Ga naar inhoud

Staartje verlamd?! Staart amputeren?


JufLaura

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Vandaag ben ik met Bram, mijn ex-ram van 7 jaar bij de dierenarts geweest. Bram heeft al een tijdje last van een vies achterwerk. Heb zijn voeding aangepast, nog meer hooi en minder lekkere tussendoortjes. Ben al een paar keer flink bezig geweest met zijn achterwerk schoonmaken maar het wordt steeds weer vies. Ik heb hem dus maar eens goed bekeken en zie nu dat zijn staartje helemaal op de grond hangt. Wanneer hij plast, plast hij dus over zijn staartje heen. Het blijft dus nat en vies en er plakt van alles aan vast.

De dierenarts zei dat Bram er verder prima uitzag maar dat zijn staartje waarschijnlijk verlamd is.

Ik moet hem nu een week apart houden om zijn ontlasting goed te bekijken. Ook moet ik zijn achterwerkje grondig wassen met groene Badedas. Voorheen deed ik dit met Biotex maar Badedas is iets vriendelijker voor zijn huid blijkbaar.

De dierenarts zei dat ik deze week ook maar eens moest nadenken over het volgende: het staartje van Bram laten amputeren. Operatie onder narcose is natuurlijk risicovol voor konijnen + Bram is al aardig op leeftijd. De operatie kost 150 euro en is blijkbaar best complex.

Ik vind dit best wel lastig. Het geld is niet het probleem, natuurlijk is dit een flink bedrag maar ik heb dat wel voor Bram over. Wat ik moeilijk vind is het risico. Zo'n operatie is stressvol en pijnlijk en dat vind ik zielig!

Aan de andere kant heeft hij dan natuurlijk geen ongemak meer van zijn 'handicap'.

De dierenarts zei dat ik anders om de 2 dagen altijd zijn achterwerk moet wassen. Wat natuurlijk niet handig is in de winter (Bram woont buiten met z'n vriendin). En in de zomer is het risico op vliegen weer groot.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ervaring met de amputatie van een staartje? Hoe zwaar is die operatie? Moet hij daarna een kap om of is de wond niet zo groot?!

En wat zouden jullie doen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder geen verstand van dit onderwerp hoor, maar het klinkt mij wel apart in de oren...

Meestal bij andere dieren als hun staart verlamd is is er iets mis met het ruggenmerg (of iets in hun ruggengraat)

Ik zou in dat geval eerst iets meer onderzoek vragen (röntgenfoto oid)

Om achter de echte oorzaak te komen.

Nu ik dit typ denk ik ook iets meer na...

Zou het dan niet zijn dat zijn *kont* verlamd is?

Helemaal van achter dus. Dat de anus spieren niet goed mee r werken dat ie daarom alles laat lopen?

Is hij nog wel zindelijk?

Voeding heb je ook al aangepast, heb je hem ook al eens tijdelijk op alleen water en hooi gehad een paar dagen?

Bij mijn ene voedster word de onderkant van haar staart ook meestal nat als ze geweest is (maar niet vies alleen nat).

Misschien kun je ze kontje kaal laten scheren zodat het makkelijker schoon is te maken?

Ingrijpende operatie lijkt het me wel, aangezien de staat aan de ruggegraat vast zit.

Maar de wond zal denk ik wel meevallen, zo een staartje is best dun als er geen haar opzit.

Hoogop een wondje van 3 cm ofzo...

Ik hoop dat je hier iets mee geholpen bent, heel veel succes met hem iig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere gedachte. Ik ben voor skb eens bij een pension geweest om te beoordelen en heb haar toen gevraagd naar vreemde ervaringen. Zij vertelde dat ze eens een konijn zonder staart in het pension had dat daardoor heel erg moeilijk zijn evenwicht kon houden. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer de vraag in hoeverre een verlamd staartje hem nog echt helpt in zijn evenwicht. Ik heb er zelf geen ervaring mee en dit is het enige verhaal dat ik ken over konijnen zonder staart, maar ik denk dat het wel slim is om even te achterhalen of het weghalen van een staart geen andere consequenties heeft die vervelend voor je konijn zijn. Zelf zou ik voor de zekerheid ook even een andere dierenarts raadplegen voor een second opinion.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet zomaar zijn staartje laten amputeren.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien (wat Caatje1998 ook al zei) is er een reden voor of is er iets anders aan de hand.

Misschien kan je andere DA's bellen en evt langsgaan.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt, ik hoop niet dat zijn staartje eraf gaat, want dat ziet er toch wel zielig uit lijkt me...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere gedachte. Ik ben voor skb eens bij een pension geweest om te beoordelen en heb haar toen gevraagd naar vreemde ervaringen. Zij vertelde dat ze eens een konijn zonder staart in het pension had dat daardoor heel erg moeilijk zijn evenwicht kon houden. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer de vraag in hoeverre een verlamd staartje hem nog echt helpt in zijn evenwicht. Ik heb er zelf geen ervaring mee en dit is het enige verhaal dat ik ken over konijnen zonder staart, maar ik denk dat het wel slim is om even te achterhalen of het weghalen van een staart geen andere consequenties heeft die vervelend voor je konijn zijn. Zelf zou ik voor de zekerheid ook even een andere dierenarts raadplegen voor een second opinion.

Om hier even op aan te sluiten, ik heb een pleegkonijn gehad die nog maar een klein stukje staart had. Zij kon zich prima redden en er was niks aan haar te merken. Geen idee of dit komt omdat ze nog een stukje had of dat het sowieso per konijn verschilt eigenlijk, ik heb verder ook geen ervaring ermee.

Ik sluit me dan ook zekerbij Eefje aan dat dit iets is om goed uit te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Caatje zegt lijkt me zeer volledig. Meer onderzoek laten doen, wellicht de mening van een andere arts. En kaal scheren vind ik persoonlijk een hele goede, wellicht is dat al afdoende!

En even over geen staart hebben; mijn rijnlander heeft ook geen staart, geen idee hoe het komt, hij kwam al zonder staart in de opvang terecht. Er is is slechts een ding aan hem te merken; hij kan niet zo goed zn evenwicht houden als ie alleen op zn achterpoten staat (met wassen zie je m langzaam naar voren vallen). Maarja ik heb m niet gekend met staart, dus wellicht is ie sowieso gewoon n beetje lomp ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .