Ga naar inhoud

gas door onbekende oorzaak, willen jullie ff meedenken?


breezer

Aanbevolen berichten

mijn mannetje (ec geschiedenis) na het eten ging hij vreemd liggen, (hij at dus nog wel) met kontje iets omhoog. dagen ervoor at die super goed en die dag ook nog totdat dat moment dus.

vanaf toen wou die niet meer eten, af en toe klein hapje maar na elk klein hapje ging die zo vreemd liggen.

wc leeggegooid om te zien of die keutelde, en gestart met dwangvoer, geen keutels dus dierenarts gebeld en gestart met siseral , metacam, en metacloral. uiteindelijk kwam er diaree uit , echt grote klonten zachte massa. (geen blinde darm keutels). behandeling natuurlijk gewoon doorgestart, zijn maag hoorde je borrelen dus ook infacol gaan geven en buikmasage.

nu gaat op en af, kleine keutels, diaree, als die al eet veel te kleine beetjes, tijdens dwangvoeren hoor je ook weer gelijk die borrel geluiden. ook als die zelf kleine hapjes eet. (moet bij dwangvoeren want wat die eet is echt een hapje soms 2 en dan stopt die weer) zijn keutels stinken, ook de normale keutels die niet vloeibaar zijn maar dus wel super klein.

gisteren avond nog met dierenarts gebeld, maar ja we geven al zoveel tegen het gas.

vanmorgen zag ik mijn andere konijn ook al kleine keutels kreeg,en ook plak keutels (zitten normaal samen, apart gezet zodat keutels in de gaten kan houden). haar gecontroleerd, hele opgezette buik, maar ze eet nog wel. (maar zij blijft bij ziekte toch wel langer eten dan me mannetje).

vanmiddag afspraak bij de dierenarts, voor onderzoek na ontlasting.

iemand tips wat we niet moeten vergeten op te laten controleren?

zoiezo wormen , maar misschien nog iets?

ze zouden beide in april weer geënt moeten worden, zijn geënt met die een jaar werkt.

ik ben de laatste tijd veel bij de opvang te vinden, misschien daar iets meegenomen? daar hebben 2 konijnen ook diaree gehad.

kwa voer hebben ze alles zoals het hoort, onbeperkt hooi, klein beetje brokjes (beaphare care plus, aangezien mannetje niet goed tegen sience selecetive kon) kruiden, en in avond krijgen ze wat groente.

enige wat laatste tijd anders is, is het hooi, van voorverpakt hooi overgegaan naar hooi vanuit een online winkel die een hele baal bezorgt. (ander merk hooi kan geen diaree veroorzaken na mijn weten, of er zou iets in moeten zitten wat er niet in hoort?)

ik hoop we vanmiddag meer duidelijkheid krijgen, want gas door stres kan, maar als 2e konijn dan ook al problemen krijgt met in elk geval al het zelfde begin, denk ik toch er iets anders aan de hand is waar het gas door ontstaan is, en dan is belangrijk ook de oorzaak aangepakt wordt natuurlijk.

hoop iemand tips heeft waar ik straks met dierenarts over kan hebben.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ja ik had het inderdaad gelezen,zo erg als je al eentje kwijt bent en de ander dan zelfde klachten vertoont. hier zijn er nu ook 2 die ziek zijn, ene erger dan ander, maar denk dus wel iets kan zijn wat besmettelijk is, ben hele tijd alles aan ontsmetten , heb weggooi handschoentjes aan als met konijnen bezig ga, want heb er hier in totaal 6 zitten momenteel. de 2 die bij elkaar zaten zijn nu ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je weer naar de DA gaat. Ik zou de ontlasting ook laten controleren op wormen, je weet maar nooit. Het zou best kunnen dat je iets mee hebt genomen van de opvang. Misschien zou je zijn buikje nog kunnen masseren. Hoe is zijn temperatuur? Misschien bij de DA nog kunnen vragen over Cocciodiose?

In ieder geval veel sterkte en succes straks. Ik hoop dat jouw konijnen gauw weer beter worden. Ik weet hoe het is als er eentje ziek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocciodiose is eigenlijk ook het eerste wat in mij opkomt. Of in ieder geval iets wat ze hebben overgenomen van die twee van de opvang. Is het bij die twee bekend wat ze hadden?

Ik hoop dat de da je kan helpen. Maar ik ben persoonlijk geen voorstander van dwangvoeren met gas. Nu lijkt het bij jouw konijn wel "door te lopen" maar als ze echt gas in de maag hebben loop je risico om die maag alleen maar voller te proppen terwijl het niet verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je berichtje, ben zelf ook bang voor cocciodiose. kwa het dwangvoeren doen we beetje bij beetje met keutel controle, geen keutels betekend hier geen dwangvoer om te voorkomen we maag overbelasten.

er is niet bekent wat ze hadden, is medicatie toegediend en dat loste het op. olgens mij behandeld voor wormen en cociodiose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd zo snel mogelijk ontlasting onderzoek. Voor de zekerheid zou je ook nog op clostridium kunnen controleren. Komt weinig voor bij volwassen konijnen maar je weet maar nooit. Ik zou zo breed mogelijk inzetten bij het onderzoek.. hoop dat er wat gevonden wordt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben net terug, niks kunnen vinden in de ontlasting. advies: ander hooi gaan geven aangezien dat het enige is wat ik veranderd heb.

maar goed, ik heb hier 6 konijnen op dat hooi zitten en alleen dit stel is ziek. (dit stel zit samen in 1 hok, verweg van de andere)

verder moet gewoon blijven doen wat al doe.

vraag me soms echt af waarom ik nog na dierenartsen ga, kost altijd hoop geld en advies blijft altijd hetzelfde, ga door met wat je al deed.

oke ik ben ene kant blij niks in ontlasting gevonden is, andere kant waar komt het dan vandaan, haal uit voorzorg het hooi wel weg en geef wel weer voorverpakt hooi, maar vraag me toch echt af of dat de oorzaak wel is.

nou hopen op een wondertje het overgaat met alleen pijnstillers en darmmiddelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze heeft keutels ook gecheckt op cociodiose.

dit is al 3e dierenarts waar heen ga, elke keer heb zoiets van schiet niet op aangezien altijd al doe wat kan doen en er niks wijzer van wordt.

bij deze had goede ervaringen vorige keer maar toen had een man nu had een vrouw, maar volgens de bb lijst zijn ze beide konijn kundig.

maar ja ik baal gewoon echt dat niet weet wat het is, ik vind het te toevallig beide tegelijk hebben nu. en nu is maar hopen niet al me konijnen ziek gaan worden.

ondertussen borrelt de maag van breezer al vanaf zaterdag. en ook echt hard, gas zat voorin de maag zoals ze vertelde. dus gas heeft nog lange weg te gaan. hopelijk komt dit goed, maar als ik me konijntjes zo zie en hoor ben ik er bang voor, en kan niks meer doen dan nu al doe volgens dierenarts, voel me ff machteloos, ik wil ze zograag helpen maar weet niet meer wat nog kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap je machteloosheid heel goed. Het is ook niet leuk om je konijnen zo te zien. Eerst zijn ze heel actief en nieuwsgierig en druk en op een gegeven moment zijn ze lusteloos en ziek. En vooral vervelend als er dan niks uitkomt. Heeft de DA ook een röntgenfoto van de maag/darmen gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er hier ook in zitten die ineens niet meer haarzelf is :O het begon vanmorgen toen ik wakker wrd ze zat zielig in elkaar en toonde geen interesse ze heeft de nacht niks gegeten en niet gekeutelt en ze ademde snel :O maar niks mee gedaan toen ik thuis kwam ging het weer wat beter ze had hooi gegeten en ik had wat zonnebloempitjes neergelecht die waren ook op :D en ik had net boodschappen gedaan en yesyesyes ze had gekeutelt wel zachte keutels maar is in iedergeval wat! en nu zit ze gewoon door de kamer te racen en binkys maken dus wat het is of geweest is ik weet het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik hou het wel in de gaten ! ze huppelt nou vrolijk door de kamer nou vanmorgen wou ze er niks van weten, ze nam niks aan geen stukje wortel of appel en nu ineens wel weer :D misschien was het een kleine verstopping ofzo, ik heb geen idee. ik had wel de hele dag in me achterhooofd dat het gedaan was met der maar gelukkig tog niet !!

aangepast door ricksem
Link naar reactie
Delen op andere sites

hebben gisteren met veel moeite temperatuur gemeten, hij liep op tot 37,8 toen viel die eruit omdat me mannetje niet stil bleef zitten. hij werkt niet echt mee. meerdere pogingen gedaan maar betere lukte niet. kan dadelijk nog keer proberen, moet zo toch medicijnen geven, dan doe ik gelijk proberen hoef ik hem er in elk geval niet vaker voor op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de thermometer ook wel vast houden :P ik zette max met zn kop tegen mn buik zodat hij er niet vandoor kon. Anders iemand anders goed vast laten houden. 37.8 is niet echt warm. Als nu weer zo is zou ik kijken wat kruikje voor em doet. Ik zette max in een dekentje met kruik op schoot. Ondertussen masseerde ik zijn buikje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel pijnstilling heb je gegeven? Kun je misschien nog ophogen? En wat heb je gegeven? Max reageerde nauwelijks op carprofen, moest eigenlijk over doseren terwijl hij met een lahe dosis metacam het heel goed deed. Wellicht dat je dat nog kunt overleggen.

Of een sterkere pijnstiller per injectie. Max bleef bij eerste keer gas enorm veel pijn houden ondanks vrij hoge dosis metacam. Hij heeft toen een injectie met een morfine-achtig middel gekregen en toen knapte hij erg op. Als hij echt veel pijn heeft zou ik nu nog bellen of je een sterkere pijnstilling kunt halen voor hem. Anders evt overleggen of je de pijnstiller die je hebt extra bij mag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij krijgt nu 0,125 metacam hond. hij weegt 1,4

die injectie weet niet of ze die hier zomaar geven, en momenteel heeft er dierenarts spoed dienst waar niet zo blij mee ben, niet de kliniek maar de arts zelf. ze heeft grote fouten gemaakt bij de kat die we gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm... ik ken de dosering metacam hond niet :whistle2: heb altijd de kat omdat onze kat ook dagelijks krijgt en daar houd ik de kg kat aan.

Lastige met metacam is ook dat er niet echt een eenduidige dosis is voor konijnen. De een zegt 2x per dag, mijn da 1x de 1zegt dat je dubbel moet doseren, de ander gewoon de kg op het spuitje aanhouden.

Bij max was ik op een gegeven moment zo wanhopig (en wisten we ook dat het steeds terug bleef komen en we hem uiteindelijk in moesten laten slapen) hij bleef pijn houden maar bleef ook vechten. Heb hem toen heel hoog gedoseerd met de metacam. Heb toen het dubbele gegeven. En het hielp hem gelukkig. Nou zeg ik niet dat jij dat ook maar moet doen, dat is aan jou. Maar er zijn da's die die hoge dosis dus standaard voorschrijven. Maar zoals gezegd, ik ken de metacam hond niet dus geen idee hoe je nu gedoseerd hebt. Of je hoog of laag gedoseerd hebt.

Een da waar je slechtr ervaringen mee hebt is lastig. Heb zelf ook al eens een heel eind moeten rijden omdat de verkeerde praktijk diensthad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .