Ga naar inhoud

Kan mijn zwangerschap invloed hebben op het gedrag van de konijnen?


BaasjevanBob

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken weet ik dat ik voor het eerst zwanger ben.

Zelf heb ik erg veel last van mijn hormonen, maar het lijkt wel of Beb hier ook last van heeft!

Bob is gecastreerd en Beb heeft al haar voortplantingsorganen nog.

De twee spelen graag samen in de tuin en maken dan gekke hupjes en graven stiekem tussen de planten in. Sinds ik weet dat ik zwanger ben gaat het in de tuin wel eens mis en beginnen ze te vechten.

Voor mij, op het oog, ligt de oorzaak bij Beb, die over Bob heen sproeit. (bah). Maar ik ben me er erg van bewust dat het goed kan zijn dat er dingen in het konijnenwereldje kunnen gebeuren waar ik me niet van bewust ben.

Vannacht hebben ze in het hok gevochten. Overal liggen flinke plukken haar en beide hebben kleine wondjes onder de vacht. Bij Beb zit zelfs een wondje bij haar oog!

Hier maak ik me erg veel zorgen om. In het hok ging het altijd goed en gezellig!

Moet ik de twee gaan scheiden tijdens mijn zwangerschap? Of wat minder vaak bij ze gaan kijken? Hebben jullie adviezen?

En kan het echt te maken hebben met mijn zwangerschap of is dat maar iets wat ik erbij bedenk?

Ik hoor het graag, want ik maak me erg zorgen en ik gun die twee hun vriendschap zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwangerschap kan invloed hebben, maar vaak niet alleen.

Ik begrijp dat je ze wisselend op sluit en los mogen, ze hebben dus niet echt een stabiele omgeving.

Tel daar bij op dat Beb niet geholpen is, ze opgesloten worden in een hok (ik weet niet hoe groot je hok is?).

Ik zou eerder zeggen, grote ren aan het hok die stabiel is en niet wisselende omgevingen (wat voor problemen kan zorgen) en eventueel castratie van Beb zodat ook zij rust heeft in de hormoonhuishouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bob en Beb hebben een flink hok (2,5m breed, 60 cm diep en 2 verdiepingen hoog, waar ze beiden op hun achterpootjes omhoog kunnen staan)

Het hok staat in een flinke tuin, en iedere ochtend mogen ze ongeveer een uurtje los rennen. Zoals ik in mijn eerste bericht al zei: ze hebben daar echt plezier in, graven stiekem, maken gekke sprongen, zoeken elkaar afwisselend op en gaan dan weer hun eigen weg.

Ik heb ze wel eens een dag zonder toezicht in de tuin gelaten, maar dan zijn de konijnenholen niet te overzien, er wordt dan echt te veel gegraven. Daarbij komt dat ik het mezelf niet zou vergeven als ze onder de 2 poorten door naar de straat toe graven, dus ik vind loslaten eigenlijk geen optie.

Als ik ga voor stabiel zou ik in eerste instantie zeggen... Laat ze dan in het hok, stabieler kan niet. Een extra ren is absoluut een toegevoegde waarde voor het hok, maar in feite is het hok best flink en hierin kunnen ze hun ding doen.

(Vanmorgen was trouwens wel mooi, ik had de twee gescheiden door Bob boven te zetten en Beb beneden in het hok. Plankje bovenaan de trap en het probleem leek mij opgelost. Een kwartier later zat Beb bij Bob te kroelen en zat hij uitgebreid haar wond te likken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hok klinkt heel groot, maar verdiepingen voegen niks toe dus feitelijk is het maar 1,5m2 waar echt minimaal, minimaal 2m2 wordt aangeraden en zo te lezen heeft je koppel meer behoefte om te rennen. Al denk ik dat die 0,5m2 niks toevoegt in deze dus zou ik zeggen wel een grote ren waar ze echt wat kunnen rennen en zo een stabiele omgeving geven. In die ren de mogelijkheid geven tot graven door middel van bijv. een zandbak. Enkel opsluiten in dit hok met de beschreven konijnen zou ik inderdaad geen doen vinden.

Ook zou ik castratie in deze wel aanraden zeker met het sproeien erbij kan dit zeker van de hormonen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is Beb?

Het lijkt mij dat Beb zich voornamelijk zo gedraagt doordat ze last heeft van haar eigen hormonen namelijk.

Het komt vaker voor dat een voedster ineens erg last krijgt van haar hormonen en dat daardoor haar hele karakter verandert. Heb dit zelf ook meegemaakt. Een castratie is dan een goede oplossing. Vrijwel altijd krijg je dan je 'oude' konijntje er weer mee terug. Het sproeien en vechten zal dan ook stoppen.

Waren ze voorheen wel een stabiel koppel? Dan is de kans bijna vrijwel 100% dat ze dat na de castratie van Beb weer zullen zijn.

Zoals Aniek al zegt is het hok ook wat aan de kleine kant. Wanneer Beb geen last had van haar hormonen zul je daar misschien weinig van merken. Nu komt dat probleem er nog eens bovenop en verergeren de problemen elkaar denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijft dat ze in de tuin wel helemaal opleven zo te lezen, rennen, springen, graven etc. Dan zijn ze echt konijn natuurlijk. Ik zou dan ook gaan voor een stabiele situatie door de ruimte te vergroten, een stabiele ren aan het hok waardoor ze 24/7 meer ruimte hebben. 1,5 vierkante meter voor 2 konijnen is inderdaad zoals gezegd aan de kleine kant, ik vind het persoonlijk veel te klein. De verdieping is leuk dat ze een keer omlaag of omlaag kunnen maar voegt weinig toe als ren/speelruimte omdat het aaneengesloten is aan de onderverdieping. Dus echt rennen etc kunnen ze dan niet en wellicht hebben ze daar wel behoefte aan wat ze dan op elkaar gaan 'botvieren' om het zo even te zeggen. Meer ruimte geeft ze de mogelijkheid om elkaar ook eens te ontwijken.

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .