Ga naar inhoud

puberende voedster


loverabbit

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ons voedstertje is nu nog alleen. Ik ben mijn vriend aan het overhalen om een tweede aan te schaffen. Maar los daarvan, heb ik even een ander probleem.


Onze Nala is nu 9 maanden en zit lekker in de puberteit. Ze is denk ik verliefd op mijn vriend, want ze rijdt de hele tijd op zijn arm, ze likt hem, ze geeft een knauw als het eten te langzaam in dr hok komt. Ze was heel goed zindelijk, maar sinds de puberteit plast ze liever in de keuken, poept ze echt OVERAL en sproeit ze het hele huis onder. Nu ze in de puberteit is, kun je haar wel echt heel makkelijk optillen en is ze veel aanhankelijker (dat is dus wel heel leuk)


 


 


We neigen nu toch steeds meer naar steriliseren, omdat we gek worden van het gesproei, gepoep en geplas buiten haar hok. We vinden dat wel heel eng, omdat het een heftige operatie is. Nu kunnen mijn vriend en ik alleen allebei lastig vrij krijgen met werk en ik heb gehoord/gelezen dat je wel even vrij moet zijn om je konijntje na de operatie te verzorgen en in de gaten te houden. 


 


Ons oorspronkelijke idee was om het in de meivakantie te doen (ook voor eventuele 2e konijntje), maar een vriendin zei me gisteren dat het bij katten werkt, dat als ze eenmaal sproeien, je zo snel mogelijk ze moet laten helpen, omdat ze anders dat gedrag gaan aanleren en het na de operatie nog steeds doen... Nu is dus mijn echte vraag: weten jullie of dat bij konijnen ook zo is? Want in dat geval moeten we maar zo snel mogelijk een afspraak maken...


 


Alvast bedankt voor jullie wijze raad!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde "probleem" met mijn konijn. Mijn dierenarts vertelde me dat steriliseren niet altijd helpt tegen het sproeien/onzindelijk gedrag...ik weet alleen niet of dat komt doordat ze dit gedrag inmiddels heeft aangeleerd.


Wat ik wel heb gemerkt is dat het bij Kruimel daadwerkelijk door de lentekriebels komt: de rest van het jaar sproeit ze niet en is ze (vrijwel) perfect zindelijk. Hopelijk verdwijnen die lentekriebels dus snel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie kan helpen maar is geen absolute garantie. Wel is preventief steriliseren aan te raden omdat het baarmoederkanker op latere leeftijd voorkomt. Een operatie is alleen nooit zonder risico, dus dat is dan een eigen beslissing. Sowieso zal haar vriend straks ook gecastreerd moeten worden, dus dat staat los van wat je met haar doet verder.


 


Natuurlijk is een mannetje erbij voor haar hartstikke leuk, maar het hangt wel af van de plek die je voor ze hebt. Ze loopt nu los door huis begrijp ik, is dat altijd? Voor twee konijnen wordt een permanente ruimte aangeraden van minimaal 2 vierkante meter. Dit is echt minimaal en moet dus altijd ter beschikking zijn. Voor grote rassen konijnen is meer uiteraard nodig.


 


Oppakken vinden konijnen over het algemeen nooit leuk. Stil blijven zitten kan ook pure angst zijn, konijnen houden zich dan uit reflex stil en ervaren het als heel erg stressvol. Lekker met de pootjes op de grond laten staan.


 


Onzindelijkheid, zeker als het plots is, kan ook medische oorzaken hebben. Plast ze ineens ergens anders (andere plasplek) of is het door het hele huis, met kleine plasjes steeds? Zijn haar poten/staart/kontje schoon of zijn de haren daar nat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .