Ga naar inhoud

Overal diarree of plas


Syrabi

Aanbevolen berichten

Nu zit ik met zwetende oksels op het werk, terwijl ik net van huis ging en zag dat Bèta-caroteen overal donkeroranje drupjes achterliet. Zij is de enige met een nat achterwerk (niet echt nat, vooral gekruld omdat het nat was geweest). Ik zag de bui al hangen en trok gauw een sprintje naar zolder voordat mijn trein zou vertrekken. Kleine kooi gepakt en ingericht, konijn afvegen met een oude  handdoek en konijn in de kooi. Inmiddels zag ik ook een bruin smotsje met stukjes liggen. Geen idee of het poep of plas was. Zó dun was het.


 


Ik werk bij de receptie en er zit daar maar één persoon tegelijk en ik kon geen vervanging meer regelen. Dus ik ben gauw naar mijn werk gegaan en over een kwartier is de dierenarts open die ik dan ga platbellen voor een afspraak vanmiddag. Ik werk alleen de ochtend vandaag, dus dat moet wel lukken.


 


Op dit moment troost ik me maar met de gedachte dat ze vanochtend druk andijvie at en erg levendig was. Ik merk verder helemaal niets aan haar, dus het is nóg niet heel erg. De andere konijnen mankeren niets.


 


Is er iets wat ik kan doen als ik dadelijk thuis ben? Behalve mij haasten naar de dierenarts?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de zorgen :)


Ben bij de dierenarts geweest en hij heeft haar eens goed onderzocht. De conclusie was dat ze te weinig dronk. Haar blaas was helemaal leeg (ze had de laatste 7 uur niets of bijna niets gedronken) en hij kon alleen nog maar de harde keutels aan het uiteinde van de darm voelen. De 'pap' aan het begin was er niet.


Ze at gelukkig wel goed.


 


Hij heeft haar een injectie gegeven om de darmen op gang te helpen en ik kreeg een heerlijk ruikend kruidenmengsel mee wat me aan Sinterklaas of goed gevulde biscuitjes deed denken. Enkele paar uur moet ik dat vermengen met water en dit aan haar geven. Dit zorgt ervoor dat ze vocht binnenkrijgt en hopelijk ook even binnenhoudt. Daarna heb ik hem gevraagd wat ik kan doen om haar meer vocht te geven. Hij stelde voor om haar dagelijks een centimeter of 5 komkommer te geven, omdat daar zoveel vocht in zit. Ik stelde voor om haar water met een beetje appelsap te geven, zodat het wat aantrekkelijker is om te drinken.


 


Als het goed is moet het zo weer goed komen. Dat ze zo weinig dronk verklaart ook waarom zij altijd hele dikke ondoorzichtige plas had. Het was niet alleen geel, maar het leek ook alsof iemand er flink met karnemelk in had zitten roeren. En dat terwijl de andere konijnen gewoon heldere of zo goed als heldere plasjes hadden.


 


Wat een opluchting :)


Maar nu zoek ik eigenlijk wel tips om een herhaling te voorkomen. Elke komkommer is prima, maar what else?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is geen stomme vraag. Ze kreeg het altijd uit een flesje, want ze bliefte het water uit een bakje niet. Nu heb ik zowel een flesje als een bakje staan en in die van het bakje doe ik nu wat vruchtensap bij het water. Ze drinkt nu alleen uit het bakje, maar nog steeds heel minimaal. Zou ook kunnen komen omdat ze nu volgestopt wordt met komkommer en dat speciale voer.


 


De keutels zijn iig weer normaal en de wc ligt vol met plas. Ik heb haar inmiddels uit quarantaine gehaald en ze zit weer gezellig bij de anderen. Alleen als er gegeten wordt, moet ze even apart.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oow oke want die van mij drinken bijvoorbeeld echt weer niet uit een fles, dus dat had het ook kunnen zijn.

Maar als ze uit een bakje ook niet drinkt...hopelijk gaat het nu wat beter!

Mijn meiden zijn ook geen grote drinkers hoor maar die eten andijvie en witlof. Ze plassen in ieder geval genoeg dus dan denk ik dat het goed is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie nog extra ideetjes hoe ik ervoor kan zorgen dat ze meer vocht binnenkrijgt? En het liefst op een natuurlijke manier door haar dagelijks bijv. komkommer te geven. Niet in de vorm van elke week apart zetten met water en een scheut vruchtensap, want dat is niet gezond.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle groenvoer bevat vocht. Witlof vooral ook heel veel. Als je de mogelijkheid hebt ergens mooi lang gras te plukken dan zou ik naast hooi ook veel gras aanbieden. Daar zit natuurlijk ook meer vocht in dan in hooi. En hartstikke goed voor konijnen natuurlijk, gras. Tsja gewoon zorgen dat ze altijd lekker veel groen krijgt. Wel goed opbouwen natuurlijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips! Ik ga eens kijken naar die speciale drinkfles en ik maak alle groentes nat.


In de tuin staat nog geen gras, maar dat is dit weekend gezaaid en heb er even een ren omgezet omdat ze geen geduld hebben en het graszaad opeten.


Thanks!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .