Ga naar inhoud

Rood en vloeibaar, probleem?


xDeesj

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

vandaag heb ik de hokken van Chevy en Kleintje weer verschoond.. Maar bij Kleintje viel me iets op :

wtgmfo.jpg

Rood vloeibaar spul.. iets bloederigs? urine met bloed?

Ik heb Kleintje direct even gepakt en alles nagelopen, ik zag geen bloed rondom haar plasser en ook niet bij haar pootjes.

Ze leek prima gezond en ik zie ook geen 'afwijkingen' in haar gedrag. Ze eet en drinkt normaal, haar keutels zijn verder ook goed. Ook springt ze gewoon vrolijk rond.

Kan iemand me vertellen of dit ernstig is? Wat moet ik hier mee?

Ze heeft geen liksteen of dergelijk...

Groetjesz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb albehoorlijk lang konijnen en nog nooit zo meegemaakt.

Het lijkt mij gewoon bloed. Dus niet wat in de urine zit. Heb je haargecheckt op wondjes? Bloed komt niet alleen van de plasser. Kan ook uit het mondje komen of een wond. Ik zou alles even nalopen. Checken of er niet een nageltje af is gebroken, even mt je handen over haar lijf om te voelen voor wondjes en even kijken of er ergens anders ook nog bloed ligt. En misschien even de mond checken voord tandjes?

aangepast door Sonja1990
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik heb inderdaad compleet over het lijfje gevoeld, niets vreemds te voelen / zien.

Mondje heb ik niet gecheckt (onkunde).. was van buitenaf niets te zien in ieder geval.. Ze eet wel gewoon normaal, is niet te zien dat ze pijnlijk kauwt of dingen laat liggen, absoluut niet.

Nageltjes / pootjes heb ik ook allemaal even bekeken en gevoeld, niks aan op te merken. ik had na tijd ook geen bloed aan mijn handen of dergelijk.

Als ik morgen ochtend weer thuis ben ga ik het nog even checken en als het lukt ook proberen in haar bekkie te kijken. Bedankt voor het meedenken. Ik ga dr eens even extra in de gaten houden denk ik maar.

trouwens!! het kan wel eens uit haar bekkie komen misschien, want ze loopt altijd zo te knagen op het gaas.. maar aan de andere kant.. als al die plekjes bloed uit haar bekkie komen lijkt het me een beetje heftig.. en dan had ze vast ook niet normaal meer gegeten... (ik denk even hardop).

Ik heb in de rest van de ren ook niets gezien, daarom dacht ik meer aan haar urine omdat ze eigenlijk alleen in haar nachthok komt om te plassen/poepen. Ze slaapt in haar zandbakje xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is overduidelijk bloed, op sommige plaatsen lijkt het mij verdund, met urine? Ik zou proberen urine op te vangen en het even na te laten kijken. Wat is haar temp? Ze hoeft zich niet direct ziek te voelen maar om een doodziek konijn met een nierbekkenontsteking te voorkomen zou ik er zeker naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html

oke ik heb hier wat gevonden. Als ik op de foto kijk, en op mijn foto, dan leid ik dus af dat het kleurstof is, en geen bloed..

wat denken jullie hier van?

als ik verder lees, lees ik over heeel veel drinken of overmatig eten.. dit beide is niet het geval bij Kleintje. Ze drinkt niet meer dan anders en ze eet nog steeds net zo veel als anders..

Ik ben bijna gerustgesteld, wil eerst nog wat reacties van jullie a.u.b. en ik zoek zelf nog even verder via google.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ze? Het is een voedster he? Die je ervan verdenkt?

Heeft ze toevallig wilgentakken gegeten? Zo niet, het KAN (ik zeg KAN, maar dat is niet zeker te zeggen want ik ben geen dierenarts) maar als het bloed is, zijn er een paar opties, ze zou een blaasontsteking kunnen hebben of problemen met de nieren. Maar wat ik zelf nu al 2 keer heb meegemaakt is dat 2 voedsters bloed verloren en toen bleek dat ze problemen met de baarmoeder hadden, maar dat was slijmeriger vind ik zelf. Daarbij aten ze ook nog goed en was er aan het gedrag niks aan ze te merken.

Maar dat is wel echt iets wat de dierenarts moet uitzoeken, dat kan je zelf niet goed doen.

Misschien is het een storm in een glas water en blijkt het gewoon rood gekleurde urine te zijn, want dat kan ook heel goed door bepaalde dingen zijn die ze eten. Dus ja, echt een duidelijk antwoord heb ik niet voor je, sorry maar wel een aantal eventuele opties. Maar maak je niet te gek hierom, ze eet en drinkt nog goed dus het is geen superspoed dat je meteen naar de dierenarts zou moeten rennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.konijnen.nl/ziekten/rode_urine.htm

Goed ik lees dus dat dit vaak voorkomt, dat wanneer er echt bloed in de urine zit dit vaak niet eens zichtbaar is en dat rode urine vaak voorkomt wanneer:

''Tijdens behandeling met antibiotica

Bij de eerste kou in de herfst

Na het eten van dennentakken

Na het eten van wortels, spinazie of andere groenten die bĆØtacaroteen bevatten.''

Ik ben toch wel gerust gesteld nu :) Ik hoop dat jullie het hier mee eens zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ze? Het is een voedster he? Die je ervan verdenkt?

Heeft ze toevallig wilgentakken gegeten? Zo niet, het KAN (ik zeg KAN, maar dat is niet zeker te zeggen want ik ben geen dierenarts) maar als het bloed is, zijn er een paar opties, ze zou een blaasontsteking kunnen hebben of problemen met de nieren. Maar wat ik zelf nu al 2 keer heb meegemaakt is dat 2 voedsters bloed verloren en toen bleek dat ze problemen met de baarmoeder hadden, maar dat was slijmeriger vind ik zelf. Daarbij aten ze ook nog goed en was er aan het gedrag niks aan ze te merken.

Maar dat is wel echt iets wat de dierenarts moet uitzoeken, dat kan je zelf niet goed doen.

Misschien is het een storm in een glas water en blijkt het gewoon rood gekleurde urine te zijn, want dat kan ook heel goed door bepaalde dingen zijn die ze eten. Dus ja, echt een duidelijk antwoord heb ik niet voor je, sorry maar wel een aantal eventuele opties. Maar maak je niet te gek hierom, ze eet en drinkt nog goed dus het is geen superspoed dat je meteen naar de dierenarts zou moeten rennen.

Het is inderdaad een voedster, ze is nu 3 maandjes oud. Bedankt voor het meedenken!

______________________________________________________________________________

Als ik mijn net opgezochte bronnen moet geloven, is het gekleurde urine en geen bloed. Aangezien het dan veel lichter rood / roze zou moeten zijn.

En aangezien ze niet vreselijk veel drinkt o.d. denk ik niet aan een blaasontsteking of nierprobleem. En ja ik weet dat ik geen dierenarts ben maar goed, ik maak me nu nog niet genoeg zorgen om direct naar de dierenarts te rennen.

Ik kijk morgen nog even goed bij 'r!

En de twee links die ik gegeven heb, heb ik compleet door gelezen dus mijn mening is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Indien je twijfelde ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie maanden is ook wel erg jong voor baarmoeder problemen lijkt mij. Ik hoop dat het inderdaad gewoon rood gekleurde urine is. Hou haar gewoon even goed in de gaten en vooral als ze bv net geplast heeft. Dan kun je het het beste zien.

De urine van konijnen kan vele kleuren hebben dus je kan best wel eens goed gelijk hebben! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie maanden is ook wel erg jong voor baarmoeder problemen lijkt mij. Ik hoop dat het inderdaad gewoon rood gekleurde urine is. Hou haar gewoon even goed in de gaten en vooral als ze bv net geplast heeft. Dan kun je het het beste zien.

De urine van konijnen kan vele kleuren hebben dus je kan best wel eens goed gelijk hebben! ;)

Ik heb net dus de hokken verschoont dus ik kan het morgenochtend goed zien! Ik las dat het tot 3 dagen aankan houden..

Weer wat geleerd :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze ergens een klein wondje, dit hoef je soms niet eens te zien en hebben daar een paar druppeltjes bloed uit gelekt, zou kunnen.

Als je het niet vertrouwd, zet haar een tijd in een plastic curverbak box met een klein beetje hooi en wat groente voor het vocht en wacht tot ze heeft geplast (dit kan wel enkele uren duren).

Dit kun je in een spuit doen en zien hoe het eruit ziet en eventueel controleren door een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze ergens een klein wondje, dit hoef je soms niet eens te zien en hebben daar een paar druppeltjes bloed uit gelekt, zou kunnen.

Als je het niet vertrouwd, zet haar een tijd in een plastic curverbak box met een klein beetje hooi en wat groente voor het vocht en wacht tot ze heeft geplast (dit kan wel enkele uren duren).

Dit kun je in een spuit doen en zien hoe het eruit ziet en eventueel controleren door een dierenarts.

Bedankt voor de tip, als het aan blijft houden en ik vertrouw het inderdaad niet, dan zal ik dat misschien proberen ja :)

maar voor eerst ben ik wel gerust gesteld hoor!

P.S.: mag ik ook vragen om een slotje of hoe werkt dat? xD :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik, ik ken ze al, heb jij wel eens een voedster met een blaasontsteking gezien/gehad?

Blijkbaar niet, ik wel, maar doe wat je goeddunkt.

ja zo'n reactie had ik al verwacht xD ik doe natuurlijk ook wel wat me goeddunkt :O

en nee dat heb ik nog nooit gezien, tenzij die van mij het heeft maar daar ga ik in dit geval dus niet van uit. maar wie weet heb je gelijk en ga ik straks hard op me bek. (a)

voor nu vind ik dat ik me genoeg verdiept heb, ik maak me geen zorgen zolang haar gedrag in geen enkel opzicht veranderd.

Wel bedankt voor je zorgen en dat je me er op wijst, ik hou je reacties in mijn achterhoofd! Ik heb hier natuurlijk niet voor niks reacties gevraagd! Ik hoop iig, voor het welzijn van Kleintje dan, dat je ongelijk hebt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Jasmijn een flinke blaasontsteking had was haar urine echt knalrood. Niet een beetje roze. Het rare was, dat niet iedere plas deze kleur had. Het bloed was alleen het laatste beetje uit haar blaas. Voor de zekerheid zijn wij toen naar de dierenarts geweest, die hoefde niet eens te wachten tot de strip uitgekleurd was.

Haar gedrag veranderde niet.

Ik zeg dit niet om je aan te vallen,heus niet. Ik wil alleen maar mijn ervaring met je delen, zodat je ook iets anders leest dan alleen Wilhelminapark. Zowel voor jou als voor je konijn. Het kan namelijk ook net iets anders uitpakken. Die dierenarts praat ook alleen over het algemeen, uit zijn/haar eigen ervaringen.

Jasmijn kreeg een kuur Baytril en pijnstillers mee naar huis. Na de kuur was alles opgelost.

Ik hoop inderdaad dat er niets aan de hand is met Kleintje! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Jasmijn een flinke blaasontsteking had was haar urine echt knalrood. Niet een beetje roze. Het rare was, dat niet iedere plas deze kleur had. Het bloed was alleen het laatste beetje uit haar blaas. Voor de zekerheid zijn wij toen naar de dierenarts geweest, die hoefde niet eens te wachten tot de strip uitgekleurd was.

Haar gedrag veranderde niet.

Ik zeg dit niet om je aan te vallen,heus niet. Ik wil alleen maar mijn ervaring met je delen, zodat je ook iets anders leest dan alleen Wilhelminapark. Zowel voor jou als voor je konijn. Het kan namelijk ook net iets anders uitpakken. Die dierenarts praat ook alleen over het algemeen, uit zijn/haar eigen ervaringen.

Jasmijn kreeg een kuur Baytril en pijnstillers mee naar huis. Na de kuur was alles opgelost.

Ik hoop inderdaad dat er niets aan de hand is met Kleintje! :yes:

dat begrijp ik en waardeer ik zeker :) dankje wel!

zoals ik al eerder zei, ik hou dr in de gaten. misschien was het eenmalig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .