Ga naar inhoud

Wat kun je zelf doen aan een konijn met gevoelige maag / darmen?


Aanbevolen berichten

Vanochtend heb ik mijn konijntje gelukkig weer op kunnen halen bij de dierenarts nadat ze opgenomen was i.v.m. stilliggende darmen. Het is de 4e keer in 12 maanden dat is gebeurd. Volgens de dierenarts is het ook een beetje pech: het ene konijn is nu eenmaal gevoeliger dan het andere. Ik moet zeggen dat de keuteltjes iedere eerst wel iets kleiner worden, maar ze blijft wel keutelen, eten en rondrennen totdat het 180 graden omslaat en dan is het ook echt ineens menes. Ik weet dat konijnen dit zeer goed kunnen verbergen omdat ze prooidieren zijn.

Volgens de dierenarts kan ik er zelf weinig aan doen. Maar is dat echt zo? Ik vraag me af of ik, als haar keutels kleiner worden, haar toch wat ondersteuning kan geven met 2x daags Ciseral evt. in combinatie met Metocloral. En eventueel wat extra water toedienen om er zeker van te zijn dat ze voldoende vocht opneemt? Ze drinken hier nl. uit een drinkbak, dus het is lastig om te zien of ze genoeg binnen krijgt. Het is zeker niet mijn bedoeling om zelf voor dokter te spelen, want als het mis is sta ik als eerste bij de dierenarts. Ik zou het liever wel voorkomen als dat kan.

Qua verzorging krijgen ze 2x daags afgepaste Trovet brokken, voldoende hooi en vers water, 's avonds een klein stukje winterpeen en heel veel ruimte om te rennen. Als ze erg verharen geef ik ze wat prozyme. Ze zitten buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen bijna hetzelfde als die van jou, ook vanwege de darmpjes (en kiesjes). Het enige wat ik anders doe is helemaal geen wortel of appel meer geven, want daar reageren ze soms ook op. En ik geef ze tweemaal daags witlof of andijvie of iets van stukjes komkommer. Daar zit heel veel vocht in. Als de keutels kleiner worden dan geef ik ze wat extra groente. Sinds ik ook tweemaal daags groente geeft naast tweemaal daags Trovet en hooi gaat het iets beter, maar helemaal voorkomen lukt mij ook niet.

Ik geef zelf pas medicatie als ze echt symptomen van gas gaan vertonen (i.o.m. de KKDA) en dan geef ik er ook nog pijnstiller bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram heeft ook nogal eens last van zijn darmen. Het is een stuk beter geworden sinds ik de kruiden uit hun dieet geschrapt heb en ze 's morgens en 's avonds groente krijgen, ipv alleen 's morgens. Omdat hij veel niet zo goed verdraagt krijgen ze witlof, andijvie en een klein stukje winterpeen, altijd met prozyme er over. Ook heb ik eerst flink biks geminderd, ik gaf hfst, maar het was moeilijk om ze dan op gewicht te houden, dus ben ik overgestapt op ss, daar kan ik minder van geven en dat wordt ook beter verdragen. Verder pluk ik nu regelmatig de bossen los haar uit zijn vacht, dat scheelt ook een boel. En als ze weinig hooi hebben gegeten krijgen ze een dag minder brokjes. Ik geef ook pas medicatie als hij echt niet meer wil eten en overleg dat dan eerst even telefonisch met mijn dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat zijn waardevolle reacties! Bedankt voor het delen. Wat me opvalt is dat jullie allebei 2x per dag een beetje groente geven. Ik ga dat ook maar eens rustig opbouwen, maar dan met andijvie en komkommer. En fijn om te horen dat jullie niet direct naar de medicijnen grijpen voordat er écht iets mis is. Kan ik dat idee meteen laten varen. Succes met jullie konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een van onze konijnen had dit ook constant. Op advies vd DA zijn we helemaal gestopt met groenvoer (als extraatje alleen nog gedroogde paardenbloem, brandnetel, enz.). Daarnaast minder voeren: konijn van 2 kilo maar 50 gram biks (SsSelective met 23% vezels), om het hooi- eten te stimuleren. Ze drinken alleen Spa Blauw. Het werkt geweldig, ze heeft geen last meer en is superhappy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn vorige konijnen lustte geen hooi. Een dieet op water en hooi was dan ook vreselijk, want hij hongerde zichzelf uit. Hij had altijd last van gas en eens in de zoveel tijd gingen we weer een pijnstillerspuit halen bij de dierenarts. Af en toe ging het totaal de andere kant uit en lagen er er dikke plakken stinkpoep.

Hooithee was de oplossing. Elke dag verse thee en het ging perfect.

Af en toe snaaide hij een plakje groentje of fruit.

Voor het gas (waarbij hij dan languit ging liggen en hijgen en zelfs luid zat te tandenknarsen) gaf ik hem een medicijntje tegen krampjes bij baby's. Infacol heet dat, te koop bij de Kruidvat o.i.d. Er was er eentje met sinaasappelsmaak en een pipetje. Ik gaf mijn dwergkonijn van nét geen kilo dan 1 pipetje. Een paar uur later ging hij naar het toiletje waar hij ook zo weer een paar uur op kon zitten. Vervolgens hupste hij weer lekker rond en waren de dwarse keutels en gassen er weer uit.

Overigens heb ik dit niet meer hoeven gebruiken na de hooithee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze konijnen had dit ook constant. Op advies vd DA zijn we helemaal gestopt met groenvoer (als extraatje alleen nog gedroogde paardenbloem, brandnetel, enz.). Daarnaast minder voeren: konijn van 2 kilo maar 50 gram biks (SsSelective met 23% vezels), om het hooi- eten te stimuleren. Ze drinken alleen Spa Blauw. Het werkt geweldig, ze heeft geen last meer en is superhappy!

Spa blauw bevat heel weinig calcium. Onze fantastische DA zegt dat ze zeker weet dat alle konijnen veel oduer zouden worden als ze allemaal verplicht Spa Blauw zouden drinken, omdat veel konijnen ten onder gaan aan nierproblemen (kalk). Aangezien ons vorige konijn Onk daaraan is overleden, slaan wij braaf Spa Blauw in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze konijnen had dit ook constant. Op advies vd DA zijn we helemaal gestopt met groenvoer (als extraatje alleen nog gedroogde paardenbloem, brandnetel, enz.). Daarnaast minder voeren: konijn van 2 kilo maar 50 gram biks (SsSelective met 23% vezels), om het hooi- eten te stimuleren. Ze drinken alleen Spa Blauw. Het werkt geweldig, ze heeft geen last meer en is superhappy!

hihi... spa blauw.. luxe konijntje..:mdr:

maar minder voeren? mijn NHD konijntjes krijgen met z'n 2en 50 gram SS..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om deze goede reacties te lezen. Ik heb ook een konijn wat nu al een aantal keer bijna of geheel verstopt heeft gezeten. Met veel dwangvoeren en darmstimulerende middelen uiteindelijk haar er weer bovenop gekregen. Vorige week was het weer raak... Na het lezen van de berichten hier haar een stukje komkommer gegeven (normaal krijgt ze dat niet omdat ze gelijk gigantisch aan de diarree gaat, maar haar keutels waren zooo droog!)

Vanochtend had ze erg natte keutels maar nog steeds erg klein... Waren niet de blindedarm keutels overigens. Ik blijf stoeien met het zoeken naar het juiste dieet. Ik gebruik ook prozyme en sanofor veendrenkstof roer ik door de brokken, dit zijn science selective brokken voor het oudere konijn. Nu pers ik ook dagelijks ananassap.

Wat zijn die trovet brokken? Waarom precies voeren jullie die?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovetbrokken zijn brokken die op de een of andere manier vaak heel goed helpen bij konijnen die snel last hebben van haakjes. Met haakjes gaan ze minder goed eten en dan krijg je dus darmproblemen.

Ik heb zelf 1 konijn met gevoelige darmen. Zij krijgt dit met name gauw door stress en helaas voor haar is het nou net een stresskip, maar inmiddels ben ik er wel achter dat het juiste eten die reactie heel erg kan verminderen.

Of het het juiste eten is voor alle konijnen weet ik niet hoor, het ene konijn is het andere niet en wat bij de een kan werken werkt bij de ander misschien averechts.

Maar wat bij haar werkt is gewoon GEEN suiker. Automatisch krijgen mijn andere 3 konijnen dat dus ook niet, maar volgens mij komen ze er niks door te kort. Ze krijgen dus geen appel, geen wortel, niks geen fruit. En weinig brokjes, zo'n 12-14 gram per kilo per dag nu.

Wat ze wel héél veel krijgen is groenvoer. Gras gras en nog eens gras, allerlei soorten. Paardebloemen, weegbree, snijbiet, aardbeibladeren, andijvie, wortelloof, venkelblad, verschillende soorten wilgentakken met bladeren, goudsbloemen, dovenetel, etc.etc.

Ik maak iedere dag een rondje rond mijn huis en verzamel zo al gauw per konijn een halve kilo tot een kilo groenvoer, en die emmers en dozen kiep ik in de ren. In de winter moet ik het helaas wel kopen, maar voor mijn konijnen werkt dit gewoon goed. Heel natuurlijk ook eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker reageert mij konij ook erg slecht op, daar krijgt ze plakpoep van, goed regelmatig eten, met een beetje witlof,andijvie, en stukje winterpeen, bij verstopping, gelukkig herken ik het nu gelijk, aan de metocloral, carpofen en ik heef haar duphalac,laxeermiddel van de drogist, meestal gaat het binnen een dag dan weer beter

aangepast door jolanda1965
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! Bedankt voor de info! Ik ga mij eens inlezen in die trovet brokken en het verschil tussen die en de ss mature.

Ik zou mijn konijnen ook zooo graag meer groenvoer geven maar elke keer als ik het probeer (stukje witlof of andijvie zo groot als een postzegel) gaat 1 van de twee gegarandeerd aan de diarree.... En met die gore vliegen nu vind ik dat erg tricky... Dus daarom geef ik nog steeds wortel en appel, al zou ik graag anders doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .