Ga naar inhoud

Cocciodose, de diagnose/behandeling/kans op genezing/verloop genezingsproces Macho


Elisabeth

Aanbevolen berichten

Na keutelonderzoek (op mijn verzoek) en de uitslag 13 januari cocciodose, zoek ik me suf naar informatie. Veel duidelijke info vond ik op medirabbit.com. Waar halen jullie je info?

Tips wat ik voor Macho kan doen? Hij heeft 16 en 17 januari toltrazuril gekregen (moest besteld worden, was niet in huis bij de dierenarts). Op 23 en 24 januari de 2e serie toltrazuril. Zijn klachten zijn waarschijnlijk begonnen op 4-5 januari, en we zijn al vanaf die datum bezig met hem. (Zie: SPOED:verstopping/gas en kleine keutels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overal en nergens eigenlijk. Toen ik een konijn met coccidiose had heb ik zo ongeveer alle pagina's op Internet erover gelezen. En ja, de een zegt zus, de ander zo. Verder natuurlijk info van hier, van mijn dierenarts en later ook nog van de opvang waar dat konijn vandaan kwam (heb er een topic over geopend, gaat over Baycox).

Het is lastig om te zeggen: zus en zo gaat het en zo moet het. Later hoorde ik wel meer verhalen over konijnen met coccidiose en dan is het toch steeds weer anders. Zo is het over het algemeen erop of eronder maar ik weet ook van een konijn dat er gewoon bij bleef eten en nog levendig ook. Maar dat is niet hoe het normaal gaat hoor. Heel veel sterkte met Macho; hij houdt het al lang vol zo te lezen. En af en toe kleine ontlasting lijkt me beter dan diarree wat ook bij coccidiose hoort, dus dat stemt vast hoopvol :) dan valt hij ook niet zo hard af (ook al vermagert hij nu ook erg) en verliest niet alle vocht en mineralen. Hopelijk is het snel voorbij en kan hij weer beter worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Lonja, ik ben blij met alle kleine dingetjes die hij zelf doet! Net heeft hij zelf een zonnebloempitje uit een speeltje gehaald, ik zou bijna de vlag uithangen!

Vannacht heeft hij zo'n klein kropje romanasla in zijn "slaapkamer" gegeten en wat hooi. Hij heeft een hele schaal met een "gemengde salade" (ik tel wat ik er in doe zodat ik 's ochtends met zekerheid kan noteren wat hij gegeten heeft) in zijn hok staan maar daar was niets van gegeten. Er waren slechts 4 speldeknoopkeuteltjes te vinden en 2 plasjes.

Helaas is hij ten opzichte van gisterochtend wel 3 gram afgevallen. Hij weegt nu 6,12 kg.

Ik heb hem net 3 blaadjes witlof gevoerd uit de hand en toen had hij er al weer genoeg van. Hij eet te weinig, ik ga denk ik nu over tot dwangvoer (Recovery) om hem te ondersteunen. Met een leeg maagje kan hij de strijd niet aan!

Gistermiddag telefonisch contact gehad met mijn dierenarts en zij wil dat ik stop met de Prozyme en bio lapis van Protexin (heb ik gisteren allebei een klein beetje gegeven).

Ik wil niet stoppen want ik merk dat nu ik dit geef hij beter in zijn vel zit. Hij loopt rond, is ondeugend, pakt af en toe een spelletje, is alerter en geeft weer kusjes (spontaan en ook als ik er om vraag), snuffelt aan mijn bord met eten (doet hij altijd als we iets eten wat sterk ruikt) en de gedroogde cranberries maar eet ze nog niet.

Wel schudt hij veel met zijn kopje en poets zijn oren meer als normaal. Verder sloopt hij hier een fleecekleed en ik heb hem nu een t-shirt van mijn man gegeven, hij had er gisteren nl. erg veel belangstelling voor toen mijn man het aan had. Mijn man was bereid dit af te staan aan Macho! Hij loopt er nu mee te spelen, propt het onder zijn buik etc. Dit is geen normaal gedrag voor Macho, hij is een erg lui Fransje wat het liefst ergens op een rustig plekje ligt te luieren en rond te kijken.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn dierenarts had ik vernomen dat ze heel erg van de pro-biotica is, behalve bij konijnen. Ze zag daar nooit echt een duidelijke werking van. Ik mocht het zelf weten, maar als ze mij een tip mocht geven zei ze dat ik mijn geld beter uit kon geven aan de behandeling van coccidiose dan aan iets wat in haar ogen niet werkte. Dus ik heb het niet gedaan. Maar als jij denkt dat het wel helpt dan zou ik denken; baat het niet dan schaadt het niet. Waarom wil je dierenarts dat je ermee stopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn dierenarts had ik vernomen dat ze heel erg van de pro-biotica is, behalve bij konijnen. Ze zag daar nooit echt een duidelijke werking van. Ik mocht het zelf weten, maar als ze mij een tip mocht geven zei ze dat ik mijn geld beter uit kon geven aan de behandeling van coccidiose dan aan iets wat in haar ogen niet werkte. Dus ik heb het niet gedaan. Maar als jij denkt dat het wel helpt dan zou ik denken; baat het niet dan schaadt het niet. Waarom wil je dierenarts dat je ermee stopt?

Ze wil weten hoe Macho het doet met alleen de door haar voorgeschreven medicijnen. Alleen heb ik daar de afgelopen dagen genoeg ervaring mee opgedaan en zag hem niet opknappen. Ik ben vrijwel altijd thuis (functie opgeheven bij mijn werkgever en nu op zoek naar een andere baan), noteer wat en hoeveel en hoe laat hij eet/drinkt/poept/gedrag verandert etc. en zag hem niet opknappen, alleen maar verslechteren. Ik ken hem beter en heb er meer zicht op als zij omdat ik er vrijwel constant "bovenop"zit, bovendien eet en drinkt hij slecht en krijgt hij zo ook wat meer vocht binnen, wil niet dat hij uitdroogt! Natuurlijk krijgt hij ook de gewone medicijnen voor de cocciodose, ik heb sinds 30 december aan mijn 2 mijntjes (Bibi helaas overleden) al ruim 1000 euro aan ze uitgegeven, is een hoop geld maar ik heb het wel voor ze over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verslechtering is 'normaal', toltrazuril is rotspul met gigantisch veel bijwerkingen. Dat hij nu opknapt kan ook komen doordat de toltrazuril zijn werking gedaan heeft en nu weer uit zijn systeem verdwenen is. Ik vind de reden die je dierenarts noemt echter een beetje magertjes: Wat kan het schelen wáár hij door opknapt, ALS hij maar opknapt!

Ik heb zelf een konijn dat vier keer achter elkaar coccidiose gehad heeft, op een leeftijd van vijf, twaalf, achttien en vierentwintig weken. De eerste keer was het coccidiose 'volgens het boekje', een mager dingetje dat niet meer groeide, niet at of dronk en slijmerige diarree had. Behandeling sloeg aan, hij groeide langzaam maar zeker, reageerde wel behoorlijk sterk op biks (kon hij echt niet tegen, ondanks dat hij altijd biks van hoge kwaliteit gehad heeft) maar ach. Als dat het enige is.. dacht ik.. Helaas ging het daarna nog drie keer mis, waarbij we in eerste instantie niet door hadden dat het wederom om coccidiose ging. Mager, veel plassen, die zwakkere darmpjes en keutels die aldoor wisselden in formaat. Niet perse klein, maar ook veel grotere keutels en rare vormen. Maar wel mooie, droge structuur. De dierenarts wilde hem al laten inslapen. Om een lang verhaal kort te maken, het is tot vier keer toe een behoorlijke strijd geweest waarbij hij elke keer doodziek werd van de Baycox (toltrazuril) waar hij extreem slecht tegen kan, maar hij is er nog. Hij is kerngezond. Zijn nieren functioneren waarschijnlijk wat minder goed doordat hij zo jong zo ziek is geweest en die vreselijke rommel in zijn lichaampje gehad heeft, maar daar merk ik tegenwoordig niks meer van.

Coccidiose is vreselijk, maar ze kunnen er door heen komen, zelfs tot vier keer toe. :yes: al hoop ik niet dat iemand anders dát ooit mee hoeft te maken. Hopelijk is het voor Macho ook gauw weer achter de rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie,

Wat een vreselijk verhaal, ik leef met je mee! Zo'n klein lijfje wat al die vieze chemische troep moet verwerken om beter ter worden ... en dan 4 keer. Poeh ik hoop van ganser harte dat het hier bij blijft voor jouw konijn.

Macho word in maart pas 2 en ik hoop hem nog heel wat jaartjes hier in huis te hebben!

De afgelopen dagen ging het erg slecht met Macho (16 en 17 januari waren zijn toltrazurildagen). Ik geef hem nu 3 x per dag cisaral en metocloral en de eerste 3 tot 4 uur na inname is hij dan "niet aanspreekbaar", daarna gaat het wel weer. Hij is vanmiddag zelf naar buiten gegaan en heeft in de tuin rondgelopen en veel lopen snoepen van alle planten/bladeren/kruiden. Af en toe iets wat op een binkie lijkt ... deed me wel wat. En net, toen ik hier zat te vergaderen zag ik dat hij drie biksjes (die ik op de handdoek voor zijn neusje had gelegd ) op at. Durf niet echt te juichen en er van uit te gaan dat het wel goed komt, hij heeft nog een lange weg te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is zelfs groter geworden dan zijn zusjes, hoewel hij heel lang een flinke achterstand heeft gehad heeft hij die volledig ingehaald. Hij is nu anderhalf jaar, de laatste keer is ongeveer een jaar geleden nu en sindsdien doet hij het perfect. Ik vind het van Macho ook nog helemaal niet zo slecht klinken, natuurlijk is hij heel ziek maar hij (jullie!) lijkt/en zich er wel door te knokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We doen ons best Dollie!

Lig ik net op de grond tegen hem aan te kletsen en tegelijkertijd natuurlijk proberen of hij wat wil eten ... kiest hij de romanasla om op te eten en laat dat nou net het laatste kropje zijn wat ik heb ...

Het is nog steeds zo dat hij zelden iets uit zichzelf pakt maar als ik iets aanbied en blijf aandringen dan na lang snuffelen wil hij wel iets eten. Wel komisch hoor: Ik lig languit naast hem op de grond en geef alles blaadje voor blaadje aan Macho en hij gooit het op één hoop AFGEKEURD of eet met kleine hapjes een blaadje groen van hetzelfde kropje op. Hoezo kieskeurig??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macho bleef afvallen, gisteren de 2e serie Toltrazuril gestart. Eten doet hij nu iets meer uit zichzelf, ik wil zolang mogelijk wachten met echt dwangvoer uit een spuitje. Vanochtend weer gewogen en hij woog hetzelfde als gisterochtend! Hij weegt nu 6,02 kg, een beetje weinig voor een Fransje vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig? Ik vind het een heel normaal gewicht hoor. Natuurlijk ken ik hem niet en kan het voor hem wel weinig zijn, maar veel konijnen en zeker veel Fransen hebben fors overgewicht. Ik zie veel liever een Frans van vijf a zes kg. Als hij nu niks eet, wat een normale bijwerking van de toltrazuril is, zou ik persoonlijk niet wachten met dwangvoeren. Darmen op gang houden is makkelijker dan weer op gang brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom net thuis Macho heeft niets gegeten en ik zie geen keuteltjes ... ga gezellig bij hem liggen met een beker thee en mandarijn en wat denk je? Meneertje gaat eten en produceert in rap tempo 23 kleine keuteltjes. De salie verricht wonderen!

Ik ga liever bij hem op de grond liggen om hem aan te moedigen zelf te eten dan dat ik met een spuitje dwangvoer moet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat hij normaal samen zit met een ander konijn? Wellicht is het een idee ze weer te koppelen om te zien hoe het gaat. Het klinkt mij toch als eenzaamheid in de oren dat hij alleen in gezelschap eet (wat ook heel natuurlijk is voor een konijn, samen eten). Ik heb het zelf ook bij mijn konijnen gezien dat slecht eten (na apart moeten vanwege ziekte) snel erg verbeterde als ze weer samen waren. Het risico op besmetting zal nu toch niet groot meer zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macho's vriendinnetje is 2 januari onverwachts overleden, hij werd 4/5 januari ziek. Aangezien cocciodose superbesmettelijk is wil ik het risico van besmetting niet nemen. Ik wacht liever af tot zijn keuteltjes getest kunnen worden en we zeker weten dat het veilig is om een nieuw vriendinnetje in huis te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat wist ik niet :( wat naar. Maar dan is het sowieso geen moment nu om te koppelen lijkt me, dat alleen al is veel stress en doet een beroep op de weerstand.

Dan moet jij toch maar even reserve-konijn spelen zodat hij goed eet :) al is het nog zo kieskeurig eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macho is er nog! Hij weegt nu 5,84 kg. Sinds gisteren is hij een heel klein beetje aangekomen. Inmiddels eet hij wel uit zichzelf als wij er bij zijn, ik merk dat hij nauwelijks eet als hij alleen is. Voorlopig ben ik dus na mijn werk als ik thuis ben "reservekonijn" :yipi: Als ik hem buiten laat spelen rent hij door de tuin, maakt binkies, eet heel veel vers gras en mos. Ik loop er als een dwaas achter aan om zijn keutels op te rapen voor hij ze probeert op te eten! De oogst mag er zijn: Gemiddeld zo'n 70 tot 80 keuteltjes in ongeveer 2 uurtjes! Dat is meer als de rest van de dag in zijn wc's te vinden is!

Om hem te ondersteunen krijgt hij nu ongeveer 20 ml. Recovery per dag, merk dat hij dat toch wel nodig heeft want hij valt nu in ieder geval niet verder af en blijft wel keutelen en zelf eten (al is het nog steeds te weinig).

Ik zit nog wel met wat vraagjes en misschien weten jullie de antwoorden?

-Macho eet ineens heel graag mos, knaagt aan trapje (was nooit een knager, begint er nu mee) herkent een van jullie dit? Doen jullie konijnen dit ook?

-23 en 24 januari heeft hij zijn 2e kuurtje toltrazuril gehad, Hoelang wachten jullie met het opnieuw testen van de keutels om te kijken of de parasieten weg zijn?

-Besmetting gaat via de eitjes die in de keutels zitten, hoelang/kunnen deze eitjes in de tuin overleven (ik ben bang dat ik niet alle keutels vind)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij buiten zo goed gras eet! Supergezond. Maar lekker zo veel mogelijk buiten laten lopen dan ook al is de temperatuurwisseling niet alles. (Of zat hij nooit binnen? )Goed eten is nu het belangrijkst natuurlijk.

Mos eten mijn konijnen pas als het gras op is maar ik zou me er niet druk over maken, al at hij de hele dag alleen maar chips :P hij eet, daar gaat het om. Misschien wat wilgentakken geven als hij ineens zo graag wil knagen? Kan ook verveling zijn doordat hij nu alleen moet zijn misschien?

Wat de keutels laten testen betreft: Ik heb dit nooit meer gedaan toen mijn konijn eenmaal weer beter werd. Dat ze weer keutels had ipv diarree, dat ze weer zelf ging eten en dat er na een week of 2 ook weer fut in kwam en dat ze weer wat meer werd dan een skeletje zei mij gewoon dat het goed was zo. Het duurde nog wel een paar weken eer de keutels normaal van vorm waren maar het ging langzaam vooruit.

Heb haar voor die tijd ook alweer terug gezet bij haar vriendje want die was hard bezig ook niet meer te eten uit eenzaamheid.

Aan keutels op het gras en herbesmetting etc kon ik ook niks doen, ze had achteraf bezien al de hele tijd coccidiose onder de leden, al sinds ik haar uit de opvang haalde in ieder geval.

Pas later kwam de echte uitbraak. Heb de ontlasting van de ram ook laten onderzoeken en hij had gewoon helemaal geen cocciden in zijn darmen terwijl ze al anderhalve maand samen zaten en veel konijnen het sowieso bij zich hebben. Dus voor hem ben ik geen keutels gaan rapen, heb alleen natuurlijk wel direct de plas diarree weggeschept bij de eerste ontdekking en haar bij hem weggehaald en binnen gezet omdat ze zo ziek en koud was.

Ik wist met terug buiten zetten ook dat ik niet het hele gras kon ontsmetten en alle keutels weg kon rapen van voor ze naar binnen ging maar het kon gewoon niet anders.

De keutels blijven nog maanden besmettelijk, hoe vochtiger het weer, hoe langer (in het wild sterven er veel jonge konijnen aan coccidiose als het een nat voorjaar is geweest bleek uit onderzoek nog niet zo lang geleden) maar ik heb gelukkig nooit meer coccidiose gehad hier.

Het enige dat je zou kunnen doen is het gras stofzuigen met een alleszuiger die ook water aankan. (Die heb ik een tijdje geleden gekocht sinds mijn konijnen in hun nieuwe ren niet meer echt zindelijk zijn, er is wel een soort keutelplaats maar wel op het gras dus verklaar me maar voor gek maar sindsdien sta ik eens in de week het gras te stofzuigen. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Lonja! Dat wist ik dus niet, dat die keutels buiten nog maanden gevaarlijk zijn.

Ik zit nu dus met een grote uitdaging! Macho sjeest de hele tuin door en er liggen ook nog "oude" keutels van voor het ziek zijn. Ik liet die liggen als mest voor de planten. Verder was ik al wel voorzichtig begonnen met de bladeren weg te harken om zo toch bezig te zijn als ik hem in de gaten hou. Onze tuin is grotendeels voorzien van heel fijn Japans split (2-4 mm) en dan heb ik nog een aardige klus om te stofzuigen! Zal alvast gaan snoeien om het stofzuigen zo makkelijker te maken, heb maar ongeveer 100m2!

Als ik mijn terrassen en pad schoonmaak met de hogedrukspuit of stoomreiniger en daarna met water/ammoniak zou dat voldoende zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, misschien moet je er ook niet te zwaar aan tillen. In principe moet zijn eigen weerstand het op kunnen lossen. Veel konijnen zijn besmet met coccidiose zonder dat dit ooit een probleem vormt. Ik zou gewoon doen wat je echt makkelijk kan doen (hok en toiletbak goed schoonmaken en zo) en verder eerst eens kijken of hij weer goed opknapt. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen leven altijd bij mij in huis, zitten alleen opgesloten als ik niet thuis ben, lopen dus het grootste deel van de dag los rond. Ik heb altijd de schuifpui open staan (behalve als het zo hard regent dat de vloer binnen nat word) zodat ze naar buiten kunnen als zij het willen.

Het hok maak ik nu 2 x per dag met pure ammoniak schoon en de wc's worden schoongemaakt zodra Macho er in is geweest en heeft geplast/gepoept. Ook de plavuizenvloer hier in de woonkamer maak ik 2 x per dag met ammoniak schoon. Verder ligt hij graag op een matje en hondenbankje en zo, deze spullen heb ik zoveel mogelijk weggehaald en de rest was ik iedere dag op 95 graden, speelgoed en intelligentiespelletjes heb ik weggegooid. Misschien moet ik maar gewoon ook een wc in de tuin zetten als hij buiten is ... wie weet helpt het.

We gunnen Macho wel weer een vriendinnetje maar ik wil zeker weten dat alles veilig is als we haar gaan halen (heb nog niets op het oog hoor). Ik wil niet de dood van een konijntje op mijn geweten hebben door verkeerd handelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Macho doet het nu fantastisch! Zijn gewicht schommelt nogal, momenteel weegt hij 5,98 kg. Eten en drinken gaat goed, hij is nu zover dat hij niet de hele dag nog maar één soort groenvoer eet. Keutelen gaat heel goed! Medicijnen ben ik aan het afbouwen, hij krijgt nu nog maar 1 x per dag Ciseral.

Het strakke schoonmaakregime volg ik nog steeds, durf het nog niet los te laten ... Ik ga liever iets langer door tot ik zekerheid heb dat hij weer in orde is. Zal zo blij zijn als het half maart is en we de keutels weer kunnen laten testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De tuin is inmiddels helemaal gestofzuigd, grasveld is afgegraven en vernieuwd, allebei de terrassen en het tuinpad met van alles en nog wat gereinigd.


Het gaat nu heel goed met Macho! Keuteltjes zijn weer getest en hij is gezond verklaard. Heeft wel een tijdje geduurd voor hij weer op een gezond gewicht was.


 


Omdat hij mij toch wel heel erg begon te claimen en niet alleen wilde zijn hebben we zodra hij gezond was een vriendinnetje voor hem geregeld. Haar keutels heb ik uit voorzorg ook laten testen.


Het koppelen heeft wel een aantal weken tijd in beslag genomen. Volgens mij vond hij het niet leuk om de aandacht te moeten delen! Het is nu een grappig stelletje, er wordt heel wat gepoetst, veel meer dan Macho deed met zijn vorige vriendinnetje.


 


Heb nu alleen een nieuwe uitdaging: Mijn man is Macho zo aan het bijvoeren geweest (zonder mij iets te vertellen natuurlijk) dat Macho nu te zwaar is  .... Op dieet dus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .