Ga naar inhoud

Oogontsteking Bloempje


Merel Bloem

Aanbevolen berichten

Eergisteren dacht ik, wat slaapt Bloempje toch diep, haar ogen zo fijngeknepen! Maar dacht er verder niet bij na.

Gisterenochtend had ze 1 oog dicht en de andere open, toen was het duidelijk, er was iets met haar oog. Meteen dierenarts gebeld en eind van de middag zijn we er geweest.

Het was een oogontsteking, we hebben een antibiotica zalfje gekregen die ik 3-4x per dag in haar oog moet doen.

Het is de bedoeling dat ik haar oog openhoud en het er dan in doe, alleen ze knijpt haar oogleden heel hard samen en gaat hard spartelen en rennen... ik doe het nu op haar oogleden, maar ze krabt en likt steeds aan haar oog.

Er komt geen wittige pus uit of zo.

Wanneer moet ik terug naar de dierenarts? Ze is nog wel levendig en ze eet en drinkt.

Hier een foto van hoe het nu is.

attachment.php?attachmentid=70373&d=1376764048

aangepast door Merel Bloem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg!

Bij witte konijnen zie je heel snel dat de oogleden wat rood zijn. Ik heb zelf ook twee witte konijntjes.

Mijn ram Barney heeft ook een keer een oogontsteking gehad. Mijn vriend hield Barney vast en ik deed de druppels in de ogen.

Door deze druppels werden zijn oogjes alleen maar roder en dikker. Toen ben ik ermee gestopt en heb het iedere dag schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en een wattenstaafje. Als hij nu wat pus bij zijn oogje heeft, haal ik het weg en maak het ook op deze manier schoon.

Maar ik lees dat jij zalf hebt... Als je hulp helpt is het makkelijker. Het oogje met je wijsvinger en duim openhouden en met je andere hand de zalf op het onderste ooglid doen. Als je het idee hebt, dat het er alleen maar erger door wordt, zou ik stoppen.

Ook voer ik mijn konijntjes kruiden. Sommige kruiden 'helpen' tegen bacteriën (peterselie, aardbeienblad of citroenmelisse)

Als je hiermee wilt beginnen, moet je het wel langzaam opbouwen. Misschien helpt het niet direct maar als dit dagelijks op het menu staat dan kun je het misschien volgende keer voorkomen :) Ach baat het niet dan schaad het niet! En ze vinden het lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flap heeft het bij mij ook al eens voorgehad en bij mij lukte het best met hulp en een handdoek. Mijn vriend hield vast en ik hield het oog voorzichtig open zodat de zalf op de juiste plek terecht kwam. Na een paar dagen was het al verbeterd en we zijn niet terug hoeven gaan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Ah gossie toch wat sneu voor Bloempje! Goed dat je meteen actie hebt ondernomen. Om haar wat meer gerust te stellen en dat jij makkelijk haar oog kan druppelen moet je Bloempje in een handdoek wikkelen. Je legt een handdoek opengevouwen op de tafel. Je zet bloempje dan aan de bovenkant van de handdoek. Daarna doe je de rechter kant van de handdoek over Bloempje heen en vervolgens de linker kant. Zorg hierbij voor dat je haar kopje niet bedekt maar haar voorpoten wel. Je wikkelt Bloem als het waren in. (inbakeren zoals bij babies). Je mag dit redelijk strak doen zodat ze in de handdoek niet kan gaan spartelen. Als het goed is kan je haar dan zo oogdruppelen. Mocht dit niet lukken dan kan je haar eventueel als een baby in je armen leggen (Bloem op haar rug). Konijnen worden hier rustig van. Ze zijn niet in relaxmoot op hun rug! Meer een soort van shocktoestand (echter als je dit kort doet niet levensgevaarlijk). Suc6 en hopelijk knapt ze/hij snel op!

groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips en reacties!

Ik heb het idee dat het ietsjes beter is, ze opent haar ogen nu meer.

Ze is nu net een stuiterballetje, bijna niet te vangen.

Ik heb het nu opgelost door haar stil te laten zitten in een hoekje, dan een grote klodder op haar oog te spuiten en dan een beetje masseren om haar oog, zodat het er in komt.

Morgen zal ik haar proberen in een handdoek te wikkelen, dat is toch beter voor haar en haar oog denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .