Ga naar inhoud

Kastanjes eikels beukennootjes??


DaWo

Aanbevolen berichten

Hoi,

Morgen konijnen eigenlijk ook kastanjes eikels en beukennootjes eten? Was onlangs met hond en kind in het bos en daar herfst spul aan het verzamelen maar vroeg me af of konijnen dit mogen eten.

Nu heb ik begrepen dat wilde kastanjes niet verstandig zijn, en volgens mij zijn dat die hier vallen.

Beukennootjes gaf ik vroeger aan m'n hamsters die waren dol op het openbreken en oppeuzelen ervan :)

Maar konijnen zijn geen hamsters..

Weet iemand het? Eikels en nootjes mogen Nijnen die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikels

(Quercus Robur L.) en andere Eikensoorten, onder andere de Amerikaanse Eik.

Vruchtvorm: eironde, lederachtige nootvrucht.

Eikels bevatten weinig eiwit , maar zijn rijk aan zetmeelachtige stoffen. Bekend is dat zij in tijden van voedselschaarste een bruikbaar varkensvoer vormen. Ze zijn echter minder rijk aan voedingsstoffen dan de kastanjes.

Ongeschild in fijn gestampte toestand worden ze door de konijnen graag gegeten. Door het gehalte aan looizuur en de aanwezigheid van een bitterstof moeten de dieren er echter eerst aan wennen, en moeten de eikels met mate gegeven worden.

Het voeren van te veel eikels is af te raden, omdat zij dan stoppend werken. Liefst ook niet voederen aan drachtige voedsters omdat ze er te dik van worden. Na de worp kan men direct weer eikels aan de voedster geven.

De jonge konijnen eten vaak de door de voedster aangebeten eikels voor haar neus weg, zodat zij moeite heeft een paar voor zichzelf te bemachtigen. De basten blijven achter. Eikels met maden laten de konijnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dank je.

En eikels?? daar is namelijk niets aan open te breken.

Die snap ik niet, het omhulsel is het gladde wat je ziet, de noot zit binnen in. Om bij de nooit te komen moet eerst het omhulsel doorgeknaagd worden. Konijnen zijn niet aangelegd om die open te maken. Het is niet meteen giftig maar het is gewoon niet ets dat konijnen nodig hebben of wat ze van nature eten. Inderdaad zit er looizuur in wat een verstoppende werking kan hebben op de darmen. Als ze eens een eikel eten zal het niet erg zijn, maar het is gewoon geen konijnenvoer inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die snap ik niet, het omhulsel is het gladde wat je ziet, de noot zit binnen in. Om bij de nooit te komen moet eerst het omhulsel doorgeknaagd worden. Konijnen zijn niet aangelegd om die open te maken. Het is niet meteen giftig maar het is gewoon niet ets dat konijnen nodig hebben of wat ze van nature eten. Inderdaad zit er looizuur in wat een verstoppende werking kan hebben op de darmen. Als ze eens een eikel eten zal het niet erg zijn, maar het is gewoon geen konijnenvoer inderdaad.

Mijn konijnen eten ze ook graag. Ze zijn even bezig met het openmaken, maar dat vinden ze volgens mij wel leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .