Ga naar inhoud

speciaal grasveld voor je nijnen?


Caatje1988

Aanbevolen berichten

Hoi mensen ik heb weer eens zo een nacht dat ik niet kan slapen en er van allerlei ideeen in me hoofd komen.

Voor nijnen is het natuurlijk erg belangrijk om goed hooi te eten voor hun spijsvertering en het slijten van de kiezen.

Hooi is van gras gemaakt, alleen om je nijn alleen maar ons mensen gemaakte groene gazonnetje te laten eten is ook niet optimaal.omdat dit te zacht is en te makkelijk verteerd.

(Zonder genoeg hooi)

Maar nu dus mijn idee.

Als je voor je nijnen een apart stukje gras zou gaan opkweken, met harde stugge grassen. Ongeveer het idee wat ze in het wild aan gras eten.

Wat voor soorten gras zouden hier geschikt voor zijn?

Bv riet gras ofzo...

(Op meer soorten kom ik nu ff niet)

Maar ik ben hier eigeblijk best nieuwschierig

Naar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In winkels kun je speciaal knaagdierengras kopen, waarin de beste zaden zitten voor lekker stevig, gezond gras. Dat is helemaal niet duur, tussen de 1 a 2 euro per bakje. Er zit dan een losse zak met zaden bij en een bakje om ze in te kweken. Wat je dan kunt doen is 2 (of 4 of 6) bakje halen en de zak met zaden gewoon in je tuin gaan kweken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een goede knaagdier gras :)

Dat is nr 1 oo het lijstje.

Verder nog iemand een toevoeging wat voor soorten gras konijnen in het wild ook eten?

1.knaagdiergras

2. Weegbree

3.paardebloem

2 en 3 groeien ook altijd in gras en dit mogen ze ook hebben :)

Ze mogen toch geen verse paardenbloem? Daar zit toch giftig sap in de stengel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In winkels kun je speciaal knaagdierengras kopen, waarin de beste zaden zitten voor lekker stevig, gezond gras. Dat is helemaal niet duur, tussen de 1 a 2 euro per bakje. Er zit dan een losse zak met zaden bij en een bakje om ze in te kweken. Wat je dan kunt doen is 2 (of 4 of 6) bakje halen en de zak met zaden gewoon in je tuin gaan kweken!

Leuk idee maar mijn grasveld oppervlakte is 10 m2 dat wordt me beetje te duur op die manier:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vreeskens zaden heb je ook een mix die konijnenweide heet, dat zijn verschillende grassen en kruiden.

Ik heb de konijntjesweide bekeken en dat is niet duur zeg. Nu heb ik echt geen groene vingers dus hierbij een vraagje. Er staat dat je in etappes moet zaaien, bijv april, juni en aug, alleen dat is dus geweest. Kan ik nu bijvoorbeeld zo'n grote oude onderbak van een kooi gebruiken en daar aarde in doen, zaaien en binnen, bijvoorbeeld op zolder zetten om te groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen toch geen verse paardenbloem? Daar zit toch giftig sap in de stengel?

Gekkie! Tuurlijk is paardebloem niet giftig.

Ik heb de konijntjesweide bekeken en dat is niet duur zeg. Nu heb ik echt geen groene vingers dus hierbij een vraagje. Er staat dat je in etappes moet zaaien, bijv april, juni en aug, alleen dat is dus geweest. Kan ik nu bijvoorbeeld zo'n grote oude onderbak van een kooi gebruiken en daar aarde in doen, zaaien en binnen, bijvoorbeeld op zolder zetten om te groeien?

Je kan het wel gewoon nu zaaien, tot en met oktober ongeveer. Ze bedoelen gewoon dat je konijnen alles opvreten dus dat je dan steeds opnieuw moet zaaien. Binnen zaaien lijkt mij niet werken.

Ik moet zeggen dat ik niet bijster enthousiast ben over Konijntjesweide graszaad, er zit nauwelijks gras in, de helft van het zaad eten de konijnen al op als het ingezaaid is en er zit 1 plant heeeeel veel in die ze helemaal niet zo lekker vinden, dus daar staat dan de ren mee vol maar daar heb je niks aan.

Maar goed, terug naar grassen.

Een goed voedzaam stevig gras wat ook in weilanden gebruikt wordt en ook voor hooi etc. gewoon een echt voedergras is Engels raaigras. Lusten ze hier graag.

Timothygras ook en vossenstaart ook.

Gewoon gazongras wordt vanzelf lang en stug als je het nooit maait.

Je hebt ook gemixt graszaadmengsel.

Ik zie ook paardebloem en weegbree staan, dat is geen gras.

Als je planten op moet gaan noemen die konijnen lekker vinden kan je wel een lijst van 100 dingen neer gaan zetten, dus ik hou het bij gras in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, zijn sommige van die grassen misschien ook in graszoden te krijge toevallig?

Ik heb zelf hooikoorts en weet dat ik zwaar reageer op timothy dus dat wil ik liever vermijden helaas. Tenzij het niet anders zou zijn natuurlijk maar als het niet hoeft...

Bedankt voor de tips ik ga er iig eens naar zoeken:) mijn tuin is van het voorjaar aan de beurt kam ik gelijk alles konijnvriendelijk en lekker maken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Lonja, voor je info.

Lonja, zijn sommige van die grassen misschien ook in graszoden te krijge toevallig?

Ik heb zelf hooikoorts en weet dat ik zwaar reageer op timothy dus dat wil ik liever vermijden helaas. Tenzij het niet anders zou zijn natuurlijk maar als het niet hoeft...

Ik heb net gegoogled en bij Graszodenland kun je graszoden met Engels Raaigras kopen. Niet duur tenminste als je in de buurt van Drenthe woont. Ik helaas niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .