Ga naar inhoud

Beginnende urinebrand, sore hocks en blinde darm keutels laten liggen


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Suikerziekte is bij konijnen dus erg zeldzaam. Vandaar waarschijnlijk dus ook dat ik er nauwelijks iets over kan vinden.


Zijn bloedsuiker kan dus ook flink zijn gestegen door stress. Dan is het dus nog niet helemaal zeker of hij het ook daadwerkelijk heeft.


We zullen zien hoe het gaat als hij alleen nog maar SS, hooi en een klein beetje groenvoer krijgt dat verder geen kwaad kan.


Het word de komende tijd goed op zijn voedingspatroon letten. Hopelijk slaat het aan en verdwijnen zijn klachten snel, want zoals het nou gaat is voor niemand leuk.


 


Bink deelt zijn verblijf met Punky. Samen hebben ze zo'n 8 m2 tot hun beschikking. Ze lopen op laminaat. In de ren staan twee ruime toiletjes met daarin back 2 nature korrels. Van al het bodemmateriaal wat ik tot nu toe heb geprobeerd, bevalt dit nog het beste. In hun ren hebben ze een meterkooi staan. Voor de hooiruif staat een toilet waar ze samen in kunnen en waar ze ook veel gebruik van maken. Hierin zit hetzelfde bodemmateriaal. Verder is de bodem kaal. Handdoeken en vetbeds plassen ze hier er compleet onder waardoor ik dat vaak niet zo'n succes vind. Ik kan op zich de hele kooi wel volgooien met bodemmateriaal, dat heb ik al wel vaker gedaan. Het bodemmateriaal is dan alleen niet aan te slepen. Daarnaast neemt het aardig wat tijd in beslag om 3 keer per week de hele kooi schoon te maken. Bink plast zoveel dat het al snel helemaal nat is en het al snel niet fris meer ruikt. Maar als het beter is voor hem om de hele bodem bedekt te hebben, dan doen we dat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar plast hij ook op de kale bodem? Dan zou ik de kooi idd ook volgooien.

Je zou over die back2nature korrels wat gehakseld stro doen (bijvoorbeeld russel bedding van supreme) dan is het lekker zacht en blijft de bovenkant mooi droog.

De hakjes zou je als ze niet open zijn ook kunnen insmeren met zinkzalf of sudocreme. Het zelfde voor plekken die door de urinebrand zijn aangetast. Het verzacht wat en zink beschermd tegen vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij plast niet vaak op de kale bodem maar een enkele keer gebeurd het wel. Er word alleen veel vaker gewoon in de ren op het laminaat geplast. Vervolgens loopt hij daar dan doorheen of blijft er gek genoeg in zitten. Dit is natuurlijk funest maar ik kan moeilijk de hele ren volgooien met bodembedekking. Gelukkig zijn er ook dagen waarop het gewoon goed gaat. Zodra het ergens nat is en ik zie dat, maak ik het uiteraard meteen droog.


 


Ik zal eens op zoek gaan naar russel bedding van supreme. Bedankt voor de tip.


Zijn hakjes zijn open geweest maar zijn nou niet meer open. Sudocreme is wel een goed idee. Hopelijk helpt dat wat.


Kan het geen kwaad als hij daar aan gaat likken?


Oja wat ik mij verder nog afvroeg. Als het even kan willen wij onze konijnen aankomende zomer naar buiten verhuizen. Het was de bedoeling dat ze dan op een ondergrond van tegels zouden komen omdat wij bang zijn dat het anders 1 vieze bende word en dit het makkelijkst schoon te maken is, maar kan dit wel als je een konijn hebt dat gevoelig is voor sore hocks?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een cavia het suikerziekte gehad, t is al weer een paar jaar terug dus moet even graven in mijn geheugen. Weet in elk geval wel dat ik haar enkel groene groente gaf. Daar zitten namelijk de minste suikers in. Alle groente met een andere kleur moet je weg laten uit het menu. Ook is het belangrijk dat ze heel weinig brok meer krijgen.


 


Ze kunnen er met een goed dieet goed mee leven hoor, fijn dat je het nu weet in elk geval! Beterschap!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen maar groene groenten is geen optie omdat groene bladgroenten niet langer toegestaan zijn. Daar schijnt teveel calcium in te zitten wat blaasproblemen kan veroorzaken. Ik mag alleen nog maar suikervrije en calcium arme producten geven. Het word even goed uitzoeken wat precies waar in zit en wat ik dus wel en niet kan geven. Met bepaalde dingen weet ik het wel, maar niet met alles.


Ik heb ook te horen gekregen dat ze er met een strikt dieet prima oud mee kunnen worden. Dat is wel weer een geruststelling.


Nou maar hopen dat hij snel weer opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde niet alleen maar groene groente als menu, misschien staat het er een beetje krom. Maar bedoelde dat áls je groente geeft, je geen gekleurde groente zou moeten geven maar elkel groene.


 


Over cavia's met suikerziekte is wel het een en ander te vinden op internet trouwens, het is een ander soort dier, maar het idee er achter is het zelfde. Misschien kun je wat met die informatie.


 


Onze cavia is ook 6 jaar geworden met suiker ziekte. Als je maar goed op het menu blijft letten kunnen ze er zeker zonder al te veel problemen oud mee worden! Beterschap hoor!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte update. Het gaat inmiddels de goede kant op met onze Bink. Hij drinkt inmiddels normale hoeveelheden en plassen doet hij ook lang zoveel niet meer. De behandeling lijkt dus goed aan te slaan. Wat wel minder is, is dat hij nog steeds geen blinde darm keutels eet. Elke morgen en middag ligt de hele grond vol met blinde darm keutels, echt enorme hoeveelheden. Het lijkt mij inmiddels stug dat dit door pijn komt. Maar wat het dan is? Misschien dat we hem toch voor de zekerheid preventief moeten ontwormen? Aan zijn voeding kan het niet liggen. Wat kunnen nog meer oorzaken zijn van het niet eten van blinde darm keutels?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ontlasting is onderzocht en was verder goed. Ik vind het alleen zo raar dat hij ze nog steeds niet op eet. Op internet las ik ergens dat ze ook last van wormen kunnen hebben, maar dat er dan niks in de ontlasting gevonden word. Misschien dat we even af moeten wachten hoe het gaat als hij straks geen medicijnen meer krijgt. Misschien heeft dat er nog wat invloed op, anders weet ik het ook niet meer. Hij loopt nou elke dag opnieuw belangrijke voedingsstoffen mis, wat nooit goed kan zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het nog even afwachten, zijn medicijnen kuur uitgeven en hem wat laten aansterken. Als je dan alle andere redenen (wat Wupsie aanhaalt) kan uitsluiten en hij eet nog steeds zijn bdk niet op, zou ik wel naar de dierenarts bellen om te overleggen of ontwormen toch geen goed idee is. Er staat wel dat ze van ontworming wat kunnen verzwakken dus ik zou het niet op deze moment met alle andere medicijnen doen, maar ja uiteindelijk moet je toch iets.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Hij kreeg dus eerst HFST brokken. Op advies van de dierenarts hebben we hem toen overgezet op SS, waar hij niet echt dol op is maar waar hij wel een beetje van op eet. Qua groente en kruiden is er weinig veranderd, behalve dat hij daar nou veel minder van krijgt en ik bepaalde dingen van zijn menu geschrapt heb. Hij krijgt nou wel ander hooi, maar daarvoor was het ook al mis.


Ik denk dat ik maar even afwacht wat er gebeurd als ik hem geen antibiotica en pijnstilling meer hoef te geven. Is er na een week nog steeds niks veranderd, misschien dat we hem dan voor de zekerheid toch maar moeten ontwormen, anders weet ik het ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .