Ga naar inhoud

Niet te corrigeren gedrag.


Mi3k

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

Mijn voedster Floortje van bijna 8 maanden woont bij ons binnen tot we ons huis kwijt zijn en ze samen met een vriendje naar buiten kan.

Ze heeft een ren van ong 1,5 m2 als wij niet thuis zijn, en de hele woonkamer als we wel thuis zijn. In het begin ging dit erg goed, maar de laatste weken is ze niet meer te corrigeren in haar stoute gedrag. Ze weet heel goed wat niet mag want als we een schijnbeweging maken om op te staan houd ze snel op. We blijven maar consequent corrigeren, maar daar worden we af en toe zo moe van dat ze maar weer in de ren gaat.

Verder is ze heel erg tam, komt vaak even gedag zeggen door haar koppie tegen je been te duwen en houdt heel erg van aaien.

Volgende week laat ik haar steriliseren in de hoop dat ze daar iets rustiger van wordt, ook vanwege de kans op kanker in haar baarmoeder. Natuurlijk is het het beste om haar samen met een mannetje buiten een mooi plekje te geven, maar de verkoop van ons appartement schiet gewoon niet zo op als we gehoopt hadden.

Is er iemand die tips kan geven om deze periode te kunnen overbruggen? Of een oorzaak kan bedenken voor haar gedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht niet te veel van een castratie, mijn voedster is nog precies dezelfde als voor haar operatie, met dezelfde fratsen, alleen rijdt en sproeit ze niet meer zo.

Wat doet ze dan wat ze niet mag? Hier hebben we het eigenlijk gewoon zo ingericht dat ze niet echt wat kunnen doen wat niet mag. Aantrekkelijke randjes zijn afgewerkt met hoekprofielen, planten staan hoog, kabels weggewerkt.. Er is 1 krukje waar ze graag aan knagen, maar goed, laat ze dat ding dan maar slopen als ze dan van de rest van het meubilair afblijven ;)

Ik moet wel zeggen dat ze toen ze apart zaten ivm de castratie van mijn voedster ze veel meer rotzooi uithaalden dan nu ze samen zitten. Toch verveling denk ik. Kun je haar niet nu al een maatje geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af wat ze doet wat niet mag, konijnen zijn geen hondjes die luisteren naar wat jij zegt. Als er kabels liggen waar ze bij kan of ze aan bijv de meubels knaagt zul je deze zelf af moeten schermen, je konijn gaat niet begrijpen dat ze daar niet aan mag komen.

Het beste om 'ongewenst gedrag' af te leren is ze genoeg af te leiden, uit te dagen of dingen waar ze niet aan mag zitten weg te zetten of voor haar een kamer/ruimte te creeëren dat konijnproof is.

Hier lopen de konijnen ook los, maar in hun eigen kamer, helemaal konijnproof, er staan geen dingen waar ze niet aan mogen komen, alles daar mag gesloopt worden en ze kunnen lekker loslopen, ideaal.

Een maatje is wel een levensbehoefte ja, dat kan een hoop verveling weghalen want misschien doet ze ongewenste dingen puur uit verveling.

Ik zou even bedenken in hoeverre je nu dingen kunt veranderen/aanpassen en of dat helpt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al vaker gedacht om alvast een ram erbij te doen, maar het probleem is dat ik ze overdag niet meer dan 1,5 m2 kan geven met zn 2-en. Daarnaast is er een beoogd maatje voor haar maar dat is een echt buiten konijn.

Het meest vervelende is het gekrab op het parket, ik heb al meerdere dozen neergezet waar ze in kan graven eentje zit zelfs vol papier snippers. Ze gaat er ook vaak in maar ondanks dat graaft ze ook veel op de vloer met de nodige krassen tot gevolg. Daarnaast ligt er een handdoek en meerdere matten om op te graven. Blijkbaar is dit niet voldoende.

Meer tips zijn heel erg welkom!

Verder heb ik de snoeren allemaal weggewerkt dus die zijn (nog) geen doelwit. Wel hebben we haar liever niet op onze stoffen bank omdat ze dan ook in de vensterbank kan bij de orchideeen die ze nogal lekker vind.

Ik kan in het uiterste geval de keuken weer afsluiten maar dan kunnen we er zelf zo moeilijk meer bij en dat zal ze niet echt leuk vinden na al die maanden van vrijheid.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier geen ervaring bij, maar heb mijn konijnen boek er even bijgepakt. :whistle2:

In het algemeen staat er:

Zeg gewoon nee!

Leer ze de betekenis van het woord nee.

1. Hou een waterpistool of plantenspuit bij de hand als je konijn los loopt in huis

2. Als je ziet dat hij iets doet wat je niet wilt: zeg nee!

3. Spuit water, richt op het lichaam, niet het hoofd

Maar sinds jouw konijn duidelijk weet dat hij het niet mag heb ik nog wat paragrafen doorgesnuffeld.

Een paragraaf zegt dat je een deel van de kamer kunt afschermen met hekjes (dog pen) en dan een sheet of 'no-wax flooring' kunt kopen, maar dat lijkt me niet de eleganste oplossing

Parket lijkt me trouwens niet echt lekker graven - dus misschien is het een gedragsprobleem veroorzaakt door eenzaamheid. Vrij zeker dat extreem veel graven op de lijst staat.

Maar misschien verdwijnt het gewoon als je haar steriliseert - je weet nooit. Niet erg veel hulp hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .