Ga naar inhoud

De ogen van een FH


xDeesj

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb even een vraagje,

kon het nog niet vinden op BB..

maar ik hoor / lees regelmatig iets over dat een FH snel last krijgt van z'n ogen?

kan iemand me uitleggen wat hier mee bedoeld word, moet ik ergens op letten?

ik heb soms het gevoel dat Chevy blind is maar ik denk dat ie meestal gewoon dom is :lol:

nouja ik wil het natuurlijk wel in de gaten houden en ik vroeg me af waar ze dan precies last van krijgen.

met een paar weken moeten ze weer een prikje dus k zal de DA dan ook even vragen of alles goed is.

groetjessz

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Dus heb je luxe om te selecteren haal deze dieren er dan tussen uit. !"

???

Hoezo is het de vraag of je de luxe hebt om te selecteren?! Als je niet kunt selecteren, moet je ook niet fokken, toch?

Het ras is mooi kapot gefokt door mensen die niet de moeite namen te selecteren. Of die gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel meer staan wat niet klopt helaas... entropion door een koutje of pasteurella? De groeten! Dit is hardstikke erfelijk en is er vrijwel onmogelijk uit te fokken. Hier zijn veel fokkers het helaas niet mee eens. Zij zijn van mening dat alles er uit te fokken is...(vorig jaar een artikel geschreven voor fokkersblad en meerdere da's zeiden dit.)

En op het eind beschrijven ze entropion en ectropion als een zelfde aandoening, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Bij entropion krullen de oogleden naar binnen en bij ectropion naar buiten.

Een oorzaak voor oogproblemen die ik mis is de bolle kop en daardoor het gebit. Doordat de koppen bij fh's vaak heel bol zijn kan het gebit in verdrukking komen waardoor kans op haken en kieswortels die richting de ogen groeien en voor problemen zorgen.

Ben het idd met christs eens dat de fh echt kapot gefokt is. Het is ineens zo populair geworden dat er heel veel broodfok van de fh is gekomen. En daarnaast idd de fokkers die uitsluiting op een afwijking een luxe vinden.. naar mijn mening moet gezondheid altijd voorop staan, niks geen luxe. Pure noodzaak helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je konijn nog eet? Daar moet je altijd op letten! ;)

@wups: het was mij ook opgevallen dat het hele stuk niet klopt en alles staat door elkaar. Maar het punt dat ik aanhaalde vond ik het meest kwalijk. Als ik me niet vergis staat deze fokker best goed bekend. En als ik dit dan lees.... Geen wonder dat er straks geen gezonde hangoor meer te vinden is. Zo jammer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .