Ga naar inhoud

Groenvoer jong konijn


Toet

Aanbevolen berichten

Wat mag ik mijn konijn aan groenvoer geven? Hij is eind november geboren, dus nu zo'n 11 weken oud.

Hij eet goed van zijn hooi, drinkt goed en hij krijg SS junior qua biks. Op dit moment krijgt hij dat 2 keer per dag een handjelaag voer in zijn bokje, omdat hij nog moet groeien. Ik had op internet gelezen dat jonge konijnen biks onbeperkt mogen krijgen, dus ik zorg dat er altijd brokjes beschikbaar zijn.

Op dit moment krijgt hij af en toe een stukje wortel, dun schijfje komkommer of een blaadje spinazie, dat gaat goed. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik nu verder moet gaan en of zijn darmpjes het al aan kunnen om meer groenvoer per dag te krijgen?

Mijn vorige konijn heeft van de combinatie komkommer/sla gasvorming gekregen in zijn buik en dat wil ik bij dit konijntje graag voorkomen. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat veel informatie en ook tips hoe je kan beginnen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-voeren-aan-een-konijn.html

Een jong konijn

Jonge konijntjes mogen al gelijk groenvoer eten. Tegenwoordig voeren steeds meer fokkers en ook opvangen de konijntjes zodra ze zelfstandig beginnen te eten al lekker wat groen. Op die manier is het konijntje als hij 8 weken oud is en naar zijn nieuwe baasje mag, al gewend aan het eten van verschillende groentes. Vraag er naar bij de opvang of fokker, zodat je zelf ook kan beginnen met het voer wat jouw konijntje al gewend is.

Heb je een jong konijntje dat nog geen groenvoer gewend was in het nest? Begin dan gewoon rustig met het voeren van groentes. De eerste week kun je het beter even bij veel hooi en een portie brokjes houden. Als je konijntje na de eerste week wat gewend is en niet meer gestrest is in zijn nieuwe omgeving kun je starten met het voeren van groenvoer. Kleine beetjes van de veilige soorten, zodat hij er rustig aan kan wennen. Voor jonge konijntjes is diarree erg gevaarlijk, dus zodra je ziet dat je konijntje zachte ontlasting krijgt, doe je een stapje terug.

Veilige groentes

In onze lijst met groenten, fruit en kruiden die een konijn mag eten kun je vinden wat een konijn allemaal mag hebben.

Er zijn groentes die met mate gevoerd moeten worden en groentes die wat sneller diarree veroorzaken. Als je je konijn wil leren groenvoer te eten, kun je beter niet met die soorten starten.

Veilige groentes om mee te starten zijn: andijvie, peterselie, wortelloof, witlof, geplukt gras. Als je slim bent start je dus met het voeren van één van deze soorten.

Een konijn mag gewoon sla en koolsoorten eten. Er zijn echter ook konijnen die hier gevoelig voor zijn. Wij raden aan om niet te starten met deze soorten. Maar een “gevorderde groenvoereter” kan best wat sla en koolsoorten hebben. Zorg er wel altijd voor dat je deze groentes geeft in een mix met veilige groentes.

Een aantal groentes bevatten best veel suikers. Wortel, de groente waarvan veel mensen denken dat konijnen er onbeperkt van mogen eten bevat bijvoorbeeld erg veel suikers. Verder bevatten ook zoete paprika en zoete tomaten veel suiker. Geef deze groentes dus met mate.

Het is het best om je konijn gewoon een mix van verschillende soorten groenvoer te geven. Een gevarieerd menu is een gezond menu. Geef een dagelijkse mix van minimaal 3 soorten groenvoer. Dit mag best wat wisselen per seizoen (zo kun je het betaalbaar houden).

Alle soorten groenvoer hebben voordelen. Ze bevatten vitamines en anti-oxidanten. Andijvie, broccoli en wortelen bevatten bijvoorbeeld veel vezels. Vezels zijn erg belangrijk in de voeding van een konijn.

Is jouw konijn gevoelig voor blaasproblemen? Geef dan niet te veel broccoli, chinese kool of spinazie, deze bevatten veel calcium. Ook konijnen die snel haakjes op de kiezen krijgen hebben vaak profijt bij wat minder calcium in hun voeding.

Als het goed gaat mag je de hoeveelheid gewoon vergroten, dat is geen probleem. Onbeperkt brokken word vaak gezegd, hoewel ik daar niet zo'n voorstander van ben. Veel jonge konijnen eten daardoor namelijk hun blindedarmkeutels niet op, terwijl dat wel heel belangrijk is. Ook moedigt het niet aan om veel hooi te eten. Meestal adviseer ik om een jong konijn al te voeren naar de hoeveelheid die hij als volwassene mag, en dan gewoon ruim. Als jij een middelmaat konijntje hebt zou je kunnen kiezen de 25 gram brokjes per kilo volwassen gewicht aan te houden, dan zou je op 75 of 100 gram brokken uitkomen (3 of 4 kg volwassen gewicht). Op die manier hebben ze ruim eten, maar niet zoveel dat ze slecht hooi eten of de blindedarmkeutels laten liggen.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste wat je kan doen is je konijntje 1 bepaald soort groente gewoon maken dus bijvoorbeeld witloof.

Van die witloof geef je in het begin erg weinig (wordt gezegd 1cm op 1cm) per keer en telkens geef je meer en meer tot je ziet dat zijn darmen het goed verdragen. En zo kan je dan overgaan naar een 2e groente erbij zoals venkel. Hier word dan juist gezelfde gedaan dus ook kleine stukjes erbij tot je ziet dat alles goed gaat met de darmen. en dan kan je zo nog meer groenten gaan beginnen geven. MAAR altijd met kleine hoeveelheden beginnen en 1 groente per keer. Zo weet je welke groente je konijn niet goed verdraagd...

Wortel kan je gaan bekijken als een snoepje dat je geeft aan een konijntje omdat hier veel suikers inzitten.

Mijn konijntje eet graag venkel, koolrabi, witloof en radijs.

Als je konijntje op termijn elke dag groenvoer krijgt, gaat hij minder gaan drinken aangezien hij zijn vocht dan uit de groenten haalt. dus hier hoef je je geen zorgen over te maken dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .