Ga naar inhoud

citroen??


Ansgek

Aanbevolen berichten

Een konijn krijgt standaard geen citrusvruchten geloof ik (dan dnk ik aan appelsien, kiwi,..) dus citroen ook niet. Lijkt mij niet goed voor ze.

Kiwi kan geen kwaad hoor. Hier krijgen ze het dagelijks en nog nooit last van gehad *pakt hout vast*. Natuurlijk wel niet overdrijven in hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, maar ik keek op een lijstje met welk fruit ze mogen en sinaasappel en mandarijn (en kiwi) mogen ze wel, maar bij de goede en giftige dingen stond niets over citroen, dus toen vroeg ik me dat af. :bounce:.

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist het ook niet en ben dus even gaan googlen:

http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090614073848AA752g7

Ze raden het groten deels af om 2 redenen:

- Het konijn zou het toch niet lekker vinden door de geur van de citroen

- De zuren kunnen het maag-darm stelsel van het konijn overhoop halen

1 persoon zegt dat een kleine hoeveelheid geen kwaad kan, maar dat ze het waarschijnlijk toch niet lekker zullen vinden. Een grotere hoeveelheid zou volgens deze persoon wel schadelijk zijn.

Ik zou het gewoon niet doen zo lang je geen volmondig 'ja' kunt zeggen.

Ik zelf geef helemaal geen fruit aan mijn konijnen omdat mijn ram daar absoluut niet tegen kan en het ook nog eens ongezond is voor je konijn door de vele suikers.

Edit: ik geef alleen in specifieke gevallen een bepaalde vorm van fruit omdat ze dan juist goed werken (gedroogde papaja bij verharing, verse zelfgemaakte ananassap bij verstopping etc). Maar ook dan geef ik het met mate!

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het googlen :) ik heb ze vanochtend een klein stukje (iets van 2/3 hapjes) gegeven, ze vonden het erg lekker, vooral Sientje maar die houdt sowieso van zuurheid. Ze hebben geen buikpijn gekregen, maar ik ben ook niet meer van plan om het te halen voor ze. Ik geef mijn konijntjes niet veel fruit (telkens een stukje per konijn in de avond) maar ze hebben het wel nodig omdat ze erg actief zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, niet iedereen raadde het af en ik help vaak bij een konijnenfokker en die zei dat het best kon, maar dat ik zeker niet te veel mocht geven en dat ze moesten wennen, als ik het vaker zou gaan geven. En ik vind citroen eerlijk gezegd best wel lekker :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik, zoals een mens wel chocola en druiven mag, mag een hond dat niet en konijnen mogen dan wel weer pitloze druiven (maar die geef ik niet omdat die waarschijnlijk besproeid zijn)... Maar een fokster moet het wel weten (tenminste fokster, ze houdt de konijntjes liever bij haarzelf)... En voorlopig zorg ik ook dat de citroenen opraken, zonder ze aan de konijnen te geven, hoe? Ik ga voor mijn blog kijken of al die nagelweetjes waar zijn en 1 van die weetjes is: wist je dat als je elke dag een glas met citroensap drinkt, dat je nagels er sneller van groeien en er sterker van worden? Maar het gaat niet over mijn blog, maar over de konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

"De volgende voedingen zijn absoluut niet goed voor het konijn en bij te grote hoeveelheden kan uw konijn daar zelfs aan overlijden. Geef nooit ui of prei, dit is direct toxisch. Geeft nooit bonen, erwten, mais, granen, haver, tarwe, aardappels en brood. Deze producten bevatten te veel zetmeel. Uiteindelijk kan uw konijn hiervan dunnere ontlasting krijgen en overlijden. Geef ook nooit cacao (chocola), avocado. pitten van fruit, pellen van citrusvruchten. Dit is giftig voor konijnen. Geef ook nooit noten, dit bevat veel te veel vetten. Geef ook geen snoep aan uw konijn. De meeste snoepjes voor konijnen bevatten juist voedingsstoffen die helemaal niet goed zijn voor uw konijn. Pas op met koolsoorten. Kool mag gegeven worden aan konijnen, maar een te grote hoeveelheid kan gas in de darmen geven."

http://www.dierenartspraktijk-frielink.nl/index.php?page_item=73

Link naar reactie
Delen op andere sites

LET OP! Niet geschikt of zelfs gevaarlijk

- Bieslook, Prei, Ui (Giftig)

- Aardappel (Teveel zetmeel)

- Graanproducten (ook geen brood)

- Granen (ook geen graanmengsels)

- Maïs

- Peulvruchten (bonen, erwten)

- Aardappelschillen

- Avocado

- Bieten

- Cacao/Chocolade

- Knaag -en likstenen (risico op blaasgruis/-stenen, beter wilgentakjes met mate om op te knagen)

- Koolsoorten (gasvorming)

- Noten (Te veel vet)

- Pitten van fruit, met name steenvruchten bijv. perzik

- Rabarber

- Schillen van citrusvruchten

http://www.dierenpoli.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=10

Link naar reactie
Delen op andere sites

LET OP! Niet geschikt of zelfs gevaarlijk

- Bieslook, Prei, Ui (Giftig)

- Aardappel (Teveel zetmeel)

- Graanproducten (ook geen brood)

- Granen (ook geen graanmengsels)

- Maïs

- Peulvruchten (bonen, erwten)

- Aardappelschillen

- Avocado

- Bieten

- Cacao/Chocolade

- Knaag -en likstenen (risico op blaasgruis/-stenen, beter wilgentakjes met mate om op te knagen)

- Koolsoorten (gasvorming)

- Noten (Te veel vet)

- Pitten van fruit, met name steenvruchten bijv. perzik

- Rabarber

- Schillen van citrusvruchten

http://www.dierenpoli.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=10

Ik zie hier bieten staan. Nu was ik net van plan om in de bunnybunchwebshop bietenruitjes te bestellen omdat ik hier hoor dat nijntjes dit lekker vinden. Is dit dan wel goed omdat het gedroogd is of zo? Of is het dat hele kleine hoeveelheden niet schadelijk zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

LET OP! Niet geschikt of zelfs gevaarlijk

- Bieslook, Prei, Ui (Giftig)

- Aardappel (Teveel zetmeel)

- Graanproducten (ook geen brood)

- Granen (ook geen graanmengsels)

- Maïs

- Peulvruchten (bonen, erwten)

- Aardappelschillen

- Avocado

- Bieten

- Cacao/Chocolade

- Knaag -en likstenen (risico op blaasgruis/-stenen, beter wilgentakjes met mate om op te knagen)

- Koolsoorten (gasvorming)

- Noten (Te veel vet)

- Pitten van fruit, met name steenvruchten bijv. perzik

- Rabarber

- Schillen van citrusvruchten

http://www.dierenpoli.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=10

goh ik wist helemaal niet dat dit op de site van mijn DA stond haha.

Overigens staat er NIET GESCHIKT of dodelijk boven.

Granen zijn niet bepaald dodelijk, maar wel ongeschikt. dit kan misschien net zo gelden voor de bieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .