Ga naar inhoud

Ervaringen met Carprofen drops (medicijn spieren)


Micah

Aanbevolen berichten

Wij hebben al 7 jaar 2 lieve nijntjes in ons midden. Fluffy (man) en Micah (vrouw).

Ze wonen in de zomer buiten en kunnen heerlijk rennen in de tuin en in de winter hebben ze een eigen kamer om te spelen en rennen.

Sinds het weekend heeft Micah moeite met lopen. Ze komt met moeite in haar bak en is behoorlijk stram. Gisteren naar de dierenarts geweest omdat ze ook erg mager is geworden. Ze eet als een bouwvakker (selective voer) en drinkt en poept goed.

Helaas kregen we te horen dat haar spieren zijn aangetast en dat dit niet meer goed komt. We hebben nu carprofen drops gekregen en moeten iedere dag 0,75 ml in haar bekje spuiten.

Onze vraag is nu, heeft iemand ervaring met dit medicijn? We willen haar zo lang mogelijk in ons midden houden maar het moet voor haar wel leuk blijven natuurlijk. Fluffy is net als Micah 7 jaar en mankeert nog niets. Hij wil nu steeds op Micah rijden maar Micah kan hier niet voor weglopen. Iemand tips wat ik hier tegen kan doen? Of gewoon de natuur zijn gang laten gaan?

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen is een pijnstiller. Ik gebruik zelf een andere pijnstiller omdat ik deze in huis heb voor onze kat. Maar carprofen is een geregistreerde pijnstiller voor konijnen.

Maar is er ook verder onderzoek gedaan? Waarom valt ze af ondank dat ze eet? Is haar ontlasting bijvoorbeeld op wormen onderzocht? En waardoor zijn die spieren aangetast? Een konijn van 7 is niet piepjong meer, maar ook zeker niet stokoud.

Ik heb het konijn natuurlijk niet gezien, maar als ik het zo lees, afvallen zonder reden en ondanks veel eten en problemen met de achterpoten, dan doet het mij erg aan e.cuniculi denken. Het komt vaak voor, maar niet alle dierenartsen zijn er even bekend mee. Het konijn hoeft niet alle symptomen te hebben om toch ec te hebben. Het is een vaag ziektebeeld en de behandeling is veilig, maar lang en verbetering kan wel 2tot ,3 weken duren voor je wat ziet.

De behandeling is namelijk 28 dagen met fenbendazole.(panacur of fenbendrops)

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een konijn last had van bijwerkingen en enige manier om er achter te komen of ec de klachten veroorzaakt is behandelen en kijken of het helpt. Er is een bloedtest, maar die toont alleen aan dat ze de parasiet bij zich dragen. Niet dat deze actief is. Het zegt dus eigenlijk niks.

Ik zou eens met je da overleggen om dit te proberen als je dat ziet zitten. Niet behandelen van actieve ec schijnt volgens onderzoeken tot nu toe schadelijker te zijn dan onnodig behandelen. (Ec kan ook ernstige neurologische problemen veroorzaken en uiteindelijk overlijden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wupsie,

Bedankt voor je reactie. Er is geen duidelijke reden waarom de spieren van Micah minder werken. Daar kunnen we onderzoek naar laten doen maar uiteindelijk gaat het daar niet van over. Het zijn in elk geval geen tumoren.

We houden haar poepjes goed in de gaten en zie zo geen wormpjes. Maar kun je dat zien met het mensen oog?

Ik ga even langs het spreekuur om het met de dierenarts te bespreken. Mocht ze het hebben dan moet ik er snel bijzijn voordat Fluf het ook krijgt.

Bedankt voor alle informatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee wormen hoef je niet altijd te zien. Mijn ram had een zeer zware worminfectie die hem bijna fataal is geworden en ik heb nooit een worm gezien.

Maar als ik het zo lees zou ik echt ec gaan behandelen. Panacur is ook een ontwormmiddel dus evt wormen pak je ook gelijk aan. Dit klinkt echt als ec en dat is echt goed op te lossen. Dan kan ze gewoon beter worden en nog lange tijd blij en gezond leven. Ec dragen veel konijnen bij zich, maar als de weerstand iets omlaag gaat kan het actief worden en symptomen geven.

Zeker de combinatie van vermagering en verminderde kracht in de achterhand zijn dingen die sterk naar ec wijzen. Ook is het belangrijk niet te lang tewachten met behandelen. Nu is de kracht verminderd,maar het kan ook verlamming veroorzaken.

Het bekendste symptoom is een scheve kop. Sommige da's zijn nog steeds van mening dat een konijn met ec altijd een scheve kop heeft. Ik heb inmiddels al heel veel konijnen met ec gezien die geen scheve kop hadden(meer niet dan wel) deze konijnen dronken alleen veel, plasten zichelf nat, vermagerden, hadden verminderd evenwicht of hadden iets minder kracht in de achterpoten. De meesten maar 1 of 2 van deze symptomen. Bij allemaal verdwenen de symptomen na behandeling met panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .