Ga naar inhoud

Vies/vervilt achterwerk Bloempje


Merel Bloem

Aanbevolen berichten

Ik zag laatst dat Bloempje een klont/sliert vervilte haren onder haar bips had hangen.

Ik keek het nog even aan in de hoop dat ze het zelf weg zou halen. Wel zie ik vaak plakpoep in het verblijf liggen waar ze vaak zit.

Gisteren lag ze languit en zag ik dat haar hele achterwerk erg vies was, daarom heb ik besloten om haar vandaag met haar kont in een badje te doen, het te laten weken en te wassen.

Met een vriendin heb ik haar in een handdoek gewikkeld en haar kopje en kont vrij gemaakt.

Al snel kwam ik er achter dat het een zooitje was van onder, allemaal klitten vilt, plas en poep...

Ik heb het zo goed mogelijk geweekt, gezeept en weggeknipt. Met dierenshampoo kreeg ik niet alles weg dus heb een beetje van mijn eigen conditioner gebruikt om er doorheen te kunnen komen (ik weet dat dit niet goed is maar ik zag even geen andere oplossing), het was zo erg dat ik het verschil haren/huid bijna niet kon ontdekken. Uiteindelijk is het wel gelukt na ruim drie kwartier.

Maar mijn vraag is nu meer hoe het komt en hoe ik het kan voorkomen.

Qua voeding geef ik elke dag een paar appelschilletjes aan Pip, Bloem, Belle en Bandit (ze krijgen ieder dus ongeveer 1/4e dun gesneden schil van een kleine appel) Zou het hier aan liggen?

Verder onbeperkt verse hooi en Supreme Science Selective.

Pip en Bloem zitten binnen en hebben voldoende ruimte om te bewegen.

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wat vervelend om dat te moeten ontdekken. Je zal moeten uitproberen wat het probleem is. Sommige konijnen zijn wel erg gevoelig op hun darmen met groenten of fruit. Ik heb hier een koppel wat ik niet teveel wortel moet geven, dan zie ik ook dunnere poep komen. Een kleine wortel met z'n 2en gaat goed, maar meer moet ik echt niet geven.

Je zal het moeten uittesten en Bloem de eerste tijd geen appel meer geven. Kijken of het dan weg blijft. Komt het dan nog,dan is het zoeken naar een andere oorzaak. (wellicht wormen ofzo, maar ik zou eerst proberen de appel weg te laten of dat helpt)

Krijgen ze verder nog groenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Ik zal de appel niet meer geven inderdaad.

Groenten krijgen ze maar heel af en toe en dan een klein beetje (ik denk 1x per week bijvoorbeeld 2 spruitjes per konijn). Omdat het verblijf al zo plakpoeperig was doe ik dat niet zo vaak.

Is het misschien goed om op meer plekken hooi op te hangen of helpt hooi niet perse tegen de diarree?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een reden waarom ze maar 1x per week groen krijgen en waarom dan persé spruiten? Iedere dag appel is ook geen aanrader omdat er in appel(fruit) veel suikers zitten. Misschien een idee om eens op te letten wanneer er plakpoep ligt, na de spruiten misschien? Misschien reageert ze sterk op spruiten of omdat ze maar 1x per week groen krijgen raakt iedere x haar spijsvertering van slag omdat ze het met 1x per week niet echt gewend is. Zoals Domino zegt, kwestie van elimineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ze even helemaal geen groen meer geven. De rede dat ik zo weinig groen gaf is vanwege de plakpoep, hoewel ik ook sterk het vermoeden heb is dat het blindedarmkeutels zijn, die Bloempje vaak niet opeet en waar ze dan op gaat zitten. Misschien kan ze er niet goed bij om te eten en schoon te maken?

De spruitjes waren maar een voorbeeld, ze krijgen heel af en toe wat groente soms wat andijvie of een bloemkoolstronkje, net wat er over is.

aangepast door Merel Bloem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar voor Bloempje, maar wat een opluchting dat ik dit las...ik schrok vanmorgen ook toen ik Hugo zag wegrennen en zijn achterpoten waren zo enorm vies en idd net als wat jij zegt.... Vies, vilt en al een beetje rood ...heb er geweekt, dikke stukken weggeknipt en gewassen en geplozen nu weer een schoon ventje en een heel schoon hok...houd het nu maar extra schoon... Schaamde me diep:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat fijn dat je het hebt ontdekt en lekker hebt schoongemaakt! Qua groente zou ik inderdaad nu even helemaal niks meer geven en dan kijken of de plakpoep wegblijft. Zo ja, zou ik langzaam gaan opbouwen met groente (ik geef dagelijks witlof en daarbij meestal nog een stukje komkommer/paprika/tomaat/wortel ter afwisseling), gewoon steeds een klein beetje iedere dag en dan goed de keutels in de gaten houden. Ik zou niet alleen eens per week wat geven, misschien hebben ze gevoelige maagjes en is die afwisseling te groot.

Succes ermee hoor, wat een gedoe! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .