Ga naar inhoud

verstopping?


ricksem

Aanbevolen berichten

heey mensen

marley heeft volgens mij een verstopping tenminste vanmorgen toen ik in de kamer kwam zat ze heel rustig ze kwam niet op der eten af en ging in der toiletje liggen ze ademde snel en ging elke keer weer anders liggen. der maag borrelt niet maar is wel beetje bol, en ineens gaat ze eten en doet ze net of der niks aan de hand is :s wat moet nou doen ze begint nu zie ik ineens haar brokjes te eten ik hou der wel ff in de gaten ik ga nu 2 uur ff naar beneden naar de inloop woon begeleid en ga af en toe ff naar boven kijken hoe het met der is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat het weer beter met haar gaat!


 


Hou haar de komende tijd maar goed in de gaten! Nu is het gelukkig goed afgelopen, maar een verstopping kan echt hele nare gevolgen hebben.


Het is ook belangrijk om haar regelmatig te borstelen. Ik heb zelf ook geen langharige konijnen (net als jouw Marley, die heeft ook korthaar toch?) en die borstel ik op het moment 2x per week. Ze zijn zo ontzettend aan het verharen!


 


Sterkte verder en hou ons maar op de hoogte! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier verharen mijn binnenkonijnen ook gewoon het hele jaar door. Vooral Guus lijkt echt altijd in de rui! Overal vind ik plukken onderwol van hem. Dagelijks stofzuigen is hier geen overbodige luxe helaas…  :wacko: 


 


Er zijn verschillende soorten borstels en kammen te koop. De zogenaamde slickerborstel vind ik het fijnste, die haalt gemakkelijk vrij veel haar weg.


Google maar eens als je die borstel nog niet kent :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies of Marley een knuffelkonijn is, maar als ze dat is en je kunt haar gemakkelijk aaien dan zal ze zeer snel wennen aan het borstelen.


Bij mijn konijnen heb ik het ze aangeleerd door tijdens het knuffelen/aaien (als ze lekker op de grond lagen) de borstel erbij te pakken en voorzichtig te borstelen. Eerst heel kort, en dan steeds wat langer. Je kunt je konijn ook aan de borstel laten ruiken en erbij praten en zo laten merken aan Marley dat het 'goed' is. Dat deed ik ook, maar mijn nijnen hebben de rare neiging om dan aan de tandjes van de borstel te gaan knagen, dus ik ben er maar gauw mee gestopt haha.


Nu vinden beide nijnen bij mij het heeeeerlijk om geborsteld te worden. Ze blijven zo 20 min. liggen. Als ze het zat zijn, dat is de ene keer wat sneller dan de andere keer, dan laat ik ze ook gewoon weglopen en ga ik later weer verder.


Belonen deed ik in het begin inderdaad ook! Zo leert ze ook dat ze het goed heeft gedaan.


Een slickerborstel ziet er scherp uit maar doet je konijn geen pijn hoor! Gewoon voorzichtig borstelen. Haalt lekker de losse/overtollige haren weg en dat is uiteindelijk veel fijner Marley!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen uit ervaring zeggen dat een knuffelkonijn niet garant staat voor een makkelijk kambeurt. Otje is een onwijs knuffelkonijn, waar ik ga is mevrouw ook, ze komt altijd heerlijk bij me knuffelen (doet ze ook met der maatje hoor maar soms heeft ze behoefte aan mensen knuffels) maar zodra de borstels en kammetjes te voorschijn komen moet mevrouw er niks van weten en verstopt ze zich. Hier worden ze dus verplicht geborsteld als ze goed in de rui zitten en het voor problemen zorgt. Ik zet ze gewoon op een matje op de eettafel en borstel ze een minuut of 10 daarna krijgen ze natuurlijk wel een beloning;)

Houd er dus rekening mee dat een knuffelkonijn niet altijd blij is met een kambeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik wel dat wanneer je een knuffelkonijn hebt, en je begint heel langzaam met het introduceren van de borstel, dat het uiteindelijk wel lukt!


Denk dat vrijwel alle konijnen het borstelen in het begin erg raar zullen vinden en er misschien bang van kunnen worden. Mijn nijnen heb ik ook langzaam laten wennen en nu vinden het ze het erbij horen dat ze af en toe geborsteld worden en zijn ze er ook echt niet bang meer van.


 


Het is wel belangrijk dat wanneer Marley aangeeft dat het genoeg is voor haar (en dat kan in het begin heel snel zijn) dat je dan ook stopt! Laat haar dan maar weglopen. Ga haar ook niet te vaak borstelen in het begin. 2 tot 3 keer per dag heel kort (misschien maar 30sec.!) deed ik in het begin. Toen ze wat meer gewend waren, deed ik het nog maar 1x per dag en dan al ietsje langer (een minuut of 2) en later ga je naar 5 min. of nog langer en dan hoef je het lang niet iedere dag meer te doen.


Als ze eenmaal gewend is eraan is het wel het beste om het regelmatig te blijven doen (minimaal 1 keer in de twee weken doe ik) zodat ze het niet 'verleert'. Ik heb namelijk het idee dat konijnen heel snel iets verleren/vergeten.


Gijsje kon vroeger de 'Hight five' (trucje) maar toen ik het een week of drie niet meer had geoefend met haar, was ze het alweer vergeten haha!


Herhaling is erg belangrijk voor konijnen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft hier niet gewerkt. Ik heb het heel rustig proberen op te bouwen maar ze vind het vreselijk om geborsteld te worden, ik mag verder alles met der doen, oppakken, nagels knippen, controles alles vind ze prima maar borstelen vind ze zo verschrikkelijk. Ik denk dat het ook ermee te maken heeft dat ze gewoon echt een hele dikke vacht heeft en een kam of borstel ook niet echt makkelijk er doorheen gaat. Ik doe al zo voorzichtig mogelijk maar ze vind het gewoon niet fijn. Nouja die konijntjes bestaan ook:)

Mijn rammetje is sowieso een ramp die vind aaien al niet geweldig laat staan wanneer ik een borstel over hem heen moet halen :he: nouja dan maar een kwartiertje verplichten. Liever dat elke dag dan meerdere keren per dag opjagen om medicatie te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel vervelend hoor femmeke dat het bij jou niet gewerkt heeft! Dan zou ik jou rammetje denk wel eerder als uitzondering daarin beschouwen. Hij heeft gewoon echt een hekel aan borstelen. Maar als die zo'n vacht heeft, dan is het inderdaad wel nodig en dan moet het maar af en toe als verplichting!


Mijn voedster heeft ook zo'n eigen karakter dat ze precies lijkt te weten wat ze wel en niet wil! Gelukkig hoort borstelen bij iets wat ze heeft goedgekeurd :P


Ook wel weer leuk toch zo'n eigen karaktertje hihi :mdr:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kleine miscommunicatie:p mn voedster houd van aaien en knuffelen maar niet van borstelen en mn rammetje is een echte vent die moet niks van fysiekcontact hebben :he: nou heeft hij gelukkig een makkelijke vacht en als het haar eenmaal goed los is is hij ook met een dag of 2 klaar met ruien. Maar mn voedster blijft echt lang in de rui, gaat heel langzaam en dan die mega dikke vacht geen wonder dat ze niet geborsteld wil worden.

Maar inderdaad eigen karakters die ook zo sterk zijn zijn juist wel erg leuk:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry! Mijn fout! Heb niet goed zitten lezen :mdr:


Nu zie ik het inderdaad ja! Het is dus Otje die wel van knuffelen houdt maar niet van borstelen?


 


Mijn nijn Guus (van mijn profielpic) is een echte goedzak en heel lief. Dat is natuurlijk ook een karakter, maar hij heeft niet echt 'karakter' haha!


Nijntjes met zo'n lekker sterk karakter zijn toch echt wel heel grappig vaak omdat ze zo eigen reageren op alles! hihi


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .