Ga naar inhoud

konijn verliest maatje


Emmeke

Aanbevolen berichten

Wij hadden twee konijnen die onafscheidelijk waren. Gisteren hebben we een van de twee in laten slapen bij de dierenarts, omdat hij maden had.

Ik heb ergens anders op internet gelezen dat je het overgebleven konijn moeten laten ruiken aan het levenloze lijfje van het dode konijn, zodat hij het kan begrijpen. wij hebben dat niet gedaan ( we wisten het niet) en hebben hem gewoon gelijk begraven.

nu is de vraag, gaat het overgebleven konijnen rouwen? of zijn partner missen? Wat kan ik het beste op dit moment doen? eigenlijk willen we liever niet een nieuw konijn erbij nemen.

Zou ons konijn begrijpen dat haar partner er niet meer is?

op dit moment zit ik met haar in de keuken, en rent ze de hele tijd rond. Af en toe stampt ze. Het lijkt dus niet heel erg alsof ze rouwt, ze zit immers niet in haar eentje in een hoekje. Help, wat moet ik doen? Doet mijn konijn nog steeds normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is een groepsdier, dus als zijn maatje wegvalt zal hij deze zeker missen. Het stampen kan trouwens betekenen dat ze schuw of bang is. Konijnen stampen op de grond van angst.


 


Ik zou zelf toch kijken om er een maatje bij te nemen... of haar afstaan voor adoptie. Want een konijn alleen houden dat altijd samen gezeten heeft.. zou ik zeker niet aanraden (sowieso een konijn alleen houden is niet aan te raden).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rondrennen kan ook een teken van nerveus gedrag en 'zoeken' zijn. Hoe wil je rouwen als je niet weet dat je moet rouwen? Als je konijn gewend is samen te zitten is het niet aan te raden haar alleen te laten zitten. Eigenlijk is dat nooit echt aan te raden, tenzij je konijn door koppeling aangeeft er absoluut niet van gediend te zijn, maar dat zijn er maar een paar op de hele wereld. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

het konijn is niet altijd samen met een ander konijn geweest, ze is in het begin ongeveer 1.5 jaar alleen geweest, totdat we er dus een tweede konijn bij namen ( die nu is overleden). het tweede konijn kwam er ongeveer 1 jaar geleden bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je konijn.

En natuurlijk welkom op dit forum. Het zou voor je konijn natuurlijk fijn zijn als ze weer een maatje krijgt, want het zijn groepsdieren. Dat je konijn rondrent en stampt kan goed betekenen dat ze haar maatje mist/zoekt. Let even goed op of ze nog goed blijft eten en keutelen. Ze is nog jong, dus het zou sneu zijn als ze nu bijvoorbeeld nog 10 jaar alleen zou moeten blijven. Een gecastreerde ram met een voedster is de beste combinatie. Je kan daarvoor het beste naar een konijnenopvang gaan.

Mag ik vragen waarom jullie liever geen tweede konijn meer willen? Konijnen hebben natuurlijk voldoende ruimte nodig, minimaal 2 m² voor 2 konijnen, maar verder maakt de verzorging en tijd weinig verschil of je nou 1 of 2 konijnen hebt. Ze hebben elkaar, dus het scheelt je eigenlijk tijd, omdat ze elkaar kunnen vermaken en ze behalve voer/water/hooi/schoon verblijf ons verder niet nodig als ze samen zitten. Een konijn alleen kwijnt dan weg, maar bij 2 konijnen samen geeft het niet als je verder geen tijd voor ze hebt (je moet ze natuurlijk wel voer/water/hooi/schoon verblijf geven).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .