Ga naar inhoud

hulp DA keuze


simonella

Aanbevolen berichten

Hallo ,

Graag zou ik jullie advies krijgen over naar welke DA ik het beste zou kunnen gaan om mijn voedster te laten castreren

optie 1: hun gebruiken ketamine met medetomidine en als de ingreep langer dan 30 minuten duurt gaan ze over op gasnarcose. ook krijgt ze een injectie emeprid om haar maag/darmstelsel bezig te houden en krijgt ze tijdens en na de operatie een injectie van metacam (pijnstiller). en na 7-10 dagen na de ingreep willen ze weten hoe het met haar gaat en willen ze haar wond zien.

optie 2: alleen gasnarcose omdat de operatie bij een voedster langer duurt dan bij een ram en het dan veiliger is. en voor de operatie krijgen ze pijnstilling en na de operatie krijg je zelf pijnstillers mee.

zelf zou ik voor optie 1 gaan omdat ik op internet lees dat die combi heel goed is en veiliger. maar hier op BB zegt iedereen gasnarcose , dus ik weet het ff niet. ik bij de de 2e mijn ram laten castreren , maar toen wist ik nog niet over de injecties enzo

alvast bedankt!

Xox - Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn ram liet castreren bij mijn (zeer konijnkundige) dierenarts en ik vroeg of ze een gasnarcose gebruiken kreeg ik een antwoord waaruit bleek dat ze het gebruik van een gasnarcose vanzelfsprekend vonden bij een castratie (van in dit geval een ram). Het argument van veiligheid kwam meteen boven en het klonk allemaal heel logisch voor mij.

Wanneer ik mijn voedster laat castreren zal ik ook opteren voor een gasnarcose. Veel van narcoses ken ik niet (heel weinig zelfs), maar als er een argument van veiligheid boven gehaald word ben ik onmiddellijk om :). Ik lees hier -net als jij- ook steeds dat een gasnarcose veiliger zou zijn en ik vertrouw heel erg op de mening van Bunnybunch (veel geleerd hier), dus vandaar mijn keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet heel veel narcose middel krijgen voordat ze gaan slapen, ze krijgen vaak nog meer dan een hond per injectie! Dit is ook de reden dat ze vaak slecht wakker worden, omdat bij konijnen de stofwisseling heel anders is dan bij katten en honden.

Het mooiste is dus als ze een minimale hoeveelheid injectie krijgen met inderdaad ketamine en sedator zodat ze een beetje versuft zijn. en daarna er doormiddel van gasnarcose nog bijgegeven kan worden Gasnarcose is namelijk veel sneller uitgewerkt.

De meeste konijnen vinden het niet prettig als ze direct aan het gas gelegd worden, geeft veel stress en sommige gillen het dan uit.

Een dierenarts die zonder gasnarcose werkt bij konijnen moet je ieder geval niet heen gaan!!!!

Ik zou dus voor optie 1 gaan, wel zou ik als ik jouw was ook metacam meevragen. De meeste konijnen hebben toch flink last na de operatie en die injectie metacam is bij konijnen al na 12 uur uitgewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmhh de keuze word er niet makkelijker op , ook omdat ik bij alle twee kom. bij de eerste kom ik altijd met mijn baardagaam want de andere doet geen reptielen en bij de tweede ben ik geweest met mijn ram en wij komen er altijd met de hond en konijnen voor inentingen.

Ook is de keuze lastig omdat ik overal tegenstijdige dingen lees want hier op BB en bij optie 2 en op een aantal sites staat dat gas beter is maar bij optie 2 zeggen ze injectie en ook dat staat op de site van het wilhelmina park. ook staat er dat de narcose , door het weinige wat ze gebruiken , de narcose nu bij een konijn bijna net zo veilig is als bij een hond en kat.

en aangezien het wilhelmina park een KK-DA is..

zucht

Ik voel me echt stom nu omdat ik niet kan kiezen enzo... aargh

sorry voor dit gezeur enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze staan allebei niet op de lijst , dus daar kan ik niet opafgaan. wel stond optie 2 erop maar deze DA (van erp) is met pensioen. een van de dierenartsen daar heeft wel een tijdje samen met hem gewerkt. en optie 1 bestaat nog maar heel kort. 1,5 a 2 jaar.

Mijn gevoel zei eerst optie 2 maar toen las ik al die positive dingen over de injecties en toen dacht ik , als dat beter is dan doe ik dat en daar was mijn gevoel ook goed bij. ugh. ik denk (maar weet niet zeker) dat 2 konijnkundiger is. dus... denk ik dat ik voor gas ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk idd dat je het beste op je gevoel af kunt gaan.

Iedere operatie brengt risico's met zich mee, ook een met gasnarcose. Het belangrijkste is dat jij het gevoel hebt dat je je konijn in goede handen achterlaat en dat je DA alles zal doen om je voedster goed door de operatie te krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .