Ga naar inhoud

voortanden verwijderd, wat een vooruitgang!


Calypso

Aanbevolen berichten

Half mei kocht ik een nhd rammetje van bijna 5 maanden oud. Ik was op slag verliefd toen ik hem zag, ook al was ik helemaal niet van plan om een konijn te kopen! Eerst thuis even overlegd en het één en ander opgezocht, en daarna ben ik hem gaan halen. Het was mijn eerste konijn en zoals ik me had laten vertellen had ik goed gelet op mooie heldere oogjes, mooie vacht, geen diarree enz. Wat ik helaas niet wist, was dat bij dwergkonijnen regelmatig een verkeerde stand van de tanden voorkomt. En wat denk je, mijn konijn zijn voortanden groeiden al snel alle kanten op. De bovenste groeiden naar beneden toe uit elkaar. Onderaan had hij er maar 1 en de andere raakte de bovenste tanden niet omdat hij een beetje een overbeet heeft.

Toen ik hem eind juni liet castreren heeft mijn DA de tanden geknipt en ze zei dat die weer snel zouden aangroeien en telkens weer opnieuw geknipt zouden moeten worden (nu weet ik ondertussen dat knippen slecht is, maar toen nog niet). Dat vond ik maar heel triestig voor het konijn. Ik kan hem wel aaien, hij komt zelf af om dat te vragen en hij eet uit de hand. Maar optillen is hij niet gewend en vindt hij vreselijk. Dus als ik hem dan elke keer zou moeten vangen in zijn buitenren, dan zou hij al gauw bang van me worden. Bovendien is het uiteraard niet alleen een stresvol gedoe met die tanden, maar kon hij ze ook niet fatsoenlijk gebruiken. Ze zaten eerder in de weg. Toen heb ik op internet gelezen dat tandloze (voortanden bedoel ik dan) konijnen heel goed hun plan kunnen trekken. Ik had dat zelf al aan mijn DA gevraagd of het dan niet beter zou zijn om ze te trekken, maar zij was van mening dat ze ze nodig hebben om hun voedsel te kunnen pakken. Maar na de internetverhalen ben ik ermee naar een dierenkliniek gegaan en zij vonden het ook beter om ze te verwijderen, zeker omdat hij nog zo jong is. Zo gezegd zo gedaan, 11 juli zijn ze verwijderd. 's Avonds at hij al weer goed en tot mijn grote verbazing begon hij smakelijk hooi te eten! Daarvoor at hij amper hooi, maar nu gaat het vlotjes naar binnen. Hij kon dat met die rampzalige tanden waarschijnlijk niet goed pakken. En aangezien hij zijn voortanden niet kon gebruiken voor wat ze dienden, zaten ze hem alleen voor alles in de weg. Ook het drinken van de nippel gaat zoveel vlotter. Wat ben ik blij dat ik het laten doen heb! Wortel eet hij ook nog met gemak, maar moet ik wel in reepjes van een paar cm snijden. Hij kan ze natuurlijk niet afknagen. Maar voor de rest eet hij veel gemakkelijker als voorheen en moet ik eigenlijk niets speciaal klein maken ofzo.

Sinds dit weekend heeft hij ook een vriendinnetje gekregen, (deze keer goed op de tanden gelet!) waar hij dolblij mee is. Nu maar hopen dat die ontbrekende tand niet ooit is afgebroken en terug gaat groeien. Maar goed, in het ergste geval moet die dan ook verwijderd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal ben ik hier geen voorstander van, vaak doen mensen het omdat ze het "knagen" vervelend vinden. Maar in jou geval is het fijn dat het zoveel beter met hem gaat en hij zich er zelf fijn bij voelt! Nu kan die tenminste lekker zijn ding doen zonder steeds last te hebben van zijn tandjes. Ik vind het slim van je dat je even hebt doorgevraagd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege knagen? Ik hoop toch niet dat daar een da aan meewerkt..

Een van mijn konijntjes had ook de zogenaamde 'olifantentanden'. Nog voor de eerste knip/slijpbeurt (bij mij dan) heb ik ervoor gekozen om ze te laten verwijderen, ze was toen een paar maanden oud. Mijn da in Deurne wees me daar toen op dat dat kon. Kleine 150 euro armer, maar madam kan alles. Sterker nog, als ik haar betuttel door dingen klein voor haar te maken, dan wil ze het niet. Mits niet te groot, eet ze dingen liever zoals de rest het ook krijgt. Mijn ervaring is dus dat ze hun weg inderdaad wel vinden :) Konijntjes zijn wat dat betreft zeer vindingrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij zich nu veel beter voelt en dat hij een vriendinnetje heeft!

Mijn Bobo heeft ook geen tanden meer. Bij hem groeiden ze ook heel scheef (de ondertanden naar links en de boventanden naar rechts). Ze zijn een paar keer geknipt in de hoop dat ze weer recht op elkaar zouden gaan groeien (toen wist ik ook niet dat knippen eigenlijk niet goed is) maar ze groeiden steeds weer scheef terug en ik merkte aan hem dat als ze 'te lang' werden dat hij er veel last van kreeg met eten. Toen zijn tandjes eruit waren gehaald moest hij wel even zijn weg vinden, maar hij lijkt echt nergens meer last van te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meen je dat nu dat mensen ze ook laten verwijderen voor het knagen? Dat zou niet eens in mij opkomen. En omdat ik eerst bij een aantal DA heb geinformeerd voordat ik de ingreep liet uitvoeren, zou het mij inderdaad verbazen dat ze daaraan meedoen. Enkele die ik opbelde waren van mening dat hij zonder zijn tanden zijn plan niet zou kunnen trekken en dat ze beter elke 3 weken gevijld/geslepen zouden worden. De verhalen op internet bewezen dan weer het tegendeel. Andere DA die wel ervaring hadden met ze te trekken, vonden het veel diervriendelijker om hem 1 x een zware ingreep te laten ondergaan dan elke 3 weken weer terug te moeten komen. Super tamme konijnen hebben er misschien minder stress van, maar de mijne duidelijk wel. Ik vond het een moeilijke beslissing, maar toen ik zag dat hij hooi at nadat zijn tanden geknipt waren, en daar weer mee stopte toen ze weer groeiden (na 2 weken al!!!! aangezien ze 2mm per week groeien), heeft dat voor mij de doorslag gegeven. Hij had er duidelijk last van. Hij heeft ook een buitenren en ik zag ook dat het gras eten hem niet meer zo goed af ging met die olifantentanden. Achteraf weet ik nu ook dat het drinken aan de nippel moeilijk ging. Ik dacht eerst dat hij heel veel dronk, maar dat kwam natuurlijk omdat hij het drinken er niet vlot uit kreeg. Nu gaan de luchtbelletjes veel vlugger en kan hij vlot drinken. En ik ben vooral blij dat hij nu wel hooi eet! Het enige waar hij in het begin wat handigheid in moest vinden, was het afbijten van grasstengels en klaver. Maar nu heeft hij de oplossing gevonden, hij neemt ze tussen zijn kiezen en trekt er dan aan om het vervolgens naar binnen te sloeberen.

Ik schrijf mijn verhaal hier op, in de hoop dat mensen zich niet van de wijs laten brengen dat een konijn zijn plan niet kan trekken. Natuurlijk vind ik het zelf alleen een optie wanneer het gebit zo scheef staat dat het niet te corrigeren valt en wanneer de kiezen wel goed staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook had ik een beetje schrik voor het koppelen. Ik dacht : stel dat het andere konijn zijn tanden gebruikt, dan kan hij zich niet goed weren. Zijn vriendinnetje is nog een jong konijntje van 8 weken, welke nog niet zo fel reageert en het koppelen ging prima, gelukkig! (was uiteraard voor mij ook de eerste keer) Nu maar hopen dat zijn vriendinnetje lief blijft als ze volwassen wordt, maar nu liggen ze lekker tegen elkaar aan, eten samen, fantastisch om zien. Ik heb alleen de ren verkleind zodat er weing groen staat, want ben anders bang dat het kleintje aan de platte gaat (ook al heb ik eerst een week in een binnenhok elke dag wat groen gegeven om te wennen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .