Ga naar inhoud

Echo bij een konijn, ervaringen?


Sonja

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Graag zou ik willen vragen wie van jullie er ervaring heeft met een echo bij konijntjes?

Even uitleggen waarom ik dat vraag:

Ik heb een konijn (rammetje).

Zijn precieze leeftijd weet ik helaas niet, hij is onverwacht in mijn leven gekomen omdat de vorige eigenaar hem wilde dumpen.:-(

Dat heb ik gelukkig kunnen voorkomen, en hij mag nu de rest van zijn leventje bij mij wonen, t.z.t. met een lief vriendinnetje.

Hij moet dus wel gecastreerd worden, maar het probleem is dat hij (zichtbaar) maar 1 balletje heeft.

Ben bij de DA geweest met hem, en het tweede balletje blijft onvindbaar, ook na wat druk op de buikholte.

Het kan zijn dat 1 balletje ergens verstopt zit in de buikholte of lies, of het kan zijn dat hij maar 1 balletje heeft.

Heb contact gehad met EJ de Boer, zijn advies is om eerst een echo te laten maken, zodat er daarna gericht behandeld kan worden.

Dat lijkt mij ook de beste optie.

Ik wil hem nl. niet een zwaardere operatie aandoen dan nodig is.

Graag zou ik van jullie wat ervaringsverhalen horen mbt een echo bij konijnen.

Hoe meer informatie, hoe liever.

Alvast bedankt.

Groetjes

Sonja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sonja,

Ik heb begin januari mijn FH ram een spoedecho 's avonds laten ondergaan omdat hij stopte met eten etc. en wij darmproblemen vermoedden.

Eerst scheren ze een deel van het haar weg en dan volgt de echo. Met 2 personen houd je het konijn vast terwijl hij op zijn rug ligt en dan kan de radioloog zijn werk doen. Mijn mannetje blijft rustig als ik er bij blijf en had geen roesje nodig. Direct wat lekkers (verse basilicum) gegeven toen hij klaar was. Geen probleem bij ons dus.

Het kost je wel wat maar een stuk gemoedsrust was mij dit wel waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog niet zo lang geleden een echo laten maken van mijn konijn zijn buikje omdat er op de foto wat te zien bij/rond zijn blaas. Zijn buikje werd geschoren en moest tijdens het onderzoek op zijn ruggetje liggen, in een mal en word er met gel en het apparaatje over zijn buikje geschoven om dingen in beeld te krijgen. Als is het bij konijnen lastiger dan bij de meeste andere dieren, aldus mijn dierenarts, dus ik hoop dat ze dan het balletje kunnen vinden... Bij jouw konijntje zal er ws dan meer geschoren moeten worden.

Mijn konijntje hield ik verder vast bij zijn voorpoten zodat hij een beetje bleef liggen en op mijn handen kon steunen, maar hij werkte goed mee. Dit onderzoek valt reuze mee vergeleken bij en operatie. Nadeel als er een balletje niet gedaald is dat ze net als bij voedsters echt in hun lijfje moeten om dit te verwijderen, dus dat het wat heftiger is dan een normale castratie.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties.

@Dollie: het gaat mij vooral om de ervaringen, of het konijntje onder narcose moet, of ze het als heel erg stressvol ervaren...etc.

Het lijkt mij toch wel heel erg stressvol voor het konijntje, alleen al het op de rug moeten liggen....

@Laura020: Precies dat is ook de reden dat ik eerst een echo wil laten doen, want het zou kunnen dat hij gewoon slechts 1 balletje heeft, dan is zo'n zwaardere operatie niet nodig.

Ik wil dat dat alleen maar gebeurt als het niet anders kan, dus als het tweede balletje toch ergens verstopt zit.

@Elisabeth: Dat het een lieve duit gaat kosten, weet ik inmiddels.

Maar dat moet dan maar.

Het belangrijkste vind ik wat voor mijn konijntje het beste is, en dat dat dan wat kosten gaat...dat is dan gewoon niet anders.

Heb ik nog een vraag:

Hoelang duurt zo'n echo?

Groetjes

Sonja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang het duurt hangt volledig af van wat er moet gebeuren en ik verwacht dat het bij die van jou wel even kan duren. Ik had laatst een ram met hetzelfde, daarbij hebben we geen echo laten maken maar gelijk de buik open gemaakt en de bal zat ergens zo bij de maag in de buurt. Voor je de hele buik afgezocht hebt naar zo'n klein balletje... Maar misschien heb je juist wel mazzel en is ie snel gevonden, dat weet je natuurlijk niet vna te voren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .