Ga naar inhoud

Moeilijke Max: terug kerende maag-darmproblemen met ondertemp


wupsie

Aanbevolen berichten

De afgelopen 6 weken heeft Max met recht de bijnaam Moeilijke Max gekregen.

het probleem is namelijk dat hij kort gezegd al 6 weken elke week (elke keer op donderdag, hoe bijzonder....) van het ene op het andere moment stopt met eten. Eerst at hij 's morgens nog en eind van de morgen was het ineens mis. De DA kon toen nog geen gas voelen, hij toonde geen pijn, ook niet bij onderzoek aan de buik.

Kort daarna zit hij te klappertanden van de pijn, kan zich geen houding geven en kruipt weg in hoekjes en zijn lichaamstemperatuur is 1 keer zelfs gezakt naar 36.3

de laatste 3 keer begon het smorgens al. was zijn maag goed voelbaar en hard en Temp hooguit 38.

2 weken geleden is er een rontgenfoto gemaakt waarop te zien was dat er in zijn maag een grote bal onverteerd voedsel zat. Dit moest weg gaan met veel vocht, zodat het zacht werd en een hele hoge dosis metocloral.

Feest voor Max en Mini, gezien ze dus 2 keer per dag een grote schaal vol groente krijgen :)

Dit leek te werken. Max at steeds grotere hoeveelheden en zijn keutels begonnen weer in de buurt te komen van normaal.

Maar vanmorgen was het weer mis... Weer niet eten, weer een harde maag en weer een temp van 37....

Heb hem vanmorgen voor de verandering is helemaal geen medicijnen geven om te kijken hoe dat uit ging pakken. Alleen in een dekentje op de snuggle safe

En waarempel.... toen zijn temp weer goed was, maag niet meer hard en hij nam een paar hapjes wortel.... nu zit hij weer vrolijk de schaal groenvoer leeg te snoepen....

de DA had in de computer gezet: Als Max weer gas krijgt weer beginnen met metocloral, en als het goed gaat weer afbouwen. Maar ik was nog helemaal niet afgebouwd! Omdat hij nog steeds niet normaal formaat keutels had ging ik er vanuit dat die bal nog niet uit zijn maag was... Zelfs met die hoge dosering doet het probleem zich voor...

Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn en wat we nog kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al onze konijnen hebben regelmatig last van een harde maag. Volgens onze DA komt het bij hen niet door gas, maar omdat de maagspieren niet sterk genoeg zijn (sowieso heeft een konijn zwakke spieren in zijn maag). Hoe daarbij de temperatuur is weet ik niet, maar als het gebeurt kruipen ze hier ook weg en laten ze zien dat ze pijn hebben.

Wat ik op advies van de DA doe is als ze er last van hebben idd ook 1x met Metocloral behandelen, daarnaast 3x per dag met Nux Vomica (een homeopathisch middel) en naast water ook thee aanbieden (een mix van Venkel, Komijn en Anijs), als de maag niet meer met massage soepel te krijgen is geven we dit ieder uur met een spuitje in. De volgende dag geef ik dan meestal nog 1x Nux en dan is het vaak weer ok.

Van een andere DA heb ik gehoord dat het langer dan twee dagen achter elkaar behandelen met Metocloral niet aan te bevelen is en dat het dan vaak beter is om langdurig iets dat op kruiden gebaseerd is te gebruiken.

Om het te voorkomen controleren we hier dagelijks de magen en daarbij masseren we ze ook door. Ook weten we nu dat ze op sommige dingen slecht reageren, bijv op het laatste restje uit een hooiverpakking, waar vaak veel kleine stukje bij zitten.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot nu toe gaat het nog steeds goed. Er liggen wel weer steeds ieniemininkeuteltjes in het hok, maar hij eet nog steeds lekker :) Maar we hebben vandaag dan ook neit verteld dat het donderdag is he:p het is vandaag ook geen donderdag, de woensdag duurt dit keer gewoon 2 keer zolang :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas..... eind van de morgen was het weer mis... Om 1 uur een afsprak bij een andere DA. Die heeft bloed afgenomen. Lever en nierfunctie was goed. Geen ontsteking te zien in het bloed, maar zijn suiker was wel iets verhoogd, maar dit kon ook goed van de stress zijn.

Het bloed is dus nog naar het lab gestuurd waar nog op een aantal dingen gecontroleerd wordt.

Toen zijn temp daar gemeten werd was die 38.0 en nu net was het 36.9... Ga nu dus maar weer met hem op de snuggle safe en in een dekentje op schoot zitten op hem op te waremn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en vanmorgen weer te koud.. Heb ook nog urine weggebracht, maar dat was ook helemaal goed, net als het bloed. Alle waarden waren perfect.

We hebben nu alles gedaan wat mogelijk is. Alles wat te behandelen is uitgesloten. Zeer waarschijnlijk zit er dus iets in zijn hersenen bij het centrum dat de themperatuur regelt. Dit kan een tumor zijn, maar het kan ook dat de EC zijn hersenen op dat gebied hebben aangetast.

Nou kan ik voor nog 3 maandsalarissen een scan laten maken in utrecht. Dat zou een bevestiging kunnen geven dat er inderdaad iets in zijn koppie niet goed zit. Maar dan? Dan is er niks aan te doen... Dan hebben we nog steeds dezelfde opties als nu: Tot in den treure hem opwarmen, hem niet meer opwarmen en wachten tot hij aan onderkoeling overlijd of hem in laten slapen...

Binnenkort zal het dus tijd zijn voor ons om afscheid te gaan nemen van mijn kleine ventje :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe lang je de medicijnen hebt gegeven, dus misschien heb je niks aan mijn reactie, maar ik heb ook zo'n periode met Meneer gehad.

De dierenarts kon ook geen goede reden vinden waarom het elke keer mis was en wist ook niet zo goed wat te doen. We hebben er toen voor gekozen om echt een flinke periode metocloral te gaan geven en kijken hoe dat zou gaan. Bij hem heeft het toen gelukkig geholpen en nu heeft hij er eigenlijk haast nooit meer last van. MIsschien dat dit nog een optie is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft al bijna 2 weken nog stop de hoogste dosering metocloral gehad. En zelf toen hij die nog kreeg had hij er last van. Het voornaamste probleem lijkt ook dat hij onderkoeld raakt. Dat is waarschijnlijk de oorzaak dat zijn darmen langzaam gaan werken/ ermee stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah wat naar, zeker omdat je ook gewoon niet weet wat het nou precies is wat er fout zit. Maar snap dat er op een gegeven moment grenzen aan je kunnen/ financiën zitten, zeker als het weten wat het is niet betekent dat er ook nog wat aan te doen is. Geniet nog even lekker van hem, ik hoop dat hij door een wondertje toch nog een flinke tijd in goede gezondheid bij jullie is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds donderdag avond ging het zo goed. Hij maakte Binky's, hij at lekker, scharrelde lekker nieuwsgierig door de kamer. Ook Vanmorgen werd ik nog op een ronde Binky's getrakteerd. Zeer duidelijk dat hij er nog niet klaar mee is dus.

Toen we rond 2 uur thuis kwamen van mijn schoonouders was het helaas weer dikke ellende... Max heeft weer een zware gasaanval... als ik over zijn buikje wrijf voel ik zijn darmen zitten...ook zijn maag is groot en opgezet... dus maar weer buikmassage e.d.... Af en toe komt er een keuteltje maar het bleef ellende..

Heb hem nu boven in de meterkooi gezet. Andere keren knapte hij toen op. dan begon hij te keutelen en te eten. Hoop ik nu ook natuurlijk. Hij heeft 1 hapje van een aarbeiblad genomen en 1 keuteltje. Maar toen ik net over zijn buikje wreef voelde ik geen bobbels meer van zijn darmen, dus raar maar waar: de meterkooi lijkt hem ook dit keer goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .