Ga naar inhoud

Zelf groenten drogen.


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Gister heb ik mijn stockli droogmachine gekocht en direct aan gezet met 7 etages met ruccola, radijs blaadjes, radijsjes en jonge rode bieten bladeren. Alles uit mijn biologische tuintje en alles voor de konijnen voor de winter.

Omdat ik ergens gelezen heb dat je onder de 40 graden moest drogen om je vitaminen zo veel mogelijk te behouden, heb ik hem net iets onder de 40 graden gezet, maar na 17 uur is het nog niet goed gedroogd ;)

Stockli zelf gaat uit van 70 graden, maar verlies je dan niet veel van de vitaminen?

Hoe doen jullie dit?

Ik wil ook kruiden, fruit en bloemen gaan drogen. Op welke temp kan ik die het beste drogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na lang zoeken heb ik inmiddels zelf de oplossing gevonden ;) Je moet de producten zo kort mogelijk verhitten beneden de 100 graden. Uiteraard is het zo dat hoe heter je de machine zet, hoe korter ze erin hoeven. Op 70 graden verhitten (is de max van de stockli) is dus het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat jij ookeen droogmachine gekocht hebt. Ik heb er ook eentje. Kruiden moet je wel op 40 graden drogen want anders verliezen ze teveel kracht/ geur etc.

Groente en fruit mag hoger ik heb 3 standen en droog die op stand 2.

Heb alleen nog maar appel en wortel gedroogd. Dat ging goed op de tweede stand.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de mijne instellen tot 70 graden.

Ik heb vandaag ook nog violen, vrouwenmantel en aardbeien bladeren gedroogd. De konijntjes smullen er echt enorm van. Maar helaas voor hun.. De rest is voor de winter ;) Ze krijgen nu alleen af en toe wat vers uit de tuin en uiteraard de gekochte kruiden die ik wel op wil maken.

Wat er in mijn tuin over blijft aan verse producten, dat gooi ik in de droger voordat het dood/verrot is.

Daarnaast kan ik voor ons zelf producten drogen en voor m'n hond en katten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds kort ook een droogmachine.

Ik vond de stockli te duur en ben voor een Rommelsbacher gegaan. Ik las op internet namelijk dat de droog resultaten bij beide merken vergelijkbaar was. Dus koos ik voor de goedkoper Rommelsbacher. Je weet ook nog niet of je het wel veel gebruiken gaat.

Tot nu toe zeer tevreden. Het drogen bevalt me prima.

Ik heb deze via duitsland gekocht dat scheelde mij ruim 30 euro.

http://www.amazon.de/k%C3%BCche-haushalt/dp/B0002HOOIK Ze hebben daar trouwens meerdere soorten droogmachines.

Er zitten 3 standen op en een tijdsklok. 4 rekken maar dat kan uitgebreid worden.

Tot nu toe bevalt hij goed.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben juist voor de Stockli gegaan omdat je dan de temperatuur zelf in kunt stellen. Ook hoor ik over de Rommelsbacher veel verhalen dat ze stuk gaan..

Van de Stockli hoorde ik alleen maar 1 verhaal dat hij stuk was gegaan.

Ik heb nu dus de stockli met timer, receptenboekje en 7 roosters. Ook heb ik 4 van die matjes erbij gedaan voor vochtige dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .