan valt de combinatie ervan uiteindelijk zo rond een uur of 8 of 9 en dan zijn ze goed actief en eten goed.

Tegen de tijd dat jij op vakantie gaat zijn ze dan helemaal gewend en lijkt me een prima tijd voor de oppas om ergens tussen 's avonds na het eten en voor het donker is even te voeren.

Gaat ze 2x per dag komen of 1x?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bloempie, ik zet de schaaltjes klaar en laat het even op het aanrecht staan, zoals lonja zegt idd zodat het niet ijskoud uit de koelkast komt maar gewoon lekker op 'buiten-temperatuur' is.


 


@lonja, in de winter is het eerder donker dus dan is het zo rond de schemering (uur of half 6) als ze hun groenvoer krijgen ;) In de zomer wordt het in de praktijk vaak iets later omdat ik dan zelf ook later eet (rond 7-en).


 


De oppas wil het liefste denk ik maar een keer per dag komen (ze vertrekt om 7 uur-ish van huis dus 's ochtends voor het werk is wel erg vroeg, dat wil ik haar liever niet vragen). Maar ik wil dus graag weten wat haalbaar is.


 


Het combineren van groen en brokjes is een goed idee, al zullen ze wel teleur gesteld zijn als ik in de avondronde met lege handen aankom (ofwel dat wordt een extra 'snoepje-brokje/blaadje' :P)


 


Ik 'warm' het groen voer op omdat ik destijds had begrepen dat zo koud uit de koeling niet goed voor ze is, weet iemand hoe dat zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de oppas 2 keer per dag gekomen om te voeren. Heb gezegd dat ze ook groenvoer uit de tuin mochten, wat nog in de koelkast lag ( we waren 3 weken weg,; dus de laatste weken lag daar niks meer in) en restjes van hunzelf. Dit kregen ze dan denk ik tegelijk met hun biks. Dat vind ik niet zo'n ramp voor een paar weken.

Ik geef groenten trouwens direct uit de koelkast.

1 keet per dag zou ik zelf wat minder vinden, maar dwnk dat het in principe wel kan als ze genoeg hooi hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen drama van maken ;) konijnen hebben geen klokje en al hadden ze die wel dan kunnen ze geen klok kijken ;)

De buiten konijnen krijgen hier sowieso maar 1x per dag eten. En de tijd verschilt. Zeker nu ik niet meer kan bukken en frank helpt met voeren. Binnen voeren we wel 2x. Tegelijk met de katten. Maar ook daar is geen vaste tijd voor. Frank voert smorgens als hij beneden komt. En daar zetten we op vrije dagen echt geen wekker voor.

groente krijgen ze hier af en toe. Ik vergeet het namelijk altijd :whistle2: en dan krijgen ze ook gewoon een bult, rechtstreeks uit de koelkast of uit de kruidentuin. Ik heb al heel wat konijnen zo gevoerd,(minimaal 12 en dan vergeet ik vast nog wat pleegjes en de jongen) ook een konijn dat gemiddeld 2x per jaar darmproblemen had en voedsters met nesten en nog nooit problemen gehad. Opbouwen van groen heb ik nog nooit gedaan, ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in. Geloof eerder dat ze er tegen kunnen of niet bij een bepaalde soort.

dat wil niet zeggen dat geen enkel konijn alle groente kan hebben en niet op koude groente reageert, maar ik ben van mening dat het over het algemeen wel meevalt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal kom ik drie keer per dag bij mn nijnen voor eten (een keer hooi, een keer biks en een keer groen), maar dit krijgen ze niet op vaste tijden, aangezien ik zelf heel onregelmatig werk. Als ik op reis ben, komt mn moeder een keer per dag en geeft alles dan in een keer. Nog nooit heeft een van mn nijnen problemen gehad met dit voedingspatroon, dus ik ben van mening dat het geen probleem is als je oppas een keer per dag langs komt ;) je kan het zelf een paar dagen doen, zodat je zeker weet hoe ze erop reageren, dat stelt je wellicht gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het al voor me een konijn met een horloge om ;)


Al hebben ze wel een aardig bio klokje aan de dames binnen te merken, die weten precies wanneer ze kans maken en dus achter me aan moeten hupsen.


 


Het een paar dagen zelf proberen zodat ik hun reactie in de gaten kan houden is een goed idee! bedankt voor de tip =)


 


Overigens zet ik in het weekend ook geen wekker hoor, en heb 's avonds ook wel eens wat te doen dus heb niet echt vaste tijden maar wel (bijna) altijd drie momenten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het al voor me een konijn met een horloge om ;)

Al hebben ze wel een aardig bio klokje aan de dames binnen te merken, die weten precies wanneer ze kans maken en dus achter me aan moeten hupsen.

Het een paar dagen zelf proberen zodat ik hun reactie in de gaten kan houden is een goed idee! bedankt voor de tip =)

Overigens zet ik in het weekend ook geen wekker hoor, en heb 's avonds ook wel eens wat te doen dus heb niet echt vaste tijden maar wel (bijna) altijd drie momenten.

oh ze weten hier ook prima wanneer er wat te verwachten valt hoor haha. Maar ze zitten ook vaak genoeg compleet mis haha. Vaak is rose de boosdoener, die begint soms als ik om 7 uur savonds naar de gang ga al iedereen op te jutten haha iedereen in paniek en kom ik met lege handen terug.

Want ja geven we dan wel al brok, zijn ze dat om 10uur al lang en breed vergeten als we dan naar bed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ze weten hier ook prima wanneer er wat te verwachten valt hoor haha. Maar ze zitten ook vaak genoeg compleet mis haha. Vaak is rose de boosdoener, die begint soms als ik om 7 uur savonds naar de gang ga al iedereen op te jutten haha iedereen in paniek en kom ik met lege handen terug.

Want ja geven we dan wel al brok, zijn ze dat om 10uur al lang en breed vergeten als we dan naar bed gaan.

 

Hehe, ja het is waar, het bioritme van de dames begint ook hier een paar uur van te voren enthousiast te doen, je weet maar nooit!

Daarbij laat de kat zich graag opjutten en gaat vast hoopvol voor de slaapkamer deur wachten tot die opengaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze meer weet hebben van zo'n avond dat jij met lege handen komt 's avonds, dan dat ze er last van hebben dat de oppas 1x per dag alles in hun hok kiept ;-)

Rechtstreeks uit de koelkast voeren is idd geen aanrader, dat heb ik ook al meerdere keren gelezen, maar als je het wel doet en ze hebben er geen last van, waarom niet, stuk makkelijker ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier komt de oppas als het nodig is ook 2x per dag. 's ochtends vroeg de ren open zetten zodat ze ook op het gras kunnen en groenvoeding geven die ik buiten koelkast maar koel bewaar dus wel op temp. is en wat wilgentakken. Aan het einde van de middag wat biks geven en de ren weer dicht doen. Eventueel water verversen of 's ochtends of 's middags en liefst elke dag maar anders om de dag even de ren aanvegen en ontlasting op scheppen. Omdat ik geen bodemmateriaal heb is dit erg snel gedaan.


 


Gelukkig zelden nodig eigenlijk gaan we nooit tegelijk op vakantie of een paar dagen weg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .