Ga naar inhoud

Dilemma.. Wie kan mij ermee helpen?


Megan

Aanbevolen berichten

Vorige week maandag met mijn koppel naar de DA geweest. Voedster waarschijnlijk iets aan haar blaas. Antibiotica meegekregen, nu zeven dagen gedaan van de tien dagen. Moet dus tot woensdag geven, ik heb nog niet echt het idee dat het aanslaat, ze drinkt nog veel, plast veel en is niet altijd zindelijk. Ik moet de wc 2 keer per dag verschonen. Normaal deed ik dit 1 keer per dag. Verder moeten ze allebei in september ingeënt worden en moet er naar de kiezen worden gekeken van de ram. Daar zitten misschien haken op de kiezen.

Nu de antibiotica niet aanslaat, heeft de DA (konijnkundig) geadviseerd om haar te laten steriliseren. Zodat ze het helemaal kunnen bekijken van binnenin en er misschien een infectie in de baarmoeder of wat dan ook zit in plaats van enkel een blaasontsteking. Nu is het de zomerperiode (ouders op vakantie voor 6 weken) en is het voor mij lastig om haar nu te laten helpen. Ik ben alleen thuis en normaal doe ik samen met mijn moeder de medicijnen. Maar het kan ook niet echt wachten tot september. De voedster is een pittige tante en ze is erg lastig met medicijnen geven etc. Ik ben dan alleen thuis en ik vind het eng om haar te laten helpen binnen nu en een week.

Beetje vaag verhaal maar ik weet gewoon even niet wat ik moet doen. Hulp vragen aan vrienden, hopen op het beste, vrij vragen van werk en haar zo snel mogelijk laten helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand anders je misschien helpen? Sterilisatie is sowieso best een goed idee, veel mensen doen het al bij gewoon gezonde konijnen.

Het niet-zindelijk zijn zou ook kunnen komen omdat ze het toilet is gaan associëren met pijn (blaasontsteking is erg pijnlijk met plassen, tenminste bij mensen en katten), bij katten kan dit nog wel eens gebeuren. Staar je daar misschien dus niet blind op. Het vele drinken en plassen is een ander verhaal natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, zo'n ingreep is niet niks en zes weken zonder je vaste vertrouwde hulp erbij... maar je kan het hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is tien minuten lopen naar de dierenarts. Met de konijnen lopen (zo'n 5 kilo) duurt dus wel wat langer maar het is niet onmogelijk. Als ik niet kan of wil lopen kan ik altijd nog een kennis vragen met een auto. Het is dus wel een beetje een gedoe maar het is niet anders. Het levert alleen flink wat stress op en dit is met de reuma die ik heb niet altijd makkelijk. Ja, ik wilde haar eigenlijk al laten steriliseren en omdat de DA dat nu ook bevestigt, heb ik besloten om het toch te laten doen. Vind het alleen wel heel eng en ik hoop dat ze na de operatie snel weer gaat eten. Ook de hoge kosten zijn op het moment even niet zo leuk, maar daar is niets aan te doen.

Wat zijn jullie ervaringen met sterilisaties van voedsters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Amsterdam wat inhoudt dat de kosten vrij hoog zijn, over het algemeen zijn dierenartskosten buiten de Randstad lager heb ik het idee. Ik betaal in totaal zo'n 200-nog-wat euro voor een sterilisatie inclusief infuus en pijnstillers.

Als sjouwen lastig is, is het een idee om de draagmand op het zadel van een fiets te laten rusten en dat je zelf naast de fiets loopt? Dan hoef je alleen te balanceren, niet al het gewicht te dragen.

Heel veel succes ermee, het geeft soms heel wat zorgen, de beestjes... succes en hou ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hetzelfde hier gehad, veel plassen en dacht aan urinebrand, blaasproblemen, blaasgruis, maar uiteindelijk was het een ontsteking in haar stuitje, waardoor haar achterste iets hing en daardoor vaak verschonen en een vetbed noodzakelijk waren.

Maar een prednison kuur en veel rode paprika waren voldoende om het hele probleem op te lossen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie ben ik geen voorstander meer van. Kans is klein dat ze hierdoor minder gaan plassen. Bewijzen zijn er onvoldoende over de terugdringing van baarmoederhalskanker. Daar komt bij dat je in een gezond dier laat snijden. Bij een voedster toch een grotere ingreep en een buik inscicie.

ik laat ze tegenwoordig niet meer steriliseren, of het gedrag of iets maakt dat het onvermijdelijk is, maar niet vanwege de kanker.

Tegendeel moet nog bewezen worden.

Minder plassen door sterilisatie heb ik nog nooit van gehoord. Of is er veel witte plas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederkanker, niet baarmoederhalskanker. En het werkt 100%, aangezien de baarmoeder wordt weggehaald.

Er zijn twee argumenten tegen sterilisatie: narcose levert gevaar op en je weet niet wat de hormoonhuishouding op langere termijn doet (osteoporose bv?).

Omdat ik zelf ook twijfelde heb ik.het bij verschillende dierenartsen nagevraagd en zonder uitzondering raden ze de ingreep aan. Ook wanneer ik duidelijk erbij zei dat ik vroeg om een second opinion en het dus niet naar hun eigen spaarpot zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje dronk ook erg veel en als gevolg daarvan natuurlijk ook erg veel plassen en niet meer zo zindelijk als voorheen. Dat bleek uiteindelijk een tumor in de baarmoeder te zijn, nadat ze gecastreerd is, is het vele drinken en plassen ook over.

Nu wil ik niet zeggen dat dit bij jouw konijntje hetzelfde is, maar t zou kunnen. Na de operatie was ze er gelukkig snel weer bovenop. Over de kosten kan ik je niet veel vertellen, omdat ik t bij de universiteitskliniek moest laten doen en daar was t ongeveer 600 euro... Niet een prijs die ze bij een reguliere dierenarts vragen dus.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is EC ook al uitgesloten?

Want bij EC en dan een operatie gaat de weerstand nog verder omlaag en dit zijn ook symptomen bij EC.

Al kunnen het zeker ook symptomen met baarmoederproblemen zijn hoor.

Ik doe altijd eerst een combi van antibiotica + panacur en inmiddels eventueel carbachol om EC eerst uit te sluiten, omdat een operatie toch een slag is op de weerstand.

Voelt hij ook rare dingen aan de baarmoeder? Is de urine al onderzocht? Bloedonderzoek gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine of bloed is niet onderzocht. EC is niet ter sprake gekomen maar ik kan het nog even vragen. Sterrillisatie is het enige wat er geadviseerd werd. Naast het vele drinken en automatisch dus meer plassen en niet altijd zindelijk en dus een vieze kont heeft ze geen klachten. De DA zei dat het haar verstandig leek om haar helemaal te bekijken van binnen, zodat er problemen met de baarmoeder uitgesloten kunnen worden.

Is het heel erg egoïstisch dat ik het soms helemaal zat ben en zelfs twijfel om een nieuw huisje voor ze te zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees deze link maar eens: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel%20drinken.html

Persoonlijk ben ik het heel zelden voorgekomen dat dit met de baarmoeder te maken heeft, dan zie je vaak echt bloed in de urine oid vandaar dat ik me af vroeg of er wel urineonderzoek was gedaan. In deze zou ik dus urineonderzoek laten doen en eventueel start met behandeling van EC.

Ik snap wel dat het erg veel is, maar dat is inderdaad wel behoorlijk egoïstisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dit is niet de eerste keer in de jaar tijd dat ik ze heb dat ze ziek zijn, het is iedere keer weer wat. Iedere keer als ze weer mijn vertrouwen gewonnen hebben, gebeurt er weer wat. Daar word ik soms een beetje moe van. De kosten lopen op deze manier ook erg op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben een paar keer gas gehad, wat mede ook veroorzaakt werd door alle stressen en instabiliteit.

En nu heeft ze mogelijk EC wat ik vermoed gezien het vele drinken combinatie. Of iets met de nieren..

De diertjes kunnen er ook niks aan doen dat ze ziek worden, die hebben in een korte tijd ook enorm veel meegemaakt wat een enorme impact heeft op die diertjes, maar misschien dat ze in deze dan inderdaad beter terug kunnen naar de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gas werd niet veroorzaakt door stress of instabiliteit, want ze hebben het gekregen toen ze hier gewoon stabiel stonden in een goede en stabiele leefomgeving, maar ik ga me niet verantwoorden. Ze zijn 1 keer verhuisd en 1 keer naar een vakantieadres geweest en toen hadden ze nergens last van dus dat is dan geen stress. Maar ik zeg er wel niets meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd: als je voor een beestje kiest moet je er voor zorgen ook.

Ik snap best dat je er soms moedeloos van wordt als ze heel vaak ziek zijn. Maar als het zulke serieuze vormen aan begint te nemen dat je ze liever weg doet. Dan is dat misschien maar de beste optie, voor jou maar ook voor de beestjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gas werd niet veroorzaakt door stress of instabiliteit, want ze hebben het gekregen toen ze hier gewoon stabiel stonden in een goede en stabiele leefomgeving, maar ik ga me niet verantwoorden. Ze zijn 1 keer verhuisd en 1 keer naar een vakantieadres geweest en toen hadden ze nergens last van dus dat is dan geen stress. Maar ik zeg er wel niets meer over.

Ho wacht, dat was wat jij er toen ook van maakte met alles wat erbij komt. Je zat niet lekker in je fel en dat breng je feilloos over op de dieren...

Daarbij geef ik de nodige advies, maar op deze manier heb ik absoluut geen zin om die te geven ten nadele van de dieren helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic gaf aan dat het onstabiel was en stressig: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?70694-Ik-moet-het-even-kwijt&highlight=

Als een buitenstaander dat leest dan komt dat toch nogal over dat het zeker daardoor kan komen?

Ik zou echt contact opnemen met de opvang, want die urinebrand klinkt echt niet goed. Ik vind het heel zorgelijk dat je dierenarts geen urineonderzoek heeft gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik ook meer onderzoek laten doen voordat ik voor sterilisatie zou kiezen.

Door een urineonderzoek zou je een blaasontsteking uit moeten kunnen sluiten en door bloedonderzoek nierproblemen. Hier hebben twee konijnen ook eens veel gedronken door een keelontsteking, dus het zou ook nog een optie zijn om de DA in de bek te laten kijken. Ook kun je, zoals Aniek zegt, tegen EC behandelen in de hoop dat dat de symptomen verhelpt.

Dit zijn allemaal dingen die minder intensief te behandelen zijn dan een sterilisatie is, en waarschijnlijk minder zwaar zijn als je er even alleen voor staat. Mochten al deze testen negatief zijn, kun je altijd nog kiezen voor sterilisatie.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien verkeerd geformuleerd door in dat andere topic maar van stress was er geen sprake toen ze ziek waren. Ach, ik ben ook maar een mens he en soms zijn er omstandigheden maarja, die beestjes hebben daar absoluut geen last van gehad. Ze staan nu in een heerlijke ruime ren met alles wat ze nodig hebben.

En natuurlijk snap ik dat als je beestjes neemt je er ook voor moet zorgen. Ik ben dan ook zo dat ik om tien uur savonds voor 120 bij de spoeddierenarts zit hoor als er wat mis is met ze. En ik ga altijd gelijk naar de DA als er wat aan de hand is, zelfs alleen al bij kleine keutels of wat dan ook.

Ik ga het wel even met de DA overleggen om eerst meer onderzoek te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook absoluut dat je enorm goed voor je diertjes zorgt, maar je vroeg of het egoïstisch was, dan kan je van mij een heel eerlijk antwoord terug krijgen.

Betekend automatisch niet dat je slecht voor ze bent, ik denk beter dan menig ander baasje absoluut.

Persoonlijk zou ik voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan, want ik vind het buitengewoon vreemd dat er geen urineonderzoek is gedaan en wel antibiotica mee gegeven. Ook zou ik eens contact opnemen met de opvang of die misschien tips hebben of iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké sorry dat ik het verkeerd opvatte dan. Ik ga morgen even een andere dierenarts bellen waar ik geweest toen een van hen gas had, zij was ook wel konijnkundig, kijken wat zij ervan zegt. Daarna met de andere DA overleggen dat ik eerst wil dat er voor ec wordt behandeld (omdat de ram ook veel drinkt en veel plast, maar gelukkig geen vieze kont). Dan ook nog even voor de zekerheid de opvang bellen of zij advies hebben. Daarna zie ik wel verder haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .