Ga naar inhoud

Herman zijn heupkopresectie.


samantha!

Aanbevolen berichten

Even een nieuw topic want de titel van het vorige topic is inmiddels niet meer van toepassing en misschien kan het leerzaam zijn voor mensen die het interessant vinden.

Ik wil jullie in ieder geval mee laten "kijken" naar het verhaal van Herman.

Herman is het 1e konijn in Nederland die een heupkopresectie heeft ondergaan.

Buiten nederland heb ik in Australie 1 verhaal gevonden van een konijn dat iets vergelijkbaars heeft ondergaan, maar verder niets.

Het is dan ook erg spannend hoe dit gaat uitpakken.

Het verhaal:

Inmiddels 2.5 week geleden trof ik Herman mank aan.

Hij belastte zijn rechter achterpoot niet meer.

De dag erop heb ik hem gelijk na laten kijken door de dierenarts en deze kon niets vinden in 1e instantie.

Ik heb hem pijnstilling gegeven en hokrust.

Na het weekend was er nog geen verbetering dus ik heb rontgenfoto's van zijn achterpoot gemaakt.

Als ik hem onderzocht merkte ik wel dat de pijn uit zijn heup kwam dus ik besloot "standaard" heupfoto's te maken.

Daar kwam dit uit:

Het probleem zit dus in zijn rechterheup (voor de kijker links).

Links (voor de kijker rechts) zie je een normaal heupgewricht.

IMAG0796_zps610ade66.jpg

Ingezoomd:

IMAG0799_zpsb68f3177.jpg

Dat er iets gruwelijk mis is was dus gelijk duidelijk.

Maar wat? ik heb verschillende dierenartsen gevraagd mee te kijken en kreeg 2 verschillende antwoorden.

- een aangeboren misvormd heupgewricht

- een gebroken heup

Zelf dacht ik ook aan de gebroken heup, aan de hand van de foto's maar ook omdat ik nooit eerder klachten heb gezien!

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan een dierenarts met veel verstand van orthopedie.

Hij dacht ook aan een gebroken heup.

Herman had nog steeds pijn dus er moest iets gedaan worden.

De opties waren:

- euthanasie

- heupkopresectie

- pootamputatie

Euthanasie was voor mij geen mogelijkheid.

Herman is pas net 5 maanden en ik wilde hem een kans geven.

Een heupkopresectie is een operatie waarbij de heupkop en het gewrichtskapsel operatief worden verwijderd, de bovenkant van het dijbeen wordt vervolgens glad gemaakt zodat dit nergens meer tegenaan kan "steken".

Bij honden en katten heeft dit een erg goede prognose.

Bij konijnen is dat dus onbekend.

De andere optie was dus amputatie en hoewel ik weet dat konijnen ook prima op 3 poten kunnen leven wilde ik het toch een kans geven zijn poot te behouden.

Afgelopen woensdag is Herman dus geopereerd.

Toen zijn poot werd opengemaakt was het gelijk duidelijk, het was inderdaad zijn heuphals die gebroken is.

Nu weten we ook hoe de rontgenfoto in elkaar zit:

De bovenkant van zijn heup is niet zijn heupkop, het is zijn dijbeen! bij het breken is die naar boven geschoten en die stak nu dus tegen zijn bekken aan.

Zijn heupkop zat erachter (een gedeelte daarvan is op de rontgenfoto dus ook niet te zien).

Zie:

IMAG0798_zps4726dc1b.jpg

Het was een moeilijke en erg zware operatie, er moesten veel spieren doorgesneden worden om alles goed te kunnen zien en Herman is ruim 1.5 uur onder narcose geweest.

Maar de operatie was geslaagd! de heupkop en het gewricht zijn verwijderd en zijn dijbeen is weer mooi glad afgezaagd.

Dit is niet mijn eigen foto, maar om jullie toch even een beeld te geven van hoe dat er nou uitziet:

femoralheadneckexcisioncat.jpg

Nu braken moeilijke uren aan.

Een narcose is al zwaar voor een konijn, zo'n lange narcose dus al helemaal.

Omdat het allemaal gruwelijk veel pijn moest doen kreeg hij een krachtig werkend opiaat tegen de pijn.

Het wakker worden ging erg moeizaam, het was echt heel zwaar voor hem.

4 uur na de operatie zijn we naar huis gereden, Herman was nog erg zwak.

De komende uren zouden kritiek gaan zijn, de pijn, de narcose, de stress.. zou hij het allemaal aankunnen.

Thuis aangekomen was hij nog steeds erg zwak maar hij ademde wel rustiger en leek dus wat meer ontspannen.

Zo heeft hij nog 2 uurtjes gelegen:

IMAG0815_zps83bf7dcb.jpg

Hierna begon hij langzaam zijn koppie weer wat op te tillen.

Hij moest natuurlijk gaan eten dus nadat ik hem wat medicatie voor zijn darmen had gegeven heb ik hem wat gedwangvoerd.

Hierna viel hij weer in slaap, hij was echt nog heel zwak.

Die nacht heb ik hem nog een injectie met de pijnstiller gegeven en dat deed hem goed, halverwege de nacht begon hij langzaam wat aan hooi te knabbelen en hij nam wat hapjes andijvie.

Wel was hij nog heel erg sloom maar dat kwam natuurlijk ook nog wat van de narcose en ook de pijnstiller die ik heb had gegeven maakt dat dieren sloom worden.

De hele nacht ben ik bij hem gebleven, dit vond hij erg fijn.

De volgende ochtend weer al zijn medicijnen naar binnen gewerkt en naast zijn normale pijnstiller heb ik hem weer een injectie gegeven.

Dit deed hem weer goed, hij begon steeds wat meer te eten en ook groenten gingen er nu echt goed in!

Die middag/avond (dat was gisteravond) ging hij met sprongen vooruit! hij nam zo nu en dan brokjes uit mijn hand en hooi en groenten at hij helemaal uit zichzelzelf!

Gisteravond was het moment dat hij weer probeerde om echt te gaan zitten, dat ging nog heel wankel natuurlijk maar het is een begin!

IMG_4710_zpse8895a89.jpg

Lekker eten!

IMG_4690_zps0a4f6f99.jpg

Voor de nacht heb ik hem nog een extra injectie gegeven en de rest van de medicijnen en nu volgde er een rustigere nacht.

Om het uur ben ik gaan kijken bij hem en hij deed het prima!

Vanmorgen zat hij al op me te wachten!

Ik heb hem zijn medicijnen gegeven en besloten vandaag eens te kijken hoe hij het zou doen op alleen normaal pijnstiller.

En tot nu toe gaat dat prima! hij is nog zwak maar gezien de operatie die hij heeft ondergaan doet hij het wonderbaarlijk goed!

Zijn eten gaat steeds iets vooruit, hij neemt steeds iets meer en hij keuteld prima.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met hoe alles verloopt!

Voor de mensen die het leuk vinden zou ik zo nu en dan hier even schrijven hoe het met Herman gaat:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een verhaal. Wat lijkt hij zich er goed doorheen te slaan, duidelijk een sterke vent dus.

Veel beterschap voor Herman! Ik hoop dat de stijgende lijn zo door blijft gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een brok in mijn keel zit ik te lezen en de tranen prikken als ik zie dat het om een blauwe vlaam gaat.

Zie helemaal mijn Dille voor me en leef met jouw en Herman mee, alsof het om mijn eigen mannetje gaat.

Geweldig om te lezen dat het de goede kant op gaat, ik hoop dat Herman nog een heel mooi, lang leven bij je zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er laatst al iets over gelezen maar nu dus je hele verhaal gelezen.

Pff heftig zeg.

Zeer moeilijk lijkt mij als er zo weinig over bekend is.

Gelukkig is de operatie goed gegaan en kan Herman nu herstellen.

Verwen hem maar lekker.

Ik blijf je topic zeker volgen.

Succes met het herstel.

Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mens, kippenvel staat op mn armen, die dappere Herman! Wat zal hij pijn gehad hebben met zo,n lelijke breuk! Zo snel alweer eten, wat goed!! Heeft Boris 3 dagen gekost na zn castratie en bergen pijnstillers, voordat hij uit zichzelf een hapje nam. Als ik dan dit lees.....weet ik het zeker, Boris is gewoon een meut!! Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we op dag 4 na de operatie.

Het gaat geweldig!

Herman eet weer als vanouds, is vrolijk en alert.

Hij had 4 dagen in een hok gezeten en hoewel het een groot hok is (1.40) is het voor een vlaam natuurlijk niets.

Hoe het herstel dient te verlopen is dus niet duidelijk aangezien er geen ervaring is met konijnen en deze operatie.

Bij honden en katten is het zo dat ze na een dag of 3 langzaam weer gaan lopen en dag mag ook gewoon en is juist goed.

Dus ik wilde vandaag eens kijken wat Herman zou doen met wat meer bewegingsruimte en ik heb hem dus in de gang laten lopen.

En dat ging echt verbazingwekkend goed!

Hij belast zijn geopereerde poot redelijk en soms zelfs (bijna? moeilijk te zien) helemaal.

Ik heb 2 filmpjes gemaakt.

In 1e instantie bleef hij een beetje bij mij plakken, dat doet hij altijd.

Hij sprong zelfs even op schoot, dat was niet helemaal de bedoeling nu natuurlijk haha.

th_VIDEO0169-0_zps23c10f9a.jpg

Hier zie je goed op dat het huppen best goed gaat!

th_VIDEO0167-0_zpsc130ad04.jpg

Hij wist zelf prima hoever hij kon gaan, na een paar minuutjes ging hij uit zichzelf liggen.

IMG_4716_zps76a7e95c.jpg

Even een kusje!

IMG_4722_zpsea806732.jpg

Het is zo'n lieve knuffelbeer!

IMG_4723_zps6757efdf.jpg

Even aaien.

IMG_4726_zpsab9d94bf.jpg

En dan is het welterusten Herman!

IMG_4729_zpsaafc5c0c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .