Ga naar inhoud

voedster valt aan, al veel geprobeerd


Liora

Aanbevolen berichten

ik heb een voedster van nu ongeveer 1,5 jaar. ik kreeg haar toen ze 4 maanden was en ze is toen met 6 maanden gecastreerd. in het begin hadden we alleen haar maar omdat ze best vaak aanviel heeft ze toen een vriendje gekregen.

ze hebben nu een ruim hok en een ren van 3 m2. bijna elke dag lopen ze ook een hele tijd los in de tuin. daarnaast krijgen ze ook elke dag minstens twee keer verrijking.

maar wat ik ook probeer te veranderen of te verbeteren, de voedster blijft regelmatig aanvallen. binnen het verblijf maar ook erbuiten en ze is zeker niet schijnwanger.

ze heeft genoeg ruimte, een vriendje, elke dag minstens 3 uur aandacht en als ik iets van haar wil of in haar buurt kom zorg ik altijd dat ze in de gaten heeft dat ik er aan kom, dus het kan bijna niet van schrik zijn.

het voelt alsof ik het bijna alles wat ik op internet gevonden heb al heb geprobeerd maar nog regelmatig valt ze me aan tot bloedens toe..

hebben jullie misschien nog tips of ideeën? ik heb zelf al zitten denken over eventueel een gedragstherapeut, maar omdat ik op dit moment weinig werk heb lukt dat voorlopig even niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

til je het konijn op? of gaat het zelf kooi in en uit? verder zou ik proberen zo weinig mogelijk van haar te willen, dus zo min mogelijk optillen etc, en langzaam proberen of ze wat lekkers van je wilt aanpakken zodat ze leert je niks doet wat ze niet wilt maar wel af en toe met wat lekkers (maar wel gezond natuurlijk) aan komt zetten.

als ze maar goed met haar vriendje kan opschieten toch, natuurlijk is een tam konijn dat niet bijt veel leuker, maar als je alles geprobeerd hebt en ze ruimte vriendje etc al heeft, misschien dan gewoon lekker verder konijn laten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de konijnen geleerd om in ene mandje te stappen als ik ze wil optillen. en als ze er dan niet in willen dan hebben ze geen zin en hoeven ze van mij niet.

behalve het aanvallen is ze redelijk tam. als ik mijn hand uit steek begint ze hem vaak te wassen maar kan ze ook weer ineens bijten en daarna weer door wassen. over het algemeen laat ik ze zelf bepalen wat ze wilen. wil ik ze bijvoorbeeld aaien dan steek ik mijn hand uit en als ze dan weglopen ook prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benadering kan ook veel uitmaken. Dit kunnen kleine dingen zijn die je zelf niet door hebt. Bijvoorbeeld van bovenaf benaderen of idd veel oppakken waardoor ze je niet vertrouwd.

ook kan jouw angst haar uitdagen tot aanvallen. Als jij bang bent dat ze je aanvalt zal ze dat ook doen. En krijgt ze dan haar zin, jij/jouw handen gaan weg, is het gedrag voor haar effectief. Het directe gevolg van haar aanval is immers dat je je handen wegtrekt. Wat er daarna gebeurd koppelt ze er niet aan.

of dit laatste het geval is kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar het komt toch vaak voor dat konijnen "agressief zijn" door hoe het baasje met ze om gaat of door angst. Met een andere benadering zijn het dan hele lieve konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor je zou het kunnen proberen met de bach bloesem remedie daar reageren konijnen heel erg goed op..maar je zou inderdaad een gedragskundige eens om raad kunnen vragen..je zou contact op kunnen nemen met Anneloes van www.lapina.nl in Andel...zij vind het een uitdaging om met dit soort dieren te werken en we hebben al diverse konijnen die niet benaderbaar waren zien veranderen in lieve gelukkige konijnen.. je kunt ook eerst een mail sturen en om raad vragen..ook kan zij eventueel een bloesem samen stellen voor haar..het kost zeer zeker niet veel bij haar het gaat er om dat ze het dier kan helpen om weer goed in haar vel te komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip van de bach bloesem pebbles. Ik denk dat ik die morgen maar eens ga halen om uit te proberen.

Ik heb inderdaad al vaker van lapina gehoord via een vriendin die daar stage heeft gelopen. Als ik na een tijdje proberen nog geen resutaat zie bij de bach kan ik dat eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook ervaring met een paar "lastige tantes" die ik heb overgenomen vanwege hun "slechte" gedrag. Wat ik heb gedaan is net zoals jij gezorgd voor vriendje, ruimte etc. Daarnaast heb ik mijn ruimte opgeeist. Dus als ik door de ren liep en er werd een poging gedaan in mijn laars te bijten, dan duwde ik haar met die laars een stukje weg, net zolang ze het niet meer deed. Ook bij voernijd; ik hield haar op afstand door haar weg te duwen met bv. een maatbeker. Lijkt misschien simpel, maar heeft bij mij prima gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ventje werkte het juist om, wat Wupsie ook zei, juist niet weg te trekken. Hij had hoknijd en zodra je hand in zijn verblijf kwam, viel hij je aan. Gelukkig niet tot bloedens toe. Ik heb handschoenen aangetrokken en zo bijv zijn voerbakje neergezet. Hij viel dan aan en zodra je niet terugtrok, ging hij je hand(schoen) wassen, omdat hij leek te schrikken van zijn gedrag. Nu doet hij niets meer. Ja, laatst, na stress in de groep kwam het even terug, maar het was net zo plots weer weg.

Ik gok erop dat je dit ook al geprobeerd hebt, maar zo niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .