Ga naar inhoud

(waarschijnlijk) stofluis


Ruthie

Aanbevolen berichten

De laatste dagen zie ik regelmatig kleine lichtbruine beestjes op de diepvries lopen in de kelder. Ik deed die telkens dood maar ik blijf ze maar tegen komen. Dus maar beginnen denken van waar ze kunnen komen. Helaas staat het hooi ook in de kelder en vrees ik dus dat ze uit het hooi komen. Ik vermoed dat het stofluis is als ik zo kijk op foto's op het net (morgen zal ik een poging doen om een foto te plaatsen maar ze zijn heel klein dus kan ik niets garanderen). De kelder is normaal droog. Er zit ook een ventilatiegat naar buiten. Dus echt vochtig is het niet. Zou dit met dat warme weer kunnen te maken hebben? Bij de vorige baal had ik dit niet. Het hooi zit in 2 grote plastiek zakken (1 vanonder en dan een langs boven erop, dus er kan wel lucht bij).

Ik lees dat je goed moet verluchten en uitdrogen. Maar hoe doe je dit met een kelder?

Ook lees ik om het hooi in te vriezen, maar het is een hooibaal van bij de boer en ik ben nog niet halfweg. Dus dat kan nooit allemaal in de diepvries. Zou uitschudden genoeg zijn?

Ik heb er ook al 2 in de woonkamer gezien (waarschijnlijk vanuit het hooi). Zou dit veel kwaad kunnen voor de nijntjes? Hierover kan ik niets vinden (behalve een ouder topic van BB).

Heeft iemand dit al eens gehad en wat heb je toen gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat het is of kan zijn of hoe je er vanaf komt...

Maar je zou toch ook tijdelijk alleen de dagportie van het hooi in de vriezer kunnen leggen, en dit iedere dag omwisselen?

(Hooi moet natuurlijk ombeperkt maar ik denk dat je wel in kan schatten hoeveel je nijnsels eten op een dag.)

Het is een tijdelijke oplossing.

Ik hoop dat iemand anders wat nuttigere info voor het heeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen inderdaad. Maar ik las dat de vrouwtjes wel tot 100 eitjes kunnen leggen, dus na een paar dagen is het 'dikke feeste' zoals wij hier zeggen ;). Maar voor extreem tijdelijk kan het wel natuurlijk.

Eerst eens uitzoeken waar ze vandaan komen (lag gisteren al in bed toen ik het topic startte ;)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de diepvries trof ik er daarnet 4 aan.

Die zien er zo uit

Stofluis%25202.jpg

En toen keek ik op de zak ... Hadden ze plots vleugels gekregen. Er waren er een stuk of 15 te zien. In de zak (hij is nogal doorschijnend) zag ik er geen zitten.

Stofluis..jpg

Nu weet ik niet meer waarmee ik te maken heb. Sommige soorten stofluis hebben inderdaad wel vleugels. Maar of dit ze zijn ... Geen idee.

Maar als ik deze site zo eens doorneem denk ik van wel.

http://ivn.nl/afdeling/gooi-en-omstreken/insecten/stofluizen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gehad in mijn baal van de boer. Ik had de baal goed uit elkaar getrokken en in een dekbedovertrek gedaan om te luchten, nu is het weg. Het is overigens niet schadelijk voor konijnen, dus invriezen is om die reden niet nodig. Voor cavia's kan het dat wel zijn.

De luizen die ik had hadden trouwens geen vleugels, ook niet gekregen later, gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul telkens een grote zak met hooi en die staat dan in de woonkamer. Die heb ik maar nog eens helemaal uit elkaar getrokken en zit nu al in de diepvries, de zak trouwens ook want ik heb er maar 1 ;).

Vanavond met manlief de kelder eens uitkuisen (ben niet zo'n fan van beestjes en zeker niet in een afgesloten kleine ruimte). Krijg er nu al de kriebels van.

Ik was van plan om het deze namiddag zelf te doen, tot ik die gevleugelde zag ;).

Een bedovertrek heb ik niet op overschot (of toch geen dat ik niet gebruik) dus woensdag een oude meebrengen van bij mijn ouders. Dan kunnen we het hooi daar in stoppen. Maak je het goed dicht of laat je het open (gewoon toegedekt) staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .