Ga naar inhoud

Hoe vaak plast een konijn


Vloems

Aanbevolen berichten

Hi,

Omdat een van mn konijnen, een flinke Rijnlander, naar mijn idee erg veel drinkt, wilde de da om te beginnen zijn urine even testen. Nou ging ik dat eerst zelf proberen en daarom heb ik m in een binnenhok in de schuur gezet, want van die bodem kan je makkelijk opzuigen en weet ik zeker dat het zijn plas is. Hij zit daar nu vanaf 12 uur en nog geen plas te zien. Is dit normaal? Hij eet wel gewoon, drinken niet veel... Ik kan m toch niet eeuwig daar laten zitten!

Nou ben ik benieuwd of iemand weet hoe vaak een konijn plast, dus niet hoe veel, maar echt hoeveel keer. Want ik had echt gedacht dat ze veel vaker zouden plassen dan in 5 uur helemaal niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat een konijn niet veel plast, kan ook zijn omdat hij ineens in een andere omgeving geplaatst word en het niet vertrouwd. Het makkelijkste is gewoon in zijn eigen hok zetten, daarbij gewoon een beetje brokjes geven en genoeg (onbeperkt) droog hooi geven. Zijn drinkfles helemaal vullen tot boven aan en daarna afwachten wat hij drinkt, en normaal gesproken plassen ze wel regelmatig. Is het een voedster of rammetje? Bij rammetjes kan namelijk evt. verstopping v d plasbuis voorkomen, hierbij is het belangrijk snel te reageren. Wanneer het konijn niet meer eet/ sloom is direct dierenarts inschakelen. Doordat hij (misschien) niet kan plassen, kunnen de afvalstoffen niet weg en kan het lichaam zichzelf vergiftigen. Dit is een spoedgeval. En komt normaal gesproken bij konijnen niet veel voor. (Wel bij katten, ook wel 'plaskaters' genoemd!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je inmiddels urine op kunnen vangen?

Ik weet van mijn voedstertje dat ze soms ook een aantal uren niet plast. Dan huppelt ze vrolijk rond door de kamer en dan kan ze echt uren niet naar hok gaan om te plassen. Ik weet het zeker, want ik verschoon haar toilet vrijwel iedere ochtend dus ik kan het goed zien of ze heeft geplast of niet.

Ik denk dat het zoals hierboven iemand al zei, ook te maken kan hebben met de andere omgeving waar hij nu zit. Mijn ram plast namelijk wel heel vaak en veel, maar wanneer hij mee gaat naar de dierenarts dan zijn we toch al gauw anderhalf à twee uur weg (minimaal halfuur heen + halfuur terug rijden, langer wanneer het verkeer vaststaat) en dan plast hij helemaal niet in die tijd. Hij plast dan direct wanneer hij weer in zijn eigen ren en hok is.

Ze kunnen dus plas ook 'bewust' ophouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor de antwoorden. Het is zeker geen spoedgeval, ik heb gemerkt dattie steeds meer is gaan drinken en ineens viel het op. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het dan moet doen, want ik heb nog steeds niks... Het kan ook dattie het alleen op bodembedekking wil doen toch, maar daar heb ik niks aan. :P misschien idd proberen nog zn eigen hok helemaal leeg te halen, zn vriendin moet dan even ergens anders.. Wat n gedoe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .