Ga naar inhoud

Mijn konijn maakt me gek!


080509

Aanbevolen berichten

Soms word ik echt gek van mijn konijn. Ze graaft de bank stuk, eet haar plastic wc op, trekt plukken haar uit mijn ram, plast op bed enz. Ik heb echt het idee dat ze het erom doet. Als ze iets fout doet en ik zeg op een strenge toon nee, dan kijkt ze me gewoon aan alsof ik gek ben en gaat door.


 


Het is ook niet zo dat ze slecht opgevoed is of dat ze zich verveelt! Ze is verder zindelijk en heeft zoveel dingen om aan te knagen en mee te spelen. En die laat ze compleet links liggen en gaat aan de gang met de dingen die ze juist niet mag.


 


Waarschijnlijk zijn dit hormonen, maar is er iets, behalve sterilisatie, wat ik kan doen om haar duidelijk te maken wat wel en niet mag? Ze maakt me een beetje wanhopig..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe eens veranderen van speelgoed.. Konijnen zijn rap iets beu.

Ik heb mijn konijn het knagen aan de muren en lederen zetels afgeleerd door een plantenspuit te gebruiken.. Als ze iets doen wat niet mag, een straaltje water spuiten. dan schrikken ze en als je dat telkens blijft herhalen, leren ze het wel af :wink2:

(wel oppassen dat je niet in de oortjes spuit!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meisjeskonijn heeft me ook gek gemaakt door hormonen. Dit is opgelost door sterilisatie, een dure maar noodzakelijke ingreep.
Eindeloos straffen hielp geen centimeter bij mij, het was gewoon de natuur van mijn konijn waardoor ze ongewenst gedrag vertoonde. 

Ik raad je dus toch sterilisatie aan...
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je konijn een ruimte geven waar ze de meeste van deze dingen niet kan doen. Geef je konijn een ruimte waar zij niet aan dingen kan knagen wat niet mag, waar geen bed staat waar op geplast kan worden etc. Als ze er eenmaal heeft geplast kan je er donder op zeggen dat ze dit blijft doen.


 


Precies zoals Christa ook zegt, je hebt een konijn, geen hond/kat. Je kunt haar natuurlijk wel proberen af te leiden en dingen geven waar ze bijvoorbeeld wel aan mag knagen, dit heb je al zoals je schrijft, het geeft geen garantie zoals je zelf ook merkt, schijnbaar zijn die andere dingen net wat interessanter.


 


Je leest dit soort verhalen de laatste tijd inderdaad vaak, misschien is je konijn geen binnenkonijn maar zou buiten in een grote afgesloten ren een optie zijn? Daar kan ze misschien meer energie kwijt en kun je haar een zandbak geven. Sommige konijnen graven graag en als ze de mogelijkheid niet heeft gaat ze het ergens doen waar het naar haar idee ook prima kan, jouw bank dus.


 


Castratie kan inderdaad een optie zijn, dit moet je voor jezelf goed afwegen. In ieder geval succes!


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene konijn is het andere konijn niet inderdaad!


Ik heb zowel binnen- als buitenkonijnen hadden. Pumbaa*, Balou* & Zazou* vonden het zalig binnen, terwijl Ed & Elly binnen juist knettergek worden!


Graven, knagen plekken, markeren met urine is typisch konijnengedrag.


Een hond kun je echt opvoeden & dingen aanleren & bij een konijn gaat dit een heel stuk lastiger, is mijn ervaring.


Bij hen hangt het grotendeels van karakter af, je kunt ze alleen hoogstens een beetje sturen :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt inderdaad aan het karakter van je konijn. Mijn Gijs (RIP) was echt ook een eigenwijs beestje, alles moest kapot en overal kan je lekker plassen enz. Het buitenhok was altijd open, het kozijn van het open deurtje bijna helemaal doorgeknaagd, de dekenkist op het balkon helemaal kapot geknaagd, continu graven op de bodem die niet kapot kon maar wel enorm veel lawaai gaf. De andere kant was dat hij enorm enthousiast was en spontaan dus ook wel erg grappig!


Miep daarentegen is heel timide, maakt nooit iets kapot, maakt nooit onverwachte sprongen, denkt eerst en doet dan, altijd goed zindelijk geweest op een paar korte periodes na in bijna 6 jaar. Likt alles af ipv knagen, houdt van observeren, wil wel alles zien maar hoeft niet perse alles te proberen meteen echt een huisvrouwtje hahahaha. Miep woont nu alleen binnen en als Gijs nog had geleefd had dit NOOIT gekund, die moest kunnen rennen en de wind in zijn haren kunnen hebben en lekker in de regen zitten en gek doen. 


 


Advies: Ik zou eerst binnen proberen af te wisselen met speelgoed, intelligentie speelgoed een idee? " snackballetje, puzzels voor konijnen etc"


Sommige konijnen hebben meer uitdagingen nodig. En als je dit afwisselt met elkaar blijft het misschien leuk. Ik kocht altijd een grashuisje voor Gijs die kapot mocht, was ook snel gebeurd maar kocht pas een nieuwe als het huisje echt helemaal met de grond gelijk was gemaakt. Als dit allemaal niet werkt kan je van het voorjaar proberen een aantal maanden naar buiten te verhuizen om te kijken of dit wel lukt. 


 


Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .