Ga naar inhoud

wel aandacht maar geen aaien?


imke05

Aanbevolen berichten

Hallo,


 


Sinds een paar weken is Buster bij ons in huis. Tussen haar en Spook gaat het super en ze voelt zich helemaal thuis. Nou is ze alleen nog erg schuw voor ons.


Maar beetje tegenstrijdig is ze wel, ze komt regelmatig bij je kijken wat je aan het doen bent. Zeker als ik met het hok bezig bent komt ze echt naast me zitten. Ze eet uit je hand, neemt stokjes van me aan. Maar iedere keer als ik haar een aai wil geven rent ze snel weg. Behalve als ze in haar hok zit dan komt ze bij de tralies smeken om een aai. Nu ben ik sinds gisteravond bezig om languit op de grond naast haar te gaan liggen  en mijn hand gewoon naast haar te leggen. Om haar te leren dat die hand niks slechts doet.


Nou ging dat prima dus af en toe een kleine aai mogen geven. Maar ze was ook met een stokje bezig en als ik die probeerde aan te raken reageerde ze erg fel en begon ze te krabben/graven om mijn hand. Af en toe haar hoofdje erbij maar echt bijten deed ze niet. Ik merk dat ze dit ook doet als ze in het hok zit en ik de handoek bijvoorbeeld probeer recht te leggen. Wat dan weer raar is dat ze dit weer niet heeft met het etensbakje, dus echt hoknijd lijkt mij niet? Zeker ook omdat ze ruimte genoeg heeft!


 


Iemand een idee waar dit gedrag vandaan kan komen en hoe ik haar rustig kan laten wennen dat een aai best lekker kan zijn?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,


 


Wat leuk dat Buster nieuwsgierig is en komt kijken wat jij doet, dat is een goed teken.


Als jij wel mag aaien als Buster in het hok zit, kan komen omdat zij zich daar waarschijnlijk veilig voelt, en 'n dak boven haar hoofd heeft.


Op het moment dat jij haar wil aaien als zij niet in het hok is, vind ze dat niet fijn. Dat kan komen doordat ze dan geen dak boven haar heeft.


Net als konijnen in de natuur. En in de natuur komt een roofvogel komt ook van bovenaf. Dus het klinkt als instinctief gedrag.


 


En ja, als zij met een stokje bezig is en jij raakt dat stokje aan, snap ik haar reactie wel. Ze verdedigd haar eigendom.


Jij zou ook boos reageren als jij met bijvoorbeeld je mobieltje bezig bent en opeens raakt iemand je mobieltje aan, toch?  :wink2:


Misschien denkt Buster wel dat jij het stokje wil afpakken. En dat is denk ik hetzelfde met de handdoek, dat ziet ze als haar ding, haar gevoel van veiligheid.


 


En ze is nog maar een paar weken bij jou schrijf je, dus ik denk dat dat na nog een paar weken steeds beter gaat!  :yes:


 


Succes! :)    :bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .