Ga naar inhoud

Help mijn konijn eet karton en krijgt diarree


3lizabeth

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb nogal een probleem met mijn gecastreerde mannetjes konijn van 1 jaar oud, sinds de castratie knaagt hij overal aan en verveelt hij zich snel.

Nu heb ik hem een lekker kussen gegeven om op te liggen en kartonnen dozen om mee te spelen.

Overdag als ik werk zit hij in een ruime ren om zijn kooi heen, zodat hij niet zijn kooi in hoeft, maar wel erin kan, ben ik thuis dan loopt hij vrij rond.

Echter eet hij nu stof van het kussen en karton van de doos en sindsdien heeft hij steeds diarree.

Maar als ik hem alles afpak verveelt hij zich dood....

Hij heeft ook verschillende konijnenspeeltjes uit de winkel, maar die vind hij niet zo leuk.

Iemand advies????

Groetjes Els.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je er al een maatje bij hebt, maar als je konijntje alleen zit is het een stuk beter op het moment dat hij er een maatje bij krijgt. Een voedster werkt het beste. Met een andere ram is de kans heel groot dat hij gaat vechten.

Dat zal de verveling een stuk minder zijn, want dan heeft hij altijd een vriendin om mee te spelen, lekker te wassen of gewoon lekker tegen aan te liggen.

Verder zou je een lenterol kunnen kopen en kijken of hij dit lekker vind om aan te knagen. Verder heb ik hier ook wilgentakken en een houtblok in de ren liggen.

Ook merk ik dat ze her hier heel leuk vinden als ik het voer ze aanbied op een andere manier. Ik heb nu een stok over de ren heen gehangen, goed stevig. Maar daar hang ik nu allemaal lekkere dingen aan. In die hooiballen stop ik vaak niet alleen hun hooi maar ook de andijvie. Zijn de een stuk langer bezig met eten en ze krijgen beweging. In andere groete en dingen die ik ze geef maak ik een gaatje en doe ik er dan een touwtje door, en dingen die stengels hebben dan bind ik gewoon een touwtje om de stengels. Ze vinden het helemaal geweldig.

Op het moment dat je naar een vriendin voor je konijn gaat zoeken, is het misschien een idee om bij een opvang te gaan kijken. Daar weten ze het karakter van de voedster en ze kunnen je helpen bij het koppelen, wat soms niet al te makkelijk is.

Maar daar zou je je ook over kunnen inlezen hier op het forum daar zijn al meerder topic over geopend.

Succes er mee

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn diarree krijgt van karton, is het niet verstandig om lente/ weide rollen te geven. Dit bestaat namelijk voor een groot deel uit karton. Verse wilgentakken, wilgentunnels en wilgen hooi ballen zou je wel kunnen geven. Wat ze hier verder erg leuk vinden zijn groente slingers, zelf gemaakte hooiballen met groente erin en van alles wat wel van karton is maar dat krijgen ze hier alleen onder toezicht omdat mijn konijnen er anders ook teveel van eten.

Wat nog het beste helpt tegen verveling is een soortgenootje. Dan kunnen ze elkaar lekker bezig houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de moeite mijn 'probleem' te lezen en erop te reageren.

Ondertussen heb ik al knaaghoutjes gekocht voor Pieter en daar amuseert hij zich redelijk mee, ook heb ik zo'n lenterol gekocht, daar mag hij alleen onder toezicht aan knagen.

Verder zal ik idd nog zo'n hangend hooiballetje bestellen voor hem, kijken of hij daar iets mee doet.

Als ik nou zeker wist dat met een vriendinnetje de problemen opgelost waren, ging ik vandaag nog voor een vrouwtje kijken voor hem.....:)

Want ik wil natuurlijk graag een blij nijntje!

Groetjes Els.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen verveling zal een vriendinnetje vast helpen. Maar of het ook je karton probleem oplost weet ik niet. Misschien wel als hij het uit verveling doet.

Ik heb er hier 2 die gewoon graag overal hun tanden in zetten. Dus zo een weiderol trekken ze binnen 5 minuten helemaal aan gort (ze weten nu hoe ze het moeten doen) en eten het liefst al dat karton op. Laatst eventjes snel boodschappen doen en hop een heleboel karton in de maagjes.

Gelukkig niks aan over gehouden maar die krijgen ze niet meer. Ze krijgen hier alleen nog een wilgenrol en andere dingen voornamelijk van wilgentakken. Maar ook een boompje met hangende worteltjes van plantaardig materiaal. Die worteltjes reageren ze af en toe redelijk agressief op. Dan zie je ze rukken en trekken! Vrij komisch. Maar daar kan ik ze gewoon alleen mee laten want dat mogen ze gewoon lekker eten.

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendinnetje erbij is gewoon sowieso heel belangrijk. Want konijnen zijn groepsdiertjes en hebben wel een soortgenootje nodig en het helpt inderdaad bij de verveling. "partner in crime" haha. Lente rol zijn ze gek op maar ik vond het altijd dramatisch. Wat een lawaai produceert dat zeg!! En dat gaat net zo lang door tot dat ding helemaal kaal gevreten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendinnetje erbij is gewoon sowieso heel belangrijk. Want konijnen zijn groepsdiertjes en hebben wel een soortgenootje nodig en het helpt inderdaad bij de verveling. "partner in crime" haha. Lente rol zijn ze gek op maar ik vond het altijd dramatisch. Wat een lawaai produceert dat zeg!! En dat gaat net zo lang door tot dat ding helemaal kaal gevreten is.

Ik vindt dat lawaai altijd gezellig :P ach ik ben een raar mens ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lawaai vond ik leuk! Maar hier doen ze dat dus niet meer. Hier trekken ze meteen de hele laag er af want ze trekken gewoon dat karton helemaal los. En dan gaan ze die laag met karton op eten. Ik snap dat het makkelijker is, maar goed voor de maagjes kan het nooit zijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .