Ga naar inhoud

Voedster bang of dominant gedrag?


Merel1

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

ik heb een Teddy dwerg konijn, en ze heet Liz.

Ik kreeg haar in December 2012, en toen was ze 8 weken oud.

nu sinds 3 maanden knort ze als ik haar uit haar hok op wil pakken, ze zet grote oren op en je ziet dat ze alert is. eerst was het alleen knorren, maar nu valt ze me ook aan als ik haar op wil pakken, ze rent als een gek door haar hok heen. knorren, krabben, bijten, tegen je hand aan springen. Dit gedrag vertoont ze ook als ik haar bijvoorbeeld een tijdje in de woonkamer heb lopen en ik haar weer op wil pakken. maar nu vraag ik me af, is dit dominant gedrag, of is ze gewoon heel angstig? Want als ik haar eenmaal opgepakt heb is het allemaal weer goed.. is er helemaal niks aan de hand, doet ze hartstikke lief. ik snap niet wat ik dan fout doe, ik storm niet op haar af, ik ga er rustig naar toe en zit ongeveer op dezelfde hoogte als het konijn, en zit meestal gewoon een tijdje bij haar voordat ik haar oppak.

Wie kan mij hiermee helpen?

Merel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Welkom op bunnybunch :)

Jouw voedster reageert op het oppakken. Voor konijnen is dat heel erg beangstigend, omdat het prooidieren zijn. In de natuur worden ze misschien 1 keer in hun leven opgepakt, en dat overleven ze dan meestal niet.. Het beste kun je je konijn gewoon lekker met 4 pootjes op de grond laten, haar zelf in en uit het hok laten lopen en haar alleen maar oppakken als het echt nodig is om medische redenen. Ik heb zelf ook een langharige voedster, die moet je helaas wat vaker lastigvallen. Ik lok haar altijd in een reismandje als ik haar ga knippen, dan hoef ik haar niet op te pakken en dat scheelt alweer wat stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp hou je haar alleen? Het kan zijn dat ze zich eenzaam voelt zonder vriendje (gecastreerde ram) en hierdoor kunnen konijnen gedragsproblemen ontwikkelen. Grote kans dat ze liever wordt als je haar een vriendje geeft waar ze alles mee mag delen :) Ik weet ook niet of ze altijd vrij mag lopen of ook veel opgesloten zit in het hok? Konijnen die niet genoeg ruimte krijgen willen ook nog eens dit soort gedragsproblemen ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eefje,

Dankjewel!

hm ja inderdaad. ik zit best vaak gewoon met mijn konijn op schoot bijvoorbeeld als ik tv kijk en dat vind ze heerlijk ligt ze helemaal lang uit. ik vind het ook leuk om hem op schoot te hebben. En als ik haar dan helemaal niet meer kan oppakken en alleen kan doen als het nodig is, vind ik dat toch wel erg jammer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi HJW,

Ja ik houd haar idd alleen. ik zou van me ouders er ook niet een konijn bij mogen, erg jammer :(

Ze heeft een een hok van 2 meter lang, en ze mag er vaak uit. buiten in de tuin heb ik een grote ren staan, en binnen huppelt ze ook zo nu en dan rond! eerste paar maanden vertoonde ze dit gedrag helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, wat is jammer he.. Als je daar een liever konijn van krijgt dat je niet meer bijt en niet meer bang van je is.. Er zijn veel konijnen die zelf een aai komen halen, of zelf bij je komen liggen als ze dat willen. Als baasje moet je je verwachtingen aanpassen aan de aard van het dier, want andersom gaan ze dat niet doen, daar krijg je gedragsproblemen van. Deze ontwikkelen zich altijd over een langere termijn, net zoals positieve gedragsveranderingen. Mijn konijnen waren in het begin heel erg bang, het heeft maanden geduurd voor ze zich op hun gemak voelden. Nu lopen ze de hele tijd achter me aan en komen vaak bedelen voor iets lekkers. Mijn voedster mag ik inmiddels steeds vaker aaien, mijn ram moet daar niks van weten. Jammer, ja, een beetje wel, maar ik vind het fijn dat ze zich steeds meer op hun gemak voelen en ben al hartstikke blij dat ik mijn voedster nu af en toe mag aaien. Konijnen zijn nou eenmaal geen levende knuffels, hoewel die van jou aardig in de buurt komt als ik het zo hoor. Niet meer oppakken lijkt me een kleine opoffering om je konijn zo gelukkig mogelijk te maken, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niets toe te voegen.

Een konijn hoort niet alleen te zijn en oppakken hebben ze niet graag.

Zolang ze heel klein zijn laten de meeste dit toe,je konijn begint nu te puberen en de hormoontjes zijn er.

Nu ze ouder wordt laat ze duidelijk zien dat ze het oppakken niet fijn vindt.

Er zijn heel weinig konijnen die dit laten gebeuren zonder morren.

Helaas hebben konijnen ten onrechte de naam van knuffelkonten te zijn.

Een konijn is het meest gelukkig met een gecastreerd soortgenootje.

Mijn gecastreerd rammetje wordt supergraag gestreeld, komt kusjes geven maar hem oppakken laat hij niet toe.

Mijn voedster is van een ander kaliber, zij wordt liefst met rust gelaten momenteel.

Binnenkort wordt ze gesteriliseerd en ik hoop dat ze iets vriendelijker wordt, vooral naar haar ventje toe ;)

aangepast door Leeuwtje1979
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .