Ga naar inhoud

Konijnen ruiken fel


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo

Zondag ben ik voor mijn konijn een maatje gaan halen.

Ze is 6 maanden alleen geweest en je had in feite amper door dat er een konijn in huis zat (geen geur).

Nu met het nieuwe rammetje erbij stinkt het hier uren in de wind. :s...

Is dit omdat ze de rangorde nog aan het bepalen zijn of territorium afbakenen?

De geur is echt wel niet te harden :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het rammetje zeker gecastreerd, want rammetjes die niet gecastreerd zijn kunnen gaan sproeien in de aanwezigheid van andere konijnen... En dit doen ze dan om hun territorium af te bakenen.

Mannetje is gecastreerd maar heeft toch nog steeds een hoog libido. Is ook maar 5 maanden oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters kunnen ook flink sproeien :yes:

Ik denk dat het inderdaad komt door rangordebepaling, territoriumkeutels stinken veel erger dan gewone. Daarbij is je ram zijn hormonen nog niet kwijt 2 weken na de castratie, dus die razen nog door zijn lijfje, en dan met een nieuwe vriendin.. Het zal wel minder worden als hij de hormonen kwijt is en als de rangorde bepaald is. Tot die tijd, tsja, veel poetsen ben ik bang..

Link naar reactie
Delen op andere sites

:s...dan zal het zo maar zijn hé.....die bunnies toch.

Enfin...kweet toch nog altijd niet wie er den baas is ze :)

Ik weet niet wanneer het rammetje gecastreerd is. Ben deze gaan ophalen in een opvang. De balletjes waren verschrompeld, maar er zaten wel nog draadjes in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou aannemen dat een opvang de ram pas plaatst wanneer deze niet meer vruchtbaar is, dit is in principe 2 weken na castratie. Je zou nog even kunnen bellen of je ram oplosbare hechtingen heeft of dat je nog terug moet komen om ze eruit te laten halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar dat de hechtingen er nog in zitten, dat klinkt wel erg vers! Konijnen kunnen 2 weken na de castratie nog vruchtbaar zijn. Even aan de opvang vragen, dus! En de stank lijkt me echt van het territorium afbakenen. Het rammetje lijkt me nog behoorlijk hormonaal, maar voedsters kunnen er ook wat van. Ik raad sowieso aan om voedsters ook te laten helpen, goed tegen baarmoederkanker en hormonen. Die van mij staat ook op de planning voor geholpen worden.

Als het goed is zal het na een tijdje minder gaan ruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn kleintje (deze donderdag 2weken gecastreerd) zitten de draadjes er ook nog in en deze zijn oplosbaar...

Maar de DA zei dat dit toch een maand kon duren voor deze volledig weg waren.

Even een vraag tussendoor omdat 080509 dit zegt: Voedsters kunnen best ook geholpen worden ook al is het rammetje geholpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn oplosbare draadjes. Ik denk echt niet dat de dame van de opvang mij een rammetje zou meegeven dat nog een nestje zou kunnen verwekken. Ze heeft nu al zoveel konijnen dat ze niet wil dat ik er binnen een maand met een onverwachts nestje sta :s.

Maar ze zei dat zijn hormoontjes nog niet helemaal weg zijn. Heb gisteren hun kooi gekuist en het ruikt al een pak minder fel dan begin deze week.

Denk dat het territorium afbakenen stilletjes aan aan het minderen is. Oeffff...wat een stank :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn kleintje (deze donderdag 2weken gecastreerd) zitten de draadjes er ook nog in en deze zijn oplosbaar...

Maar de DA zei dat dit toch een maand kon duren voor deze volledig weg waren.

Even een vraag tussendoor omdat 080509 dit zegt: Voedsters kunnen best ook geholpen worden ook al is het rammetje geholpen?

Waarom zouden voedsters niet geholpen kunnen worden als rammetjes al geholpen zijn?

Dat kan best hoor!

Zelf is mijn voedster niet geholpen en laat ik dit ook niet doen, ik vind het niet perse nodig, maar dat is je eigen keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik het lees, kan een voedster ook best geholpen worden wanneer ze last heeft van haar hormonen. Maar welke vrouw heeft dit niet ;).

Een mannetje castreren is op zich een minder zware operatie, maar daarom niet minder risicovol.

Ze hebben me altijd gezegd dat iedere operatie risico's inhoud.

Konijnen zijn sowieso al gevoelig aan narcose. Mijn DA wist te vertellen dat de hoeveelheid narcose bij een konijn redelijk hoog ligt. Dubbel dan bij een kat, wat het risicovoller maakt.

Dus ik weet het niet. Is een beetje een dubbel gevoel.

Als het om medische redenen is, zou ik nooit twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

xILYx: Ik zal mijn vraag even anders formuleren: Is het voordeliger voor de voedster om geholpen te worden?

neskevdb: ben blij dat de geur al minder is, denk dat deze nog meer gaat verminderen...

Dat klinkt al anders! ;)

Het is maar net hoe je het bekijkt. Sommige voedsters hebben erg last van hun hormonen, soms zo erg dat ze er zelf last van hebben. In die gevallen is het misschien beter om je voedster te laten helpen. Ook is de kans op baarmoederhalskanker weg.

Aan de andere kant, als je voedster er geen last van heeft, is het niet nodig. Het is een grote ingreep en je grijpt wel in in de 'natuur'.

Het is een eigen keus, het kan, maar het is niet perse nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt al anders! ;)

Het is maar net hoe je het bekijkt. Sommige voedsters hebben erg last van hun hormonen, soms zo erg dat ze er zelf last van hebben. In die gevallen is het misschien beter om je voedster te laten helpen. Ook is de kans op baarmoederhalskanker weg.

Aan de andere kant, als je voedster er geen last van heeft, is het niet nodig. Het is een grote ingreep en je grijpt wel in in de 'natuur'.

Het is een eigen keus, het kan, maar het is niet perse nodig.

Ben van dezelfde mening. Als het konijn er in feite zelf last van begint te ondervinden of om medische redenen...moet je niet twijfelen.

Heb zo ooit een hamster gehad met een abces aan zijn wangzakken. De DA die we toen hadden had zoiets van...goh..opereren...heeft dit wel nut. Het beestje is al 2j...

Wij hadden zoiets van ...Ugh..???? Ge kunt toch moeilijk dat beestje met een abces laten lopen tot hij zijn kaars laat???

Enfin, operatie bij een andere dierenarts laten doen en het beestje is toch nog 6maanden meegegaan.

Wij worden graag geholpen, dus onze dieren ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook de geurklieren ruiken. Mijn vorige ram max kon er van tijd tot tijd ook wat van... Als ze erg vies zijn kun je ze schoon maken. Maar hoelang dat helpt...

Wat betreft het laten helpen van een voedster.

Ik ben zeker voor. De opvang waar ik help heeft al heel veel voedsters laten helpen en toch het meerdendeel van de wat oudere voedsters (vaak is de leeftijd niet bekend, maar worden ze geschat op wat ouder) heeft een aangetaste baarmoeder. Hetzij cystes hetzij tumoren.

Mijn voedster Mini had op het eerste gezicht niet zoveel last van hormonen, tot je beter keek. Ze was nooit schijnzwanger, maar wel constant bezig geur te markeren. Elk keuteltje moest ze met haar kinnetje overheen. Nu ze geholpen is heeft ze echt veel meer rust en kan ze genieten van haar leventje en doen wat ze wil. Zonder obsessief geur te markeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Ik weet dat schijnzwangerschap wordt opgewekt door druk op de achterhand door rijden of bepaalde manier aaien. Daardoor komt er een eisprong vrij. Normaalgesproken zal dit eitje bevrucht worden, maar ja, een ex ram kan dat niet (net als een voedster natuurlijk) door de eisprong denk voedster zwanger te zijn maar dit is dus niet zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .