Ga naar inhoud

Hoe voorkom je slopen?


bloemmie29

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Sinds gisteren woont Napoleon bij mij. Hij is een Franse Hangoor ram van 8 weken. Gisterenavond heeft hij rustig in zijn kooi gezeten en keurig hooi geknabbelt en water gedronken. Vanochtend de biks opgesmikkelt en gepoept en geplast op de wc. Allemaal helemaal prima.

Ik zit er naast en praat zo eens met hem. Eerder vanavond heb ik het panelen rek om de kooi gezet en de kooi opgezet. Na wat heen en weer snuffelen is hij er na 2 uur zelf uitgekomen.

Ik heb een doosje neergezet met een krant erin gefrommeld waar hij lustig aan begon te snuffelen.

Allemaal helemaal geweldig , maar 1 vraag over zijn gedrag wat minder fijn is. Er ligt vloerbedekking in de kamer en hij krabt eraan en trekt met zijn tanden de knoopjes los. Althans, dat probeert hij. De 1e keer was ontdekken maar direct daarna meteen overal krabben en bijten.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem niet laten schrikken/ opjagen omdat ik wil dat hij aan me went maar ik wil niet dat hij heel het huis gaat slopen.

Is het te snel? Ben ik ongeduldig? Iemand een tip? Zou iets anders op de vloer minder gauw kans geven op stukmaken?

Ik hoor graag jullie adviezen. Bedankt. Voor de redt gaat het super en lig in een deuk vanwege zijn clumbsy gedrag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste wat je kunt doen is zorgen dat niks wat je dierbaar is stuk gemaakt kan worden. Afschermen dus. Konijnen graven en knagen, net zoals honden blaffen en katten hun nagels scherpen. Alleen is het bij konijnen wat lastiger om dingen af te leren en eigenlijk moet je het ook niet willen, want het is natuurlijk gedrag.


 


Vloerbedekking kan je zoals Anjo zegt inderdaad afschermen met bijvoorbeeld vinyl. Geef hem lekker wilgentakjes om aan te knagen, dat vinden ze heerlijk en het is goed voor ze. Gewoon buiten van de boom is prima, maar ze verkopen het ook in dierenwinkels.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. De fokker raadde af om hem de komende maand iets anders te geven dan hooi en biks. Ik had de hoop dat hij strax genoeg te doen en te knagen heeft, maar had me niet bedacht dat hij nu al zou kunnen gaan slopen.

Konijn weet natuurlijk niet wat hij wel en niet mag slopen. Vloerbedekking is me totaal niet dierbaar maar geeft zo'n troep en is allicht slecht voor zijn buikje denk ik.

Morgen maar even shoppen voor een stuk vinyl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze nooit problemen gehad met de gladheid van vinyl toen ze nog binnen zaten. Wel proberen ze soms van de randjes te eten dus misschien zorgen dat de ren het echt helemaal bedekt. Mijn vorig konijn (liep altijd los door huis) heeft een keer toen ik niet thuis was midden in de kamer een stuk uit het vinyl gegeten, ter grootte van mijn hand. Geeeen gezicht en best gevaarlijk natuurlijk voor hem, maar gelukkig is hij er niet ziek van geworden. Het is een beetje uitproberen natuurlijk.


 


Bij tapijthandels hebben ze vaak wel restjes vinyl, dat is goedkoper vaak dan gewoon van een rol.


 


Trouwens... ik weet niet of hij aan de krant in die doos gaat knabbelen? Daar zit allemaal naar inkt op, dat is vast niet best. Je kan ook hooi in de doos stoppen, dat vindt hij ook vast al leuk :) Je hebt ook van die plastic voerballen waar je brokjes in kan doen die er uit vallen als de bal rolt (door het duwen). Dat is ook wel een leuk speeltje misschien als je hem nog niets anders wilt geven qua eten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt. Ik ga kijken. Ik heb de ren nu staan om zijn thuis niet te groot te laten zijn om hem zindelijk te maken maar straks krijgt hij gewoon de hele kamer. Wil de panelenren tegen de muur zetten ter bescherming van het behang, dus vinyl zou perfect moeten aansluiten op de plint. Dat wordt nog puzzelen.

Bedankt voor je reactie. De snoepjesbal komt er sowieso maar moet nog bezorgd worden.

Dat van die krant: ik lees vaak dat konijnen het leuk vinden om te snipperen en te scheuren. Zoals een telefoonboek kapot scheuren. Is dat dan anders dan een krant? Hij heeft er nog niet van geknabbelt ofzo, alleen maar geritselt maar ik zal hem eruit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja je leest het inderdaad wel eens.. meer dan een kartonnen doos en wc-rolletjes heb ik ze niet durven geven eerlijk gezegd omdat ik die inkt niet vertrouw. Maar dat ben ik hoor, misschien dat anderen hele kranten op voeren :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximus deed dat ook, hele stukken heeft ie uit het tapijt gescheurd. Ik ben bij de Ikea goedkope plaids gaan halen en de afleidingsmanoevre werkte: Hij ging daar in zitten graven en 'zijn nest' herschrikken met zijn tandjes, uren lang als hij de kans kreeg. Ok, er zitten flink wat gaten in en ik kon regelmatig de stukken stof op stofzuigen, maar een 2 euro plaid is makkelijker vervangen dan kamerbreed tapijt (en dat gebeurde ook regelmatig, net zo lang tot hij een berg had waar hij op kon zitten en af kon glijden :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij zegt dat een plaid/ stuk tapijt geen kwaad kan? Dan kan ik misschien beter een kleed zoeken omdat ik bang ben het er niet strak in te krijgen en dat Napoleon dan alsnog van alles sloopt en of opeet.

Ik wil gewoon graag dat hij een mooie ruimte heeft om zichzelf te zijn maar dat dat niet schadelijk is voor hem. Ik heb nog wel een katoenen gran fouland die ik niet gebruik. Als ik die over de vloer leg kan hij zich uitleven denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord of gelezen als ze vloerbedekking echt opeten dit voor verstopping kan zorgen maar dit weet ik niet uit eigen ervaring. 
Kun je de ren niet een stukje van de muur afzetten en het vinyl bijvoorbeeld een stukje groter kopen dan de ren is zodat hij niet bij het behang kan en ook niet bij de vloerbedekking? Ik zou in ieder geval iets gaan gebruiken wat ook handig schoonmaakt, plas in je vloerbedekking gaat erg stinken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de carpetwinkel een dump rol vinyl gekocht. Ziet er niet eens slecht uit. 4 bij 2,5 meter. Ding komt net niet tot aan de muur dus mis een klein reepje. Morgen het restant eraf snijden en in proberen te passen. Bedoeling is dat Napoleon de hele kamer krijgt als hij zindelijk is dus dan kijk ik wel verder hoe te handelen met dat ene randje.

Ben ondertussen wel een godsvermogen kwijt aan spulletjes maar vooruit. Alles voor het nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het vinyl ligt erin. Heb de bak open gezet en Napoleon verkent nu de ren en zijn speeltjes. Hij lijkt nog een beetje te schrikken van zijn eigen geluiden ofzo want hij probeert telkens heen en weer te rennen. Hierbij zwabbert hij toch een beetje... Niet echt uitglijden ofzo. Hij lijkt heel blij en zit volgens mij zijn poten te testen om te rennen. Of is dit geen normaal gedrag??

Volgens mij is het wel een graaf konijn want hij wil overal aan krabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verkennen en nog instabiel rennen op de gladde vloer is heel normaal. Wordt ie vanzelf heel goed in!

Je zou hem misschien een zandbak kunnen geven om in te graven.

Heeft hij ook iets om donker en beschut in te zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij heeft nu twee hoekjes. Eentje onder een overkapping en ik heb zijn reismandje er standaard staan. De zandbak gaat op het balkon binnenkort maar ik laat hem even rustig wennen aan de ruimte want hij krijgt veel m2 en wil wel dat hij zijn toilet blijft gebruiken. Dat ging vanochtend al mis helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze binnen zijn leggen wij gewoon oude tafellakens neer, ideaal omdat je deze ook gewoon lekker kunt wassen. Ze sproeien nu duidelijk minder dan voor de operatie maar toch..


Ze zetten gewoon overal graag hun tandjes in, hier een hoek van de muur afgebeten, denk dat daar maar een strip opkomt. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik post mijn vraag toch even hier weer:


 


Ik denk dat Napoleon een graver is! Maar nu begin hij op mn been te krabbelen en in mn broek te bijten... wat betekend dit?


 


Ik zat namelijk in zijn ren, normaal zit ik met 1 been onder mij, en Napoleon is erg nieuwsgierig dus kwam hij bij mij. Hij zette een pootje op mijn been, dus ik had wat biks in mn handen en gaf hem er een. zo nog een paar keer. Mijn been begon te slapen dus heb ik mn benen voor me uitgestrekt in een soort V met Napoleon ertussen. Weer mn been verkennen, weer biks gegeven. Ineens begon hij met beide pootjes op mijn been te krabbelen en zette hij zijn tandjes in (de plooi) van mijn broek. Ik heb toch een hoog " ieehhhhjj" uitgeslaakt en hierop stopte hij. Ik had gelezen dat konijnen wel eens bijten als ze bij je op de bank komen zitten en dat dat dan helpt.


Hierop ging hij wel weer opnieuw krabbelen en z'n tandjes in mn broek zetten, weer " iehhhhjjj" weer stoppen. Etc.etc. Hij leek het wel steeds minder hard te doen. Maar goed, nu mijn vraag:


 


wat deed ik verkeerd? voelde hij zich toch te opgesloten door mn benen? belemmerde ik hem de uitgang?? (hij had gewoon bij me weg kunnen lopen, ik had hem niet geblokkeerd) wat betekend dit?


 


Als iemand een tip heeft of een link naar een topic wat hiermee te maken heeft, ik hoor het graag. Bedankt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Napoleon is nu 2 weken bij mij en vandaag twee uur bezig geweest om zijn kamer beter te maken maar het wil niet zoals ik het wil.

Er ligt vloerbedekking in de kamer en heb een stuk vinyl gekocht en dat eroverheen gelegd. Omdat ik al een jaar bezig ben met de zoektocht naar een andere woning heb ik de hoop dit jaar nog te verhuizen. Ik wil dus niet te veel permanents aan die kamer doen. Ik wil de vloerbedekking er niet uithalen want alles zal gestoffeers opgeleverd moeten worden en dat stuk vinyl is dus net 7 cm te kort.

Ik dacht dus met wat brede plinten alles vast te zetten maar het werkt niet. Het bobbelt en drijft en gaat alle kanten op. Alles er dus maar weer uitgehaald en de (2) panelenrennen weer om zijn bak gezet. Alleen die panelen zijn zo irritant omdat hij er telkens tegenaan rent en ik er telkens overheen moet. Ook ben ik bang dat als ik hem los laat dat hij dan het behang opeet ( boeit me niet maar dan moet ik op ieuw behangen voordat ik wegga maar het lijkt me niet zo goed voor hem) en dat hij dus aan de randjes van het vinyl gaat knabbelen en/ of die 7cm vloerbedekking openkrabt en/ of opeet.

Daarnaast zijn de panelen maar 60cm dus grote kans dat hij er een keer overheen springt.

Ik baal zo want hij had de hele kamer mogen hebben maar nu met die panelen is het zo behelpen.

Nog maar weer harder op zoek naar een nieuw huis voor mij en Napoleon. Als iemand de gouden tip heeft: ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit tijdelijk is dan is het ook geen drama als het even niet perfect is qua ruimte he. Natuurlijk kan je niet inschatten hoe snel je kan gaan verhuizen en is twee vierkante meter ook echt wel ideaal, maar als het niet kan dan kan het gewoon even niet. In de opvang zitten ze ook niet allemaal super royaal, plek moet er wel zijn.


 


Heb je geen uitwijk mogelijkheid? Liggen er ergens tegels in huis, misschien in de keuken ofzo? Dat je'm daar kan zetten met een hekje? Of op het balkon?


 


En graven... je zou kunnen kijken wat hij met katoenen doeken (oude theedoek ofzo) doet. Mijn eerste konijn had ik ook binnen en die vond het ge-wel-dig om met doeken op de bank heen en weer te slepen. Kon hij uren zoet mee zijn.. graven, sabbelen, met z'n neus duwen. En dan uiteindelijk er lang uit op in slaap vallen :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .