Ga naar inhoud

Hoeveel drinken jullie konijnen?


Jessica0502

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik mijn eigen konijnen en mijn oppaskonijnen aan het schoonmaken.

Het viel mij op dat mijn opppaskonijnen 'veel' drinken. In ieder geval meer dan mijn eigen konijnen.

Of mijn konijnen drinken te weinig.

Mijn eigen konijnen zijn Nederlandse dwerghangoren. Zij hebben een waterfles van 600 ml.

Hier drinken ze met zijn tweeën nog geen 200 ml water per dag.

Mijn oppaskonijn is een Franse hangoor.

Zij drinkt per dag 4x een bakje van 200 ml leeg.

Als ik haar vers water geef, begint ze gelijk met drinken.

Is dit normaal voor een Franse hangoor?

Mijn andere oppas konijntje is een 'ieniemini' dwergkonijntje.

Nog geen halve kg denk ik. Deze drinkt ook een flesje van 200 ml per dag leeg.

Nu is mijn vraag: Hoeveel drinken jullie konijnen per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron; http://www.allesoverfransehangoren.nl/fransehangoorendrinken.html

De meests franse hangoren drinken tussen de 400 ml en 1 liter. Als ze veel groenvoer eten zullen ze ook minder drinken. De gewone drinkflessen die te koop zijn in de winkel zijn niet geschikt voor en franse hangoor. De "balletjes"systemen waar deze flessen mee werken daar krijgen ze te weinig water uit. tik maar eens met je vinger tegen het balletje net zo lang totdat jij er een lier water uit hebt, dan hangen de vellen aan je vinger!! Een franse hangoor zal daardoor minder gaan drinken , gefrustreerd aan de fles of gaas staan rukken om het op een of andere manier sneller te laten gaan. Kortom geen aanrader voor deze grote rassen. Daarnaast zijn de balletjes flessen ook niet te reinigen. Hiernaast vindt je een geschikte "fokkers" fles, die je van buiten kunt vullen, gemakkelijk te reinigen is ( zelfs in de vaatwasser) en lekt niet. Deze flessen werken met een zogenaamd "pin" systeem en de hoeveelheden water die er uit komen per keer zijn veel groter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel mijn konijnen precies drinken weet ik niet. Het wisselt ook per dag. In hun drinkbak gaat zo'n halve liter. Soms is hun drinkbak aan het einde van de dag helemaal leeg maar soms ook niet. Met dit warme weer drinken ze in elk geval meer dan normaal. Daarnaast drinkt Lizzy meer dan Stamper.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide oppaskonijnen krijgen veel voer.

Ik denk dat dit ermee te maken heeft. De Franse hangoor krijgt ook gemengd voer.

Op dit moment ben ik het gemengd voer aan het afbouwen en probeer meer biks te geven.

Ik heb nu wel het idee dat ze iets minder drinkt

Mijn eigen konijnen drinken ook niet superveel.

Met dit weer geef ik wat groente, die ik van te voren even onder de kraan gehad heb.

Zo krijgen ze weer wat vocht binnen.

@Noor88: Heb je het al gemeten? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jessica.. haha nee vergeten... het zijn korte en slechte nachtjes deze dagen en vlak voor het werk ben ik al blij dat ik aan vers water denk... laat staan afmeten. morgen weer proberen.

Ik heb de tip die hier gegeven werd opgevolgd en stukjes appel in het water gelegd. Toen ze in het water lagen moest hij er niets van hebnben maar toen ik ze er later uithaalde (wel nat dus) waren ze in 1 keer op. met groente lijkt me dat ook super want junior is gek op groente

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fles van 600 ml, die eigenlijk elke dag wel leeg komt. Ook hebben ze een drinkbakje die vaak ook leeg is.

Ik heb twee dwergkonijnen, de één weegt ongeveer 1,5 kilo en de ander schat ik rond 1 kilo. Maar nu het zo warm is, drinken ze wel meer dan anders.

Mijn oppaskonijn, die drinkt pas weinig! Er hangt een flesje van 300 (320?) ml aan haar hok, elke dag is daar zo'n 1/6 van uit. Dus ongeveer 50 ml per dag. Echt heel weinig vindt ik! Ik schat het konijn zeker wel 2 kilo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen drinken vreselijk weinig. maar ik vind ook dat ze weinig eten. Daar waar mijn vorige konijn alles binnen een dag opvrat, doen deze twee dat totaal niet.

Ik heb 3 dagen geleden de waterfles gevuld en er is nauwelijk wat uit.

Ik ben hier erg van geschrokken (zondag al) en vul hun eten nu maar aan met komkommer enzo, zodat ze vocht genoeg binnen krijgen, want helemaal niet drinken, vind ik niet echt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes zij gewend om uit een flesje te drinken.

Ik heb het vorige week geprobeerd met een bakje.

Barney pakte deze op en smeet 'em het hok door.

Geen succes dus :lol:

Ik heb ook nog wel een hangend bakje, misschien moet ik dat eens proberen.

Mijn konijnen staan in de slaapkamer aan de noordkant. Hier is het rond de 22 graden ongeveer.

Misschien drinken ze daarom niet zo veel

@plotiemoos. Ik geef ze ook stukjes komkommer. Alle andere groenten houd ik eerst even onder de kraan.

Zo krijgen ze wat extra vocht binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk merk waterfles heb je?? Ik heb hele slechte ervaringen met ferplast.

Die zijn inderdaad heel slecht. De mijne kwam niks uit waardoor mn konijnen uren zonder water zaten.

Ik heb dan nu een silo omdat ze door dat trauma geen flesjes meer willen. En buiten een bakje. Ze drinken een paar 100ml per dag beetje afhankelijk van de warmte.

Maar ze krijgen bijv ook natte andijvie en witlof waar ze vocht uit halen.

Heb sinds een paar dagen de fles er weer bij voor snachts maar er gebeurd nog steeds niks mee :P

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

miss moet je het water per dag verversen en niet 3 dagen erin laten dat is een hoop verschil ;)

Ik ververs het water elke dag, heb geen zin in een groen flesje, en de konijnen ook niet, vermoed ik.

Ik heb idd ferplast, en de eerste 4 weken hebben ze hem prima gebruikt, nu talen ze er neit na, als ik emt mijn vinger langs het balletje ga, krijg ik een antte vinger.

Ben nu over op een waterbakje, maar die plassen ze vol.........

zucht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .