Ga naar inhoud

Maandag worden Polly haar tanden verwijdert!


Jennelyn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Sinds enkele weken hebben wij een konijntje uit de opvang genaamd Polly.

Polly is nu +/- 4 maanden oud en Maandag merkte wij ineens dat haar mondje raar stond.

We gingen kijken we schrokken ons zelf kapot!

Haar onder tanden waren over haar voor tandjes gegroeid

en 1 van de ondertanden is afgebroken!

Dinsdag gingen mijn vriend & broer met haar naar de dierenarts...

De dierenarts zei dat er niks aan te doen was meer...

Enigste oplossing was de tanden verwijderen.

Als ze 6 maanden oud zou zijn zouden we haar laten steriliseren maar ze is nu al schijnzwanger...

Ze trekt mega hard haar haren van haar lichaam af met haar scheven tanden!

Gelukkig zijn waren wij er op tijd bij en kan ze nu nog eten en drinken!

Maar maandag is het zo ver... Dan word ze dus gesteriliseerd & haar tanden worden verwijdert.

(Op het moment zelf word er gekeken of beide operaties te gelijk uitgevoerd kunnen worden...

Het kan ook zo zijn dat ze alleen haar tandjes doen.)

Onze dierenartsen praktijk is zeer konijnkundig!

En stellen ons altijd wel gerust... Maar het blijft een eng idee.

Daarom wilde ik graag van jullie weten:

Waar moeten we rekening mee houden?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Hoelang duurt het voordat ze beter word?

Hoelang moet ze weg bij haar vriendje Luffy?

Hoe snel groeien de tanden weer terug?

Zoals jullie kunnen zien heb ik HEEEL veel vragen...

En is dus alle informatie welkom!

Alvast bedankt!

aangepast door Jennelyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandjes verwijderen gaat altijd verrassend makkelijk. Ik heb het meerdere malen laten doen en de konijnen eten altijd direct we. Gewoon een dagje apart houden is genoeg. Ik zette mijn konijnen na de ingreep een nachtje apart. Aten ze goed over de nacht, dan gingen ze de ochtend erna weer in de groep. Wel even in de gaten houden of er niks terug groeit, want dat zie je nog wel regelmatig. Groenten zul je klein moeten snijden. Hooi en brokjes zijn geen probleem. Zelfsbgeen grote SS brokjes.

Persoonlijk vind ik 4 maanden echt te jong om een voedster te laten helpen en dat zou ik dus nog niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandjes verwijderen gaat altijd verrassend makkelijk. Ik heb het meerdere malen laten doen en de konijnen eten altijd direct we. Gewoon een dagje apart houden is genoeg. Ik zette mijn konijnen na de ingreep een nachtje apart. Aten ze goed over de nacht, dan gingen ze de ochtend erna weer in de groep. Wel even in de gaten houden of er niks terug groeit, want dat zie je nog wel regelmatig. Groenten zul je klein moeten snijden. Hooi en brokjes zijn geen probleem. Zelfsbgeen grote SS brokjes.

Persoonlijk vind ik 4 maanden echt te jong om een voedster te laten helpen en dat zou ik dus nog niet doen.

Dat stelt mij al wat gerust!

Kan ze ook de dag erna weer terug bij haar maatje als ze ook gesteriliseerd word?

Wij voeren Hope Farms Super Trio? Dat moet neem ik aan ook geen probleem zijn?

Groeien de tanden snel weer terug? of hoe werkt dat precies?

Bij onze vorige dierenarts hebben wij Molly&Pommy ook bij de 4 maanden laten steriliseren omdat we toen nog niet beter wisten.

Bij de dierenarts waar we nu zitten hebben ze gekeken of ze al volgroeid is enz.

Met in het achterhoofd houden dat ze anders 2 maanden later weer onder narcose zou moeten hebben besloten samen met de dierenartsen om het toch maar te doen. Maar mocht ze het tanden trekken niet goed door komen dan gaan ze haar ook niet steriliseren. Ze bekijken het echt op het moment zelf en dan maken ze de beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na sterilisatie heeft een konijn vaak iets meer tijd nodig om te herstellen. Dan duurt het vaak langer voor ze weer echt goed eten en wil je dat wat beter in de gaten houden. Dan lukt het meestal niet om haar direct weer terug te zetten.

Bij het verwijderen van de tanden kan er een stukje wortel achterblijven. Ik heb dat een keer gehad. Na een par maanden zat er toen toch weer een tand, die opnieuw verwijderd is.

Met 4 maanden is een voedster nog niet uitgegroeid. Maar je dierenarts zal wel weten of het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na sterilisatie heeft een konijn vaak iets meer tijd nodig om te herstellen. Dan duurt het vaak langer voor ze weer echt goed eten en wil je dat wat beter in de gaten houden. Dan lukt het meestal niet om haar direct weer terug te zetten.

Bij het verwijderen van de tanden kan er een stukje wortel achterblijven. Ik heb dat een keer gehad. Na een par maanden zat er toen toch weer een tand, die opnieuw verwijderd is.

Met 4 maanden is een voedster nog niet uitgegroeid. Maar je dierenarts zal wel weten of het kan.

We halen haar denk ik gewoon naar binnen tot ze helemaal beter is.

Maar als de wortel helemaal verwijdert is groeit het dus nooit meer terug?

Dus in het slechtste geval moet ze 2x ofzo holpen worden?

Niet vaker? Ik dacht altijd dat het vaker voor komt dat het weer terug groeit.

Bedankt voor al je antwoorden! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polly is maandag geholpen!

Gesteriliseerd en haar tandjes zijn verwijdert...

Operatie ging goed alleen daarna ging het wat minder

Ze hebben haar extra pijnstilling moeten geven omdat ze heel veel pijn had en ze hebben nog vocht toegediend.

Dwangvoeren moesten ze ook doen en ze moest ook een nachtje blijven. Daar hebben ze goed voor haar gezorgd en natuurlijk hingen wij zodra ze open waren aan de telefoon om te vragen hoe het ging. Het ging al een stuk beter!

Als ze niet terug belde voor 12:00 mochten we haar op halen.

Ze belde gelukkig niet meer en we mochten haar gaan halen!

Ze is weer lekker thuis! Eet langzamerhand ook weer en keuteld ook.

Het was echt een enge +/- 2dagen! Maar het is nu voorbij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jennelyn,

mag ik even vragen hoe het nu gaat met Polly ?

En dan vooral of ze nadien nog last gehad heeft van het trekken van de tanden ?

Ik vraag het omdat mijn Philleke volgende week vrijdag dezelfde ingreep moet ondergaan. Hij gaat donderdag avond al binnen en vrijdagavond mag ik hem terughalen. Ik maak me echt wel heel wat zorgen, ook al omdat hij al een dagje ouder is ...

At Polly meteen weer normaal ?

Moet je haar eten nu kleiner snijden of niet ?

Is er nog nazorg geweest ?

Enfin, heel wat vragen dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jennelyn,

mag ik even vragen hoe het nu gaat met Polly ?

En dan vooral of ze nadien nog last gehad heeft van het trekken van de tanden ?

Ik vraag het omdat mijn Philleke volgende week vrijdag dezelfde ingreep moet ondergaan. Hij gaat donderdag avond al binnen en vrijdagavond mag ik hem terughalen. Ik maak me echt wel heel wat zorgen, ook al omdat hij al een dagje ouder is ...

At Polly meteen weer normaal ?

Moet je haar eten nu kleiner snijden of niet ?

Is er nog nazorg geweest ?

Enfin, heel wat vragen dus :)

Hallo!

Gaat momenteel goed met Polly!

Ze krijgt nog medicatie: pijnstilling en antibiotica.

Meteen na de operatie heeft Polly er wel echt last van gehad.

En heeft ze ook extra pijnstilling gekregen. Ze kon haar temperatuur niet goed reguleren.

Wij hebben een zeer konijnkundige dierenartsen praktijk waar ze deze ingreep regelmatig doen.

Daarnaast hebben veel van de assistenten enz ook konijnen dus ze zijn heel meegaand en hielden ons van alles op de hoogte! :)

Dat was wel heel fijn!

Maar ze mocht ook echt pas opgehaald worden tot ze gepoept had enz.

Wat wel handig is om voedsel door te knippen.

Wij knippen de hope farms brokjes door en het hooi in kleine stukjes.

Anders wil ze het niet eten (ze geeft snel op)

Je kan ook makkelijk iets in het mondje duwen dan moet ze het wel eten.

Volgende week donderdag moeten wij weer op controle komen met haar.

Wat ik zelf liever anders had willen doen:

Wij hebben een snuggle safe ofzo....

Toen ze belde en zeiden dat Polly haar temperatuur niet stabiel kon houden en dus lekker bij een snuggle safe lag... Hebben wij alle dierenwinkels in een straal van 15km gebeld om er zelf ook eentje te kopen.

Helaas hadden ze deze nergens en heb ik er eentje besteld via BunnyBin.

Alleen deze komt morgen of overmorgen pas binnen.

Nu was de snuggle safe niet meer nodig nadat we haar op gehaald hadden bij de dierenarts.

Maar is altijd handig om in huis te hebben.

Op zich viel het achteraf allemaal wel mee!

De operatie en de dag erna waren voor ons het zenuwslopende.

Heel veel sterkte met de operatie!

Als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen :)

aangepast door Jennelyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu midden in n behandeling voor sore hocks van pleun, ben nu door mijn eigen dierenarts doorgestuurd naar don de bruin, hij staat ook goed bekend, dus komt vast goed, maar Venray is vooral dichtbij t logeeradres waar ze altijd heengaan als ik op vakantie ben (de rips, wellicht ken je t als je daar ergens woont). Geef ik door aan de oppas dat als er iets zou zijn, ze naar Venray kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu midden in n behandeling voor sore hocks van pleun, ben nu door mijn eigen dierenarts doorgestuurd naar don de bruin, hij staat ook goed bekend, dus komt vast goed, maar Venray is vooral dichtbij t logeeradres waar ze altijd heengaan als ik op vakantie ben (de rips, wellicht ken je t als je daar ergens woont). Geef ik door aan de oppas dat als er iets zou zijn, ze naar Venray kunnen.

Beterschap met Pleun!

Ja ik ken de rips wel ;)

Ik kom zelf uit Boxmeer en heb hier beide praktijken gehad.

Bij de goedkoopste wisten ze geen drol van konijnen...

Bij de andere hadden ze wel een konijnkundige dierenarts maar de assistenten en de andere dierenarts wisten niks van konijnen... Dus je moest vaak heel lang wachten op een afspraak omdat bijv: niet eten... Niet zo erg zou zijn volgens de assistentes.

Toen moesten wij onze Dusty laten castreren en heb ik alles in de omgeving rond gebeld...

Met Heeel veel vragen en mezelf natuurlijk dom gehouden overal over.

En in Venray legde ze het mij heel uitgebreid uit en ze krijgen gas narcose en als ze niet eten of poepen na de operatie mogen ze ook nog niet naar huis. Blijven ze nog een nachtje daar en dat zit dat ook bij de prijs inbegrepen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh das grappig dat jij uit boxmeer komt, ik ken het daar heel goed, mijn vader heeft daar gewerkt en ik heb daar al n aantal keer concerten gehouden in het weijerpark, maar wat fijn dat je zo'n fijne dierenarts hebt, dat is wel heel belangrijk, je geeft ze toch n behoorlijke verantwoordelijkheid en je wil gewoon t beste voor je beestjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh das grappig dat jij uit boxmeer komt, ik ken het daar heel goed, mijn vader heeft daar gewerkt en ik heb daar al n aantal keer concerten gehouden in het weijerpark, maar wat fijn dat je zo'n fijne dierenarts hebt, dat is wel heel belangrijk, je geeft ze toch n behoorlijke verantwoordelijkheid en je wil gewoon t beste voor je beestjes

''vroeger'' ging ik nog welles naar de Box.

Zo nu en dan even bandjes kijken :)

Nja, nu is de Box weg en ben ik nog 1x bij een gratis festival bij het weijerpark geweest :P

Ja, De konijntjes, cavia's en honden gaan voor alles!

Alleen het beste is goed genoeg voor ze!

Dus ik ben heeeel blij met de praktijk in Venray

Ook omdat ze gewoon goed begrijpen dat een konijn voor ons het zelfde is als een hond of een kat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .