Ga naar inhoud

te zwaar?


Teddyelmo

Aanbevolen berichten

Ik heb een teddy dwerg bibi. Ze wordt in februari 1jaar. Ik vond dat ze best wel flink is gaan groeien. Op de weegschaal weegt ze 2, 4 kg dus 2400 gram. Voor een teddy dwerg voedster zeggen ze voor een goed gewicht tussen de 800 en 1700 gram moet wegen. Moet ik me zorgen maken en naar de dierenarts gaan? Of is het niet erg en kan elk konijn verschillend zijn?

Groetjes Sharon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sharon,

Wat grappig ik heb ook een wit teddy dwerg voedstertje die Bibi heet. Zij wordt 1 januari een jaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 2400 gram best veel vind voor een teddy dwerg. Wat geef je haar allemaal te eten op een dag? Ik geef bijvoorbeeld maar ong 75 gram brokjes voor twee konijntjes. Verder krijgen ze heel de dag hooi en verwen ik ze met groenten of een heel klein stukje brood. Heeft je konijntje genoeg beweging? Als dit niet zo is dan wordt ze natuurlijk ook dikker. Ik denk niet dat je je meteen zorgen moet maken, maar ik zou wel zorgen dat ze wat af gaat vallen. Dit is voor haar zelf ook prettiger!

aangepast door suzan2801
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het een dwergje is?

Mijn meiden zijn geen dwergen maar een slag groter, die mogen volgens de dierenarts rond de 2400 gram wegen.

Tenminste dat werd mij aangeraden, mijn meiden waren namelijk 2800 en 2900 gram en moesten een halve kilo afvallen.

Als je konijn echt te dik is dan zul je dat zelf vast wel merken, ik zag het zelf ook wel. Het ruggengraatje werd bijvoorbeeld minder voelbaar en zo nog wel wat dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze bijna een jaar is, moet ze waarschijnlijk binnenkort weer ingeent worden? Kun je dan mooi aan de dierenarts vragen of ze te dik is. Niemand op het forum kan hier iets zinnigs over zeggen. Niet a.d.h.v. Een foto, aangezien ze lang haar heeft, maar ook zeker niet alleen o.b.v. Een verhaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijntjes, Elmo & Bibi. Elmo is dat konijntje op mijn profiel foto hij is wel goed van gewicht. Ik doe hun etensbakje 1/4 vol ongeveer. Het probleem is ook dat Bibi heel veel eet uit het bakje. Maar ik had het moeilijk weg halen want dan kan Elmo niets meer eten. Verder geef ik ze 2x per dag een snoepje, omdat ze s'ochtends en s'avonds lekker door het huis heen kunnen lopen. Maar om ze weer terug in het hok te krijgen, mogen ze dan een snoepje. Groente en brood geef ik ze bijna nooit, want ze zijn heel gevoelig. Als ik ze iets teveel geef hebben ze gelijk dunne poep. Ik weet bijna zeker dat het wel een teddy dwerg moet zijn. Mijn konijntjes hebben allebei de zelfde moeder, alleen een andere vader. Ik heb ze zelf ook gezien, en heb een stamboom. In mei moet ze pas haar vaccinatie dus dat duurt nog even. Van de zomer is ze wel gesteriliseerd, daar kunnen ze ook iets dikker van worden toch? Ik zal zo even een foto posten hoe ze er uit ziet. Ze heeft wel iets minder haar omdat ik haar knip. Als ik aan haar voel, voel ik wel haar ruggengraat, alleen ze heeft wel vet aan de zijkant en buikje.

Groetjes Sharon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi meisje heb je! Ik vind haar zo op het eerste gezicht niet echt dik, maar is wel lastig te zien op foto's. Mijn voedster weegt 1170, maar ze is ook wel klein.

Dat wat je verteld over die groenten en diarree heb ik ook gehad met 1 van mijn konijnen. Maar met langzaam opbouwen en hele kleine stukjes, is dat goed gekomen. Ze eten nu elke dag verschillende groenten. Maar jij kent jouw konijntjes zelf natuurlijk het beste! Je zou ze een paar dagen alleen hooi kunnen geven ipv brokjes en snoepjes? Kijken of ze daarna al wat lichter is.. Maar ik vind dat ik niet kan bepalen of ze op dieet moet. Dat van dat sterriliseren weet ik niet. Misschien kunnen anderen je nog wat raad geven. Succes!

aangepast door suzan2801
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind haar juist wel erg dik lijken, maar dit kan door de haren komen. Heb zelf geen teddy, dus geen vergelijkings materiaal.

Misschien is ze groot, en daarom zwaarder. Hoe voelt ze? Kun je haar ruggengraat voelen?

Per kilo dat je konijn zou moeten wegen, moet je tussen de 20-25 gram voeren. Dus zeg maar, 30 a35 gram per konijn bij jou konijnen. Daar naast onbeperkt hooi en wat groenten en kruiden. Snoep zou ik weg laten. Als je haar iets lekkers wilt geven zou ik af en toe een klein stukje fruit of een rozijntje geven.

Misschien kun je de konijnen apart voeren. Dan eet Bibi niet te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogt ze dik?? Het is niet omdat het teddyrasstandaard zegt tussen zoveel en zoveel dat het ook zoveel moet zijn he.

welke rasstandaard? Er is geen rasstandaard, dat is het probleem bij teddy's het is geen erkend ras dus iedereen rommelt maar wat aan. De enige die in de buurt van erkenning komt is de wit blauwoog als ik mij niet vergis. Maar dan nog zul je er 1 van een kln fokker moeten hebben om iets met die standaard te kunnen.

en daar is ook gelijk het antw voor de ts. Gewicht zegt niks. Een teddy is gewoon als elk ander rasloos konijn. Je weet net zo min hoe die "hoort" te zijn. De enige garantie is een lange vacht die waarschijnlijk drama is.

Ik vind haar juist wel erg dik lijken, maar dit kan door de haren komen. Heb zelf geen teddy, dus geen vergelijkings materiaal.

Misschien is ze groot, en daarom zwaarder. Hoe voelt ze? Kun je haar ruggengraat voelen?

Per kilo dat je konijn zou moeten wegen, moet je tussen de 20-25 gram voeren. Dus zeg maar, 30 a35 gram per konijn bij jou konijnen. Daar naast onbeperkt hooi en wat groenten en kruiden. Snoep zou ik weg laten. Als je haar iets lekkers wilt geven zou ik af en toe een klein stukje fruit of een rozijntje geven.

Misschien kun je de konijnen apart voeren. Dan eet Bibi niet te veel.

Ze lijkt heel dik idd, maar haar doet een hoop. Kun je niks van zeggen. Daarnaast geld de richtlijn per kg op een gezond gewicht. Je moet dus eerst weten hoe zwaar ze zouden moeten zijn, voor je die richtlijn toe kunt passen. En de enige manier om dat te doen bij een raslooskonijn is kijken e voelen. ( geld voor een ras konijn overigens ook. Je hebt daar meer een marge waar het konijn in theorie tussen zou moeten zitten, maar dat is niet gezegd dat dat voor het individuele konijn klopt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .