Ga naar inhoud

Bezorgt over Freya, mager, oogklachten + andere vage klachten


ShinLi

Aanbevolen berichten

M'n nijn Freya, hangoor van nu 4 en een half jaar oud, begint steeds meer klachten/kwaaltjes te krijgen. Het begon er eigenlijk mee dat ze na de winter wat was afgevallen, je kon duidelijk haar heupbotten en ruggengraat voelen. Nu is ze nooit een dik konijn geweest, redelijk slank, vooral in vergelijking met haar zus Gwyn. Die een mooie stevige dame is en van lekker eten houdt.

Natuurlijk ben ik nu al een paar keer naar de dierenarts geweest. Door een tranend oogje erachter gekomen dat ze toch haakjes had, nog niet heel ernstig (dit is klein maandje geleden). Dierenarts wilde eerst proberen of ze nog wat kon aankomen vanwege de narcose bij operatie, en dat het traanogje met zalf over zou gaan. Na een kleine 3 weken weer gebeld omdat ze eigenlijk niet aankwam en dit toch wel moet zo richting winter. En het traanoogje ging ook niet over. Mestonderzoek wees uit dat ze geen wormen had begin deze maand. DA was het met me eens en Freya is 10 september geholpen aan de haakjes. De opererende dierenarts heeft toen besloten een röntgenfoto te maken omdat hij het niet vertrouwde. Kwam aan het licht dat ze een genetische afwijking aan haar bovenkaak heeft. Waardoor de wortels van de kiezen tegen het oogkas drukken. En dat veroorzaakte dus uiteindelijk het traanoogje. Gelukkig waren er (nog) geen abcessen.

Ondertussen zijn we een kleine 2 weekjes verder. En ondanks dat ze in mijn ogen goed eet (biks, hooi, kruiden), komt ze toch niet aan. Ze at trouwens toen ze de haakjes at ook nog redelijk goed. Ik zie nu wel een kleinere verbetering. Het traanoogje lijkt vooralsnog niet over te gaan helaas. Dus ik denk dat ik toch nog even contact ga opnemen met de dierenarts. Maar ik ben bang dat er eigenlijk niet zoveel aan te doen is. We hebben wel afgesproken dat ik ieder kwartaal met Freya even op spreekuur kom, ook omdat er nu een vergrote kans op het ontstaan van abcessen is. Daarnaast, omdat het genetisch is, houdt ik Gwyn ook goed in de gaten nu.

Naast het mager zijn, niet aankomen en haar oogje. Is haar vachtconditie ook niet geweldig. Haar neus begint al aan de wintervacht, maar aan haar achtereinde hangen de plukken van het verharen van winter naar zomervacht nog. Ik help haar hier zoveel mogelijk mee, en pluk/kam regelmatig. Het is nu bijna voorbij hopelijk, maar dit duurt wel zo lang (alle konijnen hebben er trouwens lang over gedaan). Daarnaast heb ik het gevoel dat ze zich ook niet altijd even goed schoonhoudt, en haar bdk's niet altijd opeet. Nu is dat moeilijk te beoordelen met de drie nijnen bij elkaar hoor. Daarnaast heb ik ook het gevoel alsof haar achterhand kwa hupsen ook niet meer is wat het was. Ze hupst soms nogal wat onhandig de wc in, waar haar achterpoten een beetje blijven hangen soms. Dit observeer ik nu al een tijdje.

Verder zoals ik al zei, eet ze wel goed biks, hooi en kruiden. Ze zit soms nog langer bij de bak dan de andere 2 als de kruiden nog niet helemaal op zijn. Ze is kwa gedrag niet anders dan ze was toen ze jonger was. Wel rustiger, maar dat is haar zus ook geworden (waarschijnlijk ook mede door castratie).

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik nu verder moet gaan met Freya. Moet ik haar bepaalde soorten voeding gaan geven om toch proberen wat gewicht erbij te krijgen? Misschien SS junior geven een tijdje? Hoe ze er nu bijloopt weet ik eigenlijk niet of het verstandig is haar zo buiten de winter door te laten komen. Afhankelijk van de winter natuurlijk. Als het handig is, wil ik ook nog wel een filmpje/foto's maken morgen zodat jullie misschien haar conditie ook wat beter kunnen beoordelen. Maar wat meedenkende mensen zou wel handig zijn, gezien ik thuis de enigste ben die verstand heeft van nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja, daar had ik nog niet eens specifiek aan gedacht. Op zich kunnen de klachten aan EC gehangen worden, alleen zijn het vage klachten en niet overduidelijke klachten. Maar misschien zeker meer als waard om een panacur kuur te gaan geven na overleg met dierenarts.

Nu je het zegt trouwens. Soms laat Freya ook spontaan haar urine lopen als ik haar oppak, dit gebeurt regelmatig de laatste paar weken. Ik moet haar nu flink in een handdoek wikkelen wil ik voorkomen dat ze me onder plast als ik haar even moet oppakken om op de tuintafel te kammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker met die urineklachten zou ik er in overleg Panacur tegenaan gaan gooien. Cas had ook vage klachten (enorm vermageren en plassen op vreemde plekken), en hoewel we nooit echt hebben kunnen vaststellen of het EC was, (geen urinebrand, geen oogproblemen, geen evenwichtsstoornissen, geen verlamming, etc.) heeft de panacur wel geholpen.

(Ok, niet zozeer tegen het plassen op vreemde plekken, dat doet hij nog steeds wel eens, maar hij is qua gewicht weer goed aangekomen.)

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lizzie plast ook overal, en had urinebrand. Ook vermagerde ze heel erg maar verder had ze ook geen enkele klachten.

Toch denkt de dierenarts aan ec en heb ik panacur (en een antibiotica) gekregen.

Behandelen met panacur terwijl ze geen ec heeft, lijkt me minder gevaarlijk

dan niet behandelen terwijl ze toch wel ec blijkt te hebben. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .