Ga naar inhoud

Snot


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Het ziet er naar uit dat Lizzy last heeft van beginnende snot.

Het was mij al opgevallen dat ze de laatste tijd wel erg vaak niest.

Ik dacht dat het door het hooi kwam omdat het hooi wat ik nou heb aardig stoffig is.

Vanochtend zag ik alleen wit snot uit haar neus komen na een hevige niesbui.

Vanmiddag dus meteen naar de dierenarts.

Nou ben ik vergeten te vragen of ik Stamper ook mee moet nemen.

Heel af en toe hoor ik hem ook niezen, maar lang zo erg niet als Lizzy en er komt verder ook geen snot uit zijn neus.

Ze leven alleen wel samen en gezien het besmettelijk kan zijn.

Behandelen jullie de maatjes van jullie konijnen uit voorzorg ook mee of alleen als er daadwerkelijk sprake is van snot?

Met wat voor medicijnen word snot meestal behandeld? Is er nog iets waar ik om moet denken als ik vanmiddag bij de dierenarts ben?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit voorzorg behandelen tegen snot hoef je niet te doen, het is een bacterie die de meeste konijnen bij zich dragen dus dan kan je altijd ieder konijn wel gaan behandelen.

Medicatie die meestal gegeven wordt is orale antibiotica. Soms wordt het op kweek gezet om de juiste antibiotica te kunnen geven.

Soms wordt met injecties duplocilline (een soort penicilline) gewerkt, die moeten om de dag gegeven worden.

Er is een medicijn dat bij de konijnen die dat tot nu toe gehad hebben heel goed heeft gewerkt, dat is een injectie eens in de 4 dagen, maar dat is nog heel onbekend en nieuw. Dat heet Draxxin.http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?67090-Wie-is-er-bekend-met-Draxxin-(Tulathromycine)

Je kan het andere konijn meenemen om Lizzy steun te geven zodat ze minder bang hoeft te zijn.

Maar stress werkt snot wel heel erg in de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie! Fijn om te weten dat ik Stamper niet uit voorzorg mee hoeft te behandelen.

Als stress snot wel heel erg in de hand werkt, denk ik dat het beter is om Stamper thuis te laten.

Er zijn als ik het goed begrijp, dus verschillende behandelingen mogelijk.

Even afwachten dus wat onze dierenarts Lizzy voor zal schrijven.

Nou heb ik in elk geval een beetje een idee van hoe en wat.

Lizzy liep net alweer te niezen en doen. Vervolgens is het snel haar neusje schoon maken. Echt sneu dit.

Het is maar goed dat ik voor vanmiddag een afspraak bij de dierenarts heb staan.

Hoelang duurt het meestal voordat de behandeling aan slaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan een paar dagen duren ligt vooral aan het konijn aan de weerstand, stress en hoe snel je er bij bent. aangezien je er wel snel bij bent zal het wss niet zo lang duren.. bij mijn konijn heeft het 3 dagen geduurt voor dat we echt verschil merkten. ik kreeg een kuur voor 14 dagen dus met 7 dagen heb ik alles met dettol ontsmet en daarna eens in de 2 dagen alles met dettol gedaan i.v.m. herbesmetting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag enrofloxoral drops meegekregen voor lizzy en moet haar daar nou 2 keer per dag mee behandelen. Dat 14 dagen. Gezien we er vroeg bij zijn, verwacht de dierenarts dat dit voldoende zal zijn en dat het na een dag of 4/5 al een stuk beter zal gaan. Ik heb inmiddels allemaal lekkere dingen in huis gehaald voor lizzy. Hopelijk gaat het lukken om de medicijnen met wat lekkers bij haar naar binnen te krijgen, want met een spuitje is echt drama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vanochtend gelukkig gelukt om de medicijnen zonder al te veel moeite bij Lizzy naar binnen te krijgen. Met wat Beaphar brokken en wat verse kruiden wil ze het gelukkig wel hebben, al twijfelde ze eerst wel. Want met medicijnen eroverheen ruikt en smaakt het natuurlijk anders dan normaal. Hopelijk blijft dit zo doorgaan want dat scheelt een hoop stress voor ons allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicijnen geven gaat nog steeds goed gelukkig. Lizzy eet netjes haar brokjes en verse kruiden op als er medicijnen overheen zitten. Je ziet haar wel elke keer opnieuw twijfelen, maar als het zo door blijft gaan, ben ik dik tevreden.

We zitten nou op dag 3 van de kuur en ik moet zeggen dat ik nou al verschil merk, waarschijnlijk omdat we er heel snel bij waren.

Naast haar medicijnen krijgt Lizzy nou ook gedroogde echinacea om haar weerstand te verhogen. Stamper krijgt dit ook omdat ik denk dat beide konijntjes nou wel wat extra ondersteuning kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft Lizzy sinds vandaag weer een terugval. Ze heeft opnieuw last van hevige niesbuien en ik heb helaas ook weer snot gezien. Een enorme tegenvaller omdat de behandeling in eerste instantie zo goed aan leek te slaan.

We moeten nog 5 dagen, hopelijk is ze daarna snot vrij maar op het moment heb ik daar even een hard hoofd in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inmiddels toch weer beter gelukkig. Ik heb haar de hele morgen ook nog niet horen niezen.

Nou maar hopen dat ze straks niet opnieuw een terugval krijgt.

Kan iemand mij misschien vertellen hoelang je enrofloxoral mag blijven geven? Ik heb een kuur gekregen voor 14 dagen maar gezien ze op dag 9 een flinke terugval heeft gehad, is het misschien beter om nog even wat langer door te gaan. Ik heb ook nog genoeg.

Wat zouden jullie doen nog even wat langer doorgaan of niet? Ik weet niet of dat kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zostraks de dierenartspraktijk gebeld om te vragen hoelang ik nog enrofloxoral mag blijven geven. Ze krijgt het vandaag precies 14 dagen. In overleg is besloten dat ik het nog 2 dagen mag geven. Is het daarna nog niet helemaal over of het komt meteen weer terug dan moet ik opnieuw contact met de praktijk opnemen en zullen we een andere behandeling moeten starten.

Gisteren leek het helaas toch weer iets minder te gaan maar vandaag gaat het wel weer goed.

Even afwachten dus hoe het verder zal gaan.

Ik ben nog steeds bang dat Stamper misschien ook besmet is, maar zolang hij geen erge niesbuien heeft en ik geen snot bij hem zie, zit het vast wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten! Ik moet eerlijk gezegd nog zien of het hierna echt helemaal over is.

De ene dag lijkt het verassend goed te gaan, terwijl het de dag erna zo weer mis kan zijn.

Je kan er geen touw aan vast knopen. Vandaag lijkt het helaas ook weer wat minder te gaan.

Waar dat mee te maken heeft is mij een raadsel. Ondertussen hoor ik Stamper zo nu en dan ook niezen.

Verder is het mij opgevallen dat zijn neusje een beetje vochtig aanvoelt.

Erge niesbuien heeft hij alleen niet en snot ook niet. Ik kan alleen maar hopen dat er bij hem geen sprake is van beginnende snot.

Ik blijf het uiteraard goed in de gaten houden, dat bij beide konijntjes. Het is wel een heel vervelend en lastig probleem.

Als ik straks weer met Lizzy naar de dierenarts moet, zal ik om draxxin vragen, dit gezien dit zo'n wondermiddel schijnt te zijn.

Hopelijk kent mijn dierenarts het en gebruikt hij het inmiddels al voor snot konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .