Ga naar inhoud

Konijn met haakjes -> soort voer, maakt dit veel uit?


Merel Bloem

Aanbevolen berichten

Ik gebruik altijd Sience Selective. Ik wil misschien overstappen op gewone biks ivm de prijs.

Nu hoorde ik dat Sience Selective ook beter is voor konijnen als ze haakjes hebben, nu heeft Belle alleen een voorgeschiedenis met haakjes (nog niet sinds ze bij mij is last van gehad).

Een vriendin van mij zit met hetzelfde probleem, een konijntje met scheve kiezen/haakjes. Ze is inmiddels wel op gewone biks overgestapt. Ook zij zit met deze vraag.

Zou het zoveel uitmaken voor de tanden/kiezen welk voer je neemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een konijn met haakjes, ik ben overgestapt op Trovet, kost helaas ook niet het minste, maar op een of andere manier heb ik daarmee de behandeling van iedere maand naar om de 2 maanden kunnen uitstellen.

Gewone biks weet ik niet hoe de reactie daarop is in combinatie met haakjes. Maar die Trovet hebben meerdere mensen hier ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb bij Max wel echt duidelijk verschil gemerkt bij welk voer hij kreeg en hoe snel de haakjes terug kwamen. Maar eigenlijk juist met SS kreeg hij heel snel haken. maar elk konijn is anders, dus wie weet helpt bij Belle de SS juist wel heel goed.

Snap opzich wel dat je overweegt om goedkopere brok te geven, maar misschien dat het ook juist wel goed gaat door die SS. Daarnaast is de goedkopere biks vaak in kwaliteit ook een stuk minder dan SS (afhankelijk van welke je pakt natuurlijk, maar vaak meer calcium en eiwitten en veel minder vezels) dus zou je op andere vlakken ook in kunnen leveren. Dat vind ik persoonlijk wel een belangrijk punt, maar goed dat is aan jou hoeveel waarde je daar aan hecht. ik heb inmiddels geleerd door Max, als het goed gaat niet veranderen, dat gaf bij hem geheid problemen.

of het voor Belle (en je andere konijnen) ook geld kun je maar op 1 manier ondervinden natuurlijk en dat is door het te proberen. Maar door mijn ervaring denk ik daar nu wel 2 keer over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

Ik ben overstapt van 'gewone' biks naar SS omdat Pluis vaak haakjes had.

En ik heb haar hooi gegeven van een andere winkel, en sindsdien heeft Pluis geen haakjes meer.

Dat zou ook de reden kunnen zijn dat jouw nijn bij jou nog geen haakjes heeft gehad, waarschijnlijk komt het hooi dat jij geeft uit een andere winkel dan bij de vorige eigenaar.

Hooi is het belangrijkste voor een konijn, en zeker voor een konijn die geregeld haakjes heeft.

Als het hooi goed is en ze dus voldoende kauwt, maakt het merk voer in principe niet heel veel uit zei mijn dierenarts.

Sinds het SS voer en het andere merk hooi, gaat het super met Pluis :yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn nijnen eerst op hfst staan toen ik ze net had.

Na 18 maanden overgestapt op ss omdat dat iets beter is.

Hier hebben ze een jaar opgezeten.

Toen had ik er 4, dus weer overgestapt op hfst vanwege de kosten.

precies met overstappen bleek dat marley haakjes had in september was dat. (Evengoed doorgegaan met overstappen)

2 weken terug een gigantische gasaanval bij marley (volgens da gaf ik teveel voer, dus gehalveerd bij alle 4 en fibafirst erbij gehaald, 1 staafje per nijn per dag wegens vezels en kiezen)

En nu heeft meneer weer een gasaanval dus waarschijnlijk weer haakjes.

(Morgen na laten kijken)

Terwijl meneer wel een keer zoveel hooi is gaan eten...

(Uit deze ervaring zit er met haakjes volgens mij weinig verschil tussen hfst of ss, ga nu voor marley en ze vriendin overstappen op fibafirst)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand vertelde mij dat ze haar konijnen meerdere malen per dag voert omdat de kans op gas anders groter is bij SS. Zij heeft ook een gevoelig konijn en haar ervaring was dat als ze een te grote hoeveelheid SS in een keer gaf, dat haar konijn makkelijker gas kreeg. Dus misschien dat het helpt als je het verdeeld over porties?

Maar van haken kunnen konijnen ook zeer makkelijk gas krijgen, dus het is wel een beetje een wisselwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .