Ga naar inhoud

Snot en niet meer of weinig eten


Ianthe

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Wij constanteerden vorig weekend bij mij rammetje Bailey snot, er zat ook een soort van hoest achter. Dus maandagavond snel naar de dierenarts geweest en daar heb ik enrofloxoral drops 2x daags 1.2 ml voorgeschreven gekregen.


Toedienen ging heel lastig omdat hij zo wild is maar dat had ik al verwacht. Die maandag avond at hij al vrij weinig voor zijn doen, maar dacht dat dit misschien opstandigheid was na het toedienen van de medicatie.


Dinsdagochtend werd ik wakker en toen was de etensbak nog halfvol, nu zitten ze met zijn tweetjes en kon ik dus niet controleren wie wat gegeten had, maar lily het vrouwtje zat nog lekker door te kauwen op het selective biks. Mijn vriend dus aangespoord om dinsdagochtend nogmaals naar de dierenarts te gaan omdat ze maandag bij de controle beginnende haakjes had gezien in zijn mond, en die wilde ze dus verwijderen als hij er last van zou krijgen. Wij dachten dus dat dat nu het geval was, dus bailey moest een dagje weer bij de dierenarts doorbrengen.


's avonds mochten we hem halen omdat ze nog even zijn buik en zijn gedrag wilde nakijken, en toen kregen we de mededeling dat hij heel de dag niet had gegeten en niet had gepoept, en dat we thuis zouden moeten starten met dwangvoeding.


Nu is bailey nogal kieskeurig wat betreft zijn poep plekjes, dus zodra hij thuis kwam schoten ze er bij wijze van spreken uit, maar had hem nog niet zien eten dus op advies van de dierenarts toch dwangvoeren, dit doe ik met nat gemaakt science selective, en ik heb er nog metocloral drops bijgekregen, ook 2x daags 1.2 ml.


Ik en mijn vriend werken gewoon 8 uur per dag dus iom de dierenarts dwangvoer ik 2 keer per dag, dit heb ik gisterochtend gedaan en gistermiddag eerder naar huis gegaan om te kijken hoe het met hem was. Hij is niet lusteloos, wel veel rustiger als wat ik van hem gewend ben maar nog wel allert.


Gistermiddag heeft ie een wortel op, bananen snoepjes (chips) en hooi (want dat eet ie namelijk wel gewoon). Maar heel de dag niet gekeuteld, op advies van de dierenarts de konijntjes gescheiden van elkaar om goed in de gaten te houden wie wat eet en of hij poept.


Nu heeft ie gisteren wel gepoept maar zijn keutels zijn vele malen kleiner als zijn keutels normaal gesproken zijn.


Toen ik gisteravond ging slapen lag hij languit in zijn wc, en zo vond ik hem vanochtend nog, met niks gegeten van zijn biks. Heb toen maar weer gelijk gedwangvoert, dit had ik gisteravond niet gedaan omdat ie wel hooi at, en na wat gepest van mij toch een paar biks korrels.


Mijn vriend belde mij vanochtend dat ie na de dwangvoeding van deze ochtend 5 kleine keutels heeft gedaan. Ga nu straks naar huis om 5 uur, kijken wat ik dan vind.


Moet vanavond weer op controle bij de DA.


 


sorry lang verhaal, maar moet het even kwijt, iedereen vind dat ik er teveel en te overdreven mee bezig ben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg dat je ventje zich zo beroerd voelt.


Even iets om een duidelijk beeld te krijgen is hij onder narcose geweest voor de haakjes of niet? 


Ik vind het een beetje klinken als een probleem in de luchtwegen, eventueel de keel ook geïrriteerd en daarom geen zin om te eten. Alleen zal hij wel veel meer gedwangvoerd moeten worden dan tweemaal daags, want dan hou je zijn darmen inderdaad niet op gang, desnoods overdag bij de dierenarts brengen zodat deze kan dwangvoeren en 's nachts extra op staan. Biedt hem ook veel lekkere dingen aan, als hij maar wat binnen krijgt. Persoonlijk zou ik in deze ook echt dwangvoeding van de dierenarts gaan geven wat goed vezelrijk is dan alleen geweekte SS brokjes. Dus bijv. Recovery of Critical Care, verkrijgbaar bij de dierenarts.


Hij zou na een weekje straks wel moeten beteren op de antibiotica. 


 


Ik vind niet dat je er overdreven mee bezig bent, het klinkt zoals je het omschrijft echt nog niet goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ja maar mensen zonder huisdieren of mensen zonder konijnen, denk van nou hallo het is maar een konijn.


Zat er inderdaad al aan te denken om vanavond bij de dierenarts recovery mee te vragen, dan ga ik dat geven. De dierenarts vond het niet nodig om meer te dwangvoeren omdat hij wel gewoon hooi eet, dus dan blijven de darmen zowiezo op gang toch? En heb hem dan gister wortel gegeven, maar hij krijgt eigenlijk al een hele tijd geen groenvoer meer omdat lily daarvan aan de diarree gaat, dus gaf het hun beiden eigenlijk niet meer.


Maar heb het wel in huis, doe ik er dan geen kwaad mee als ik hem nu opeens andijvie ga geven?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even eraan toevoegen dat hij inderdaad onder narcose is geweest voor zijn haakje. Al vond de dierenarts het haakje zo minimaal dat ze dacht dat ie hier geen last van kon hebben bij het eten. Dat hoesten en dat niezen was dus al voor de narcose en vond de dierenarts ook echt snot, omdat ze het zelf gehoord had toen hij bij haar was die dag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als ze in principe gewoon goed hooi eet en goed groenvoer is dwangvoeren meer idd meestal niet nodig. Misschien dat naast metocloral drops, cisaral drops nog bespreekbaar is? Metocloral is voor de maag en cisaral voor de darmen.


Dat die onder narcose is geweest geeft wel wat meer info, je merkt dan vaak dat het keutelstels wat van de rit is. Omdat die onder narcose was is er toen ook gekeken naar de keel? Zijn de longen ook beluisterd? Is er snot gezien? Is het op kweek gezet of het wel snot is? En niet een andere luchtweginfectie of longontsteking? Ik denk nu even wat meer door, want meestal willen ze bij snot nog wel alles eten, maar bij luchtweg oid is vaak de keel geïrriteerd en is dat niet fijn. 


Nu groen geven kan geen kwaad, als er maar wat uit komt straks aan de andere kant. Wel natuurlijk niet ineens een berg :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben naar de dierenarts geweest en ze voelde weer aan zijn darmen maar ze zei dat hij dat niet prettig vind, dus toch ciseral drops en pijnstilling erbij gekregen. Groenvoer vond ze geen goed idee want dat veroorzaakt ook gas, en ik heb critical care gehad.

Liet hem nu net thuis los lopen en dan sjeest ie wel opeens het huis door, terwijl hij nog niks gehad heeft...vreemd beest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring en mening niet mbt het groenvoer, maar je moet gewoon doen waar je, je goed bij voelt dat is het belangrijkste.


Fijn in ieder geval dat je cisaral drops hebt gekregen en pijnstiller, vind ik wel essentieel bij slecht etende konijnen. 


Ik vermoed zelf richting luchtweginfectie, eten niet fijn is, hopelijk sluit de pijnstilling/ontstekingsremmer en antibiotica snel aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is in dat geval die enrofloxoral drops wel een goede antibiotica voor die luchtweg problemen? Want ben al vanaf maandag avond bezig, en de hoest is weg maar het niezen niet en als ik hem dwangvoer hoor ik een hele piepende ademhaling.

Overigens was ie gisteravond dus weer helemaal hyperactief en heeft ie ook uit zichzelf een aantal SS brokjes gegeten, maar zijn bak niet leeg. Er lagen wel weer normale keutels in zijn wc maar nog niet voldoende.

Dus heb vanochtend maar weer gedwangvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs geef ik bij deze klachten de combinatie Enrofloxoral drops met Duplocilline injecties, maar wellicht komt je dierenarts er wel mee als het niet verder herstelt.


In principe klinkt het echt zoals Kleintje en Chrissie laatst hadden en heeft een week geduurd voordat ze weer een beetje normaal gingen eten.


Dat die nu uit zichzelf SS brokjes gaat eten is positief. Let wel op met dwangvoeren dat die ook zelf gaat eten, iets minder keutel als anders is geen ramp als die darmen maar op gang blijven :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies dat vind ik ook. Heb hem nu dus een tijd geobserveerd haha, en gisteravond heeft ie op zijn normale etenstijd 20 ss brokjes op, hierop besloot ik hem niet te dwangvoeren en toch geen ciseral en pijn medicatie te geven want keutelen ging volgens mij ook gewoon goed. Nu kom ik vanochtend rond half 6 kijken en toen lag hij languit in zijn wc waar ie gisternacht ook lag toen ik hem voor het laatst zag met verder geen ss brokjes opgegeten, normaal is zo'n bak in een avond leeg. Straks toch maar denk ik alle medicatie toedienen maar weet niet of ik zal dwangvoeren want hij eet vollop hooi en in de tijd dat ik nu naast de kooi zit heeft ie toch nog 2 brokjes op. Vind dat dwangvoeren zo zonde van zijn eigen eetlust....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA vond het ook wel goed gaan, heb alleen aangegeven dat het niezen nog niet verbeterd maar moest nog doorgaan met de AB kuur, kom ik net thuis komt er allemaal wit spul uit zijn neus.

Dierenarts weer gebeld en die geeft aan dat ze eerst zijn maag darmstelsel weer goed op gang wilt hebben voordat ze iets anders gaat proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zou je konijn een paar dagen pijnstiller geven en dan wel om de 12 uur. ;) Een konijn met pijn eet niet en ik zou ook door blijven gaan met de Cisaral en/of Metocloral zodat zijn darmen blijven bewegen.


 


Ik heb Binky Novadox gegeven voor de snot en dat heeft zijn werk gedaan. Het is nog niet weer terug gekomen. Binky vond de Novadox erg lekker en ik vind het ook wel erg lekker ruiken dus het geven was geen probleem. ;) Sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bailey eet inmiddels weer zijn bak goed leeg. Vanochtend weer bij de dierenarts geweest en die vond hem een stuk levendiger, moet het flesje van de enrofloxoral drops opmaken en de metacloral moet ik tot donderdag gebruiken, de pijnstillers en de ciseral mocht ik vanaf zaterdag avond al stoppen en dat gaat dus gewoon goed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .