Ga naar inhoud

Na castratie


alysia

Aanbevolen berichten

Hi,

Mijn nijn van 7 maanden oud gaat vrijdag gecastreerd worden en ik had nog wat vragen of jullie er misch antwoord op hadden want mijn DA is alleen van 8 tot 9 bereikbaar in de ochtend en voor vrijdag heb ik die tijd niet vrij meer, maar uiteraard kan ik wel laten bellen als jullie het niet zeker weten, maar het zijn hele makkelijke vragen naar mijn gevoel.

- Moet mijn konijn nuchter zijn, zoja vanaf wanneer?

- Moet mijn konijn binnen blijven of kan hij direct na buiten?

- Moet ik de wond verzorgen of alleen in de gaten houden?

- Wat moet ik doen als het heel rood wordt en ontstoken lijkt?

- Kijk hij ook direct weer over het (natte) gras lopen ivm de wond?

- Moet ik met eten/drinken nog ergens rekening mee houden ivm narcose?

Alle info over nazorg van de wond en het konijn na zo'n operatie is welkom!!

Alysia ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee konijnen mogen niet nuchter zijn!! Ze kunnen beter teveel eten en drinken dan te weinig.

Je kan hem voor de zekerheid binnenhouden ib ieder geval de eerste dag maar als hij gewent is om buiten te leven kan dit ook. Zorg wel voor een warme plek. Bijv. Stro, snugglesafe.

Je moet goed in de gaten houden dat hij er niet al te veel aan zit, vooral bijten maar die gebeurt weinig.

Contact met de DA opnemen ala je het niet vertrouwd

Nee ze mogen niet op gras, zaagsel enz. Ik heb zelf handdoeken gebruikt maar veel andere gebruiken ook bijv. Kranten.

Geef hem na de operatie dingen die hij lekker vind bijv. Groenten zodat hij extra motivatie heeft om te eten. Hou ook goed in de garen dat hij na de operatie weer gaat eten en drinken.

Veel dierenartsen raden ook aan om een konijn de eerste 1-3 dagen in zijn/haar hok te houden. Ik heb dit zelf 2 dagen gedaan. Toen het weer beter ging wilde is echt dat hij weer kon rondhuppelen. Het ene konijn voelt zich na een paar uur weer de oude en bij de ander duurt het een paar dagen. Ligt ook aan wat voor soort narcose er gebruikt word vaak.

Heel veel sterkte en als je nog vragen bedenkt, gewoon stellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Je konijn mag zeker niet nuchter zijn, het is nl niet de bedoeling dat de darmen van je konijn stil gaan liggen. Het is goed om je konijn van te voren gewoon zijn eten te geven. Heeft de dierenarts hier niks over verteld?

- Hier lees ik van anderen met ervaring dat konijnen in principe weer meteen naar buiten kunnen als alles goed is gegaan met een snugglesafe bijvoorbeeld. Je zou je konijn evt in een onverwarmde schuur of garage kunnen zetten zodat de overgang van weer naar buiten zo klein mogelijk is. Mocht je konijn nou niet vanzelf willen eten of iets dergelijks zou je er altijd nog voor kunnen kiezen hem een dag binnen te houden natuurlijk maar meestal gaat het vrij snel weer goed met ze. Hou wel in de gaten dat je konijn weer gaat eten.

- In principe heelt de wond vanzelf en hoef jij er niets aan te doen. Mocht het er ontstoken ofzo uitzien natuurlijk je dierenarts bellen maar de wond zoveel mogelijk met rust laten.

- Ik zou je konijn even niet op het natte gras laten lopen ivm de wond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij hierboven. Heb mijn ram nu ongeveer drie maand geleden laten castreren en ik heb hem toen twee dagen binnen gehad. Dit omdat de konijnen slecht op temperatuur kunnen komen na de narcose. Verder kreeg ik als tip mee eerst geen stro/zaagsel te gebruiken en hem rustig aan te laten doen (dus niet los laten rennen etc.). Dit kan voor irritatie van de wond zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is ie geweest en alles ging goed en toen hij thuis kwam direct eten en lekker een schoonhok en alles..

Hij zit alleen zo stil in een hoekje nu en hij laat zich zo aaien en doet ie meestal nie zo makkelijk en nu ben ik zo bang dat er iets fout is of dat ik iets fout doe of ga doen waardor hij dood gaat of bijv doodbloed als het stro de wond opentrekt of doodvriest terwijl de da zei dat hij wel direct naar buiten mocht wat k ook heb gedaan..

Iemand die mij gerust kan stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet teveel zorgen maken hoor, het heeft even nodig, de narcose zit nog in het lichaam en moet eerst uitwerken.

Probeer hem af en toe wat lekkers voor te houden, kijk of ie iets aanpakt. (edit: lees dat ie wel al gegeten heeft, goed teken dus)

Ik heb mijn ram ook met koud weer gewoon buiten gelaten hoor, ze kunnen wel wat hebben.

Ik had hem in het nachthok, maar meneer koos er zelf voor om naar de ren te zwalken en daar te gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .